onsdag, juni 09, 2010

Nu kommer filmen om mig!

Klockradion visade 06.11 när ljudet väckte mig i morse. Men det var inte P1 som trängde igenom sömndimmorna, det var något annat.
En geting! En fet, rejäl geting hade just kommit in i mitt rum genom det öppna fönstret. Jag blev tvärvaken, slängde ner fötterna på golvet och hörde mig själv samtidigt säga, mycket högt och mycket bestämt: NEJ!

Getingen liksom hovrade en halv sekund innan den vände och försvann samma väg den kommit. Jag drog en lättnadens suck, att gå på småviltjakt i ottan tilltalar mig inte. Kröp tillbaka och hann precis somna om. Nästa gång mina ögon motvilligt öppnades visade digitalsiffrorna 06.19. Samma ljud!
Samma reaktion: fort upp. Och samma ilskna utrop, kraftfullt och utan utrymme för protester: NEJ!

Samma resultat.
Flygaren gör en miniloop och surrar ut i sommarmorgonen igen. Hut går hem, även bland insekter!
Men nu hade jag svårt att somna om de sista skälvande minuter som återstod innan det var dags för klockradion på allvar. Plötsligt såg jag nämligen min karriär ta en ny vändning, mot de höga höjderna. Jag menar, en gång är ingen gång – men TVÅ gånger?

Det är helt enkelt dags att skriva historien – och historia. Filmbolagen kommer att slåss om rättigheterna. Julia Roberts får rollen som mitt alter ego i succérullen ”Kvinnan som kunde tala med getingar”.
En liten tveksamhet återstår dock: gör Julia R kortfilm?
Och så var det förstås bara en enda geting. Men ändå.

Copyright Klimakteriehäxan a k a Kvinnan som kunde tala med getingar

8 kommentarer:

  1. Jag väntar på trailern ;-)

    SvaraRadera
  2. Har du inte kameran på nattygsbordet så att du kan filma själv? Då får du alla intäkter dessutom. (Sen kan du ju filma när kameran slocknar... fniss fniss)

    Jag har myggnät... men jag kan vakna av när somliga försöker ta sig in... då ger jag dem fingret!

    SvaraRadera
  3. Julia R får för det mesta spela söta snälla flickor så hon vill säkert ta sig an rollen som Klimakteriehäxa. ;)

    SvaraRadera
  4. Är inne på Bloggblads linje, filma själv, då blir det lite dogmacreddigt också.

    SvaraRadera
  5. Anonym9:46 fm

    Hovrar? Är det ett nytt äktsvenskt ord?

    SvaraRadera
  6. Bruno - ja, alltför ofta brukar det ju räcka med trailern ...!
    Pumita - det räknar jag med!
    Bloggblad och Vonkis - får överväga den varianten kanske!
    Matilda - nä snarare är verbet "hovra" förmodligen lite halvgammalt. När fåglar och helikoptrar liksom ligger/hänger still på samma ställe i luftrummet.

    SvaraRadera
  7. Anonym11:59 fm

    Intressant! Från engelskans "hover" då. Ibland vet jag inte vad som är nysvenska och vad som är engelska inhopp i svenskan. Hovra måste nog vara nyare än 20 år, för jag minns inte att vi sa så förr.

    SvaraRadera