torsdag, augusti 23, 2012

Sommarläsning

Ni har naturligtvis sett filmen då det begav sig, det har ju "alla". Men inte jag. Alltså skaffade jag boken, för rätt länge sedan nu, och sedan har den – som böcker ibland gör – blivit liggande.
Men i sommarens solstolsstunder behöver man, eller åtminstone jag, en bok. Min blick föll på ”Slumdog Millionaire”.

Vilken historia! Vikas Swarup, som författaren heter, tar läsaren med in i Indiens fattiga hörn, där barn inte får gå i skolan, där folk är ständigt hungriga. Bokens huvudperson, Ram Mohammed Thomas, får så på outgrundliga vägar chansen att ställa upp i en frågetävling i tv. Högsta vinsten är en svindlande penningsumma. (Romanens svenska undertitel är ”Vem vill bli miljardär?)

Naturligtvis svarar han mot alla odds rätt på allt, men får sina kunskaper ifrågasatta. Visst har han väl fuskat? Men hur?
Detta är Swarups debut som författare. När han lägger upp sin historia gör han det mästerligt. Det som från början verkar vara fullständigt orimligt blir alldeles logiskt. Så skickligt!  Och ja, naturligtvis får Ram behålla sina pengar, det kan man avslöja, för det är vägen dit som är behållningen. Läs den!

Vad som sedan gjorde att nästa bok jag valde var en svensk parallellhistoria vet jag inte. Men jag menar naturligtvis ”Jag är Zlatan Ibrahimovic”, berättad för David Lagercrantz. Inte lika spännande som den indiska historien, men intressant. Vilken eländig start han fick i livet, vår största fotbollsstjärna, som växte upp så nära slummen en person bosatt i Sverige kan komma! 

Vägen till de många miljonerna är lång, trots att den går på ganska kort tid. Ett och annat om livet i fotbollseliten snappar läsaren upp, även om man i likhet med mig inte är särskilt road av ”det gröna fältets schack”. Man lägger bort boken och ser tydligare än någonsin hur ofantligt stor, rik och berömd Rosengårds främste representant är – en kille som fått revansch, en svensk slumdog millionaire, helt enkelt. 

Boken skulle dock ha tjänat på om David Lagercrantz fått skriva några avsnitt själv, som betraktaren, som samtalspartnern. Det hade varit vilsamt med lite normalprosa emellanåt, innan Zlatans talspråk tog över igen.
Nu är boken het också i Frankrike, sedan Zlatan än en gång bytt klubb och bostadsort. Och inkomsterna från boken, som sålt sensationellt bra sedan dag 1 (och fortfarande ligger på topplistorna), spär ytterligare på hans bankkonto …

Copyright Klimakteriehäxan

PS Skulle du bli sugen på mer läsning med indisk krydda har jag två rekommendationer: "Den vita tigern" av Aravind Adiga. Och så en svensk titel: "Den sjätte gudinnan", fjärde boken om Ellen Elg av Karin Alfredsson.

3 kommentarer:

  1. ”Vem vill bli miljardär?" såg jag som film, Zlatans bok väntar... (gula blad betyder ofta järnbrist, men du kan bara klippa bort överflödiga blad)

    SvaraRadera
  2. Kunde väl tro att du också sett den - det känns just som att "alla" utom jag ...
    Järnbrist? Du milde!!!

    SvaraRadera
  3. och järnbrist kan bero på fel pH-värde i jorden

    SvaraRadera