lördag, augusti 04, 2012

Citat från en vinexpert

"Sött med parfymerad smak som påminner om hotelltvål, second hand-butik och samarin."

-Expressens vinkännare Gunilla Hultgren Karell i ett nummer av Leva & bo-bilagan skriver under rubriken "Goda & prisvärda viner". Hon listar tio flaskor på Systembolaget, det handlar om viner som är gjorda på muscatdruvan. Den  tionde flaskan, en spansk Reymos för 59 kronor, är sist i raden och får en enda geting samt omdömet ovan. Frågan är bara: hur kom den med över huvud taget? Verkar vara varken god eller prisvärd ... fast leendeframkallande, det är ju också värt en del, även om det sällan brukar vara det man går på när det gäller vintips!

5 kommentarer:

  1. Haha, jag kan bara fascineras av påhittigheten hos vinexperter, för att beskriva smaker!
    Men den här sorten hoppar jag nog över. Verkar inte vara värt priset. :-)

    SvaraRadera
  2. I och för sig handlar allt om tycke och smak men jag avstår nog ;-)

    SvaraRadera
  3. Ruta Ett - ja det där språket har man ju inte riktigt lärt sig, men det går bra ändå tycker jag!
    Znogge - förvisso är smaken som baken, men om man utger sig för att vara expert och ska tipsa om gott och prisvärt så funkar detta inte riktigt bra, tycker jag!

    SvaraRadera
  4. Merlot är favoritdruvan hos oss, minns inte om jag druckit muscatdruvor...

    SvaraRadera