torsdag, juni 24, 2010

Semesterstart

Nu har jag haft semester i ungefär tre timmar.
Det blev rivstart vid grytorna i köket: fem lite mindre burkar med jordgubb- och rabarbersylt och sex rejälare burkar med lingonsylt.
Nu står de upp-och-ner-vända för att svalna, och därmed blir det ju också vakuum-förpackning.

Lingonen kom förstås ur frysen, men jordgubbarna är årets skörd, från Tyskland. Verkligt goda och till fyndpris: 10 kr litern. Det sägs ju att den svenska plockningen kan ge dåligt resultat i år – tyska gubbar må sitta på reservbänken, men även inhoppare kan bli segrare!

Och den runda brickan har en riktigt fin midsommarkrans (ett Jobs-tryck från midsommarlandskapet framför andra: Dalarna) som mönster, men det syns ju inte så ni får tro mig på mitt ord!
Trevlig helg!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. En riktig husmor startar semestern med en omfattande syltning och saftning... Ha nu en bra midsommar och semester, du ska veta att jag gillar dina inlägg även om jag inte kommenterar alla.

    SvaraRadera
  2. Tack Lasse, ha en bra helg själv! Men det där med "riktig husmor", det kan man verkligen diskutera - fast hemgjord sylt, det gillar jag ...

    SvaraRadera
  3. En sån duk har jag haft en gång...

    Det sista jag gjorde innan vi rev det gamla köket, var att koka flera omgångar med aroniasaft. Den har så stark färg att fläckarna i stort sett är omöjliga att få bort... så i nya köket blir nog ingen aronia kokad på många år!

    Sylt? Det är läääääänge sen jag var så husmoderlig.

    SvaraRadera
  4. Bruno Beige7:45 em

    En trevlig midsommar önskar jag dig!

    SvaraRadera
  5. När jag såg den lilla bilden inne hos Eva på Frösön så tänkte jag: knäck? Men det var det alltså inte nä ...

    SvaraRadera
  6. Wow, jag är lite avundsjuk, har nästan ätit upp alla mina jordgubbar... Trevlig midsommar!

    SvaraRadera
  7. Själv lägger jag inte tid på sådana aktiviteter längre, men förstår att det kan vara en bra inledning på semestern. Man behöver ju göra något helt annat för att bryta mönstret så att säga. Hoppas du får en underbar ledighet.

    SvaraRadera
  8. Anonym1:00 em

    Så smart att vacuumförpacka så enkelt. Men det är klart att för att förstå det behövs en stor hjärna - och/eller erfarenhet + tips.

    Trevlig midsommar! - här har vi redan haft vår variant på temat, d v s San Juan den 24/6, ´La nit del foc´, och namnsdag för många, bl a statschefen vår.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  9. lottiz5:27 em

    Hej!

    Var har du fått tag på dina glasburkar?

    SvaraRadera
  10. Alldeles vanliga konservburkar, såna som det varit sill och marmelad och sånt i! Men de står upp och ner på bilden, för om man ställer dom så när innehållet är varmt blir det vakuum i burken!

    SvaraRadera