måndag, mars 05, 2012

Citat: Att vara eljest

"När jag var liten tyckte jag det var underligt vilken musik folk lyssnade på och att det fanns människor som inte läste Schopenhauer. Jag kände mig i skolan ofta omgiven av avvikande."

-Författaren Lars Gustafsson i ett samtal med PO Enquist, citerad av SvD:s Kaj Schueler, som satt i publiken. Temat för samtalet var "att vara eljest", vilket de två herrarna - vänner sedan mer än 50 år - båda fann sig vara. Eller är, möjligen? Och jag för min del känner mig i sammanhanget klart avvikande: min musiksmak är långt från exklusiv och Schopenhauer har jag aldrig läst. Ifall någon nu trott det.

3 kommentarer:

  1. Inte lätt att veta vem som är eljest, kan möjligen bero på från vilket håll man tittar. Jag gillar dock uttrycket..

    SvaraRadera
  2. Anonym11:23 fm

    Ujujuj - jag känner mig klart eljest
    fast åt andra hållet från herrarna.
    Tror jag - är nämligen inte helt säker på vad dom menar. Eller jag själv för den delen. Knepigt värre...

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Schopenhauer, måste kolla....

    SvaraRadera