lördag, augusti 11, 2012

Medaljfritt

Jag har ägnat mig ovanligt mycket åt idrott den senaste tiden, precis som väldigt många andra svenskar. För även i tv-soffan är dramatiken påtaglig, tårar av såväl glädje som sorg smittar av sig, spänningen kan stundtals vara så gott som outhärdlig  – jag säger bara HANDBOLL!.

Väldigt mycket av det man ser idrottarna göra fyller en med häpnad. Hur kan en mänsklig kropp skruvas runt i luften som gymnasterna och simhopparna gör? Hur kan någon klara balansen i en rundbottnad kanot? Hur kan någon orka spurta när alla krafter rimligen borde ha tagit slut för länge sedan? Hur kan någon springa 100 meter på mindre än tio sekunder? Hur avancerade trollerier med bollar kan  bordtennisspelare utföra? Hur kan folk som simmar vända snabbare än en lax viftar på stjärten?

Nu tror jag i alla fall att jag har svaret, informationen som förklarar varför jag aldrig hamnade i världseliten och inte heller kan rada upp guldmedaljer i långa rader. Skälen är (minst) fyra.
För det första: jag har inga gula skor.
För det andra: jag har inga tröjor med hål i – uppstår hål åker tröjan ut.
För det tredje: jag skulle aldrig kunna klämmas in i den sorts baddräkt som krävs i simtävlingarna.
För det fjärde: jag skulle aldrig hitta rätt bland alla arenor.

Sammantaget betyder detta garanterat medaljfritt.
Sån tur, då, att jag aldrig kom på fråga när OS-truppen togs ut …
Gänget som trots allt är på plats har i alla fall chansen att ta hem ännu en peng, till och med i den ädlaste av valörer, även om de inte har gula skor. Tror inte ens de har hål i tröjorna. Baddräkt behövs inte. Och arenan bör de hitta till ännu en gång.
Hoppet står förstås till morgondagens handbollsfinal. Jag håller tummarna och tittar - om jag törs ...

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Anonym2:22 em

    Jag har tydligen inte kollat tillräckligt på TV under OS, för jag förstår inte varför de fyra skälen är relevanta för att bli uttagen.
    Sen gäller det förmodligen också att man ska träna och vinna mycket + ha disciplin om man ska väljas. Och äta rätt.
    Det sista raderar ut alla mina egna eventuella chanser :o)

    Ha en skön helg!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. bosse312:28 em

    Här har häxan kommit på ett par typiska tendenser angående olympiamodet 2012. Gula sportdojor och färdigsydda hål på ryggen av linnet.

    En noggrann fundering ger nog vid handen att det är de heliga sponsorerna som avtalat att så skall det se ut. Positivt med gula skor är kanske att alla kan känna sej som vinnare. Nånting i stil med Herreys gyllene skor.

    SvaraRadera
  3. Ja de där gymnasterna i friståendet som springer som sjutton, gör nån sorts avstamp på golvet seglar högt upp i luften och gör massa krumelurer innan de landar för att göra ytterligare nåt "litet" krumelurhopp till innan de stannar som de vuxit fast. Det är otroligt att det går.

    Själv kan jag inte ens hoppa ur sängen. (Jag släpar mig.)

    SvaraRadera
  4. Anonym8:01 fm

    Men hallå där, jag minns tydligt att jag för något år sen mötte en man från dina hemtrakter, som mindes dig mycket väl, inte från ditt yrkesliv, utan som väldigt duktig ???spelare. Tyvärr minns jag inte sporten säkert, men var det månne bordtennis?
    /ullaw

    SvaraRadera
  5. Kulsprutan - vi skulle kanske hamna i samma viktklass om vi valde en gren där sånt spelar roll?
    Bosse - men håll med om att då vore det snyggare med guld- än med gula skor!
    Cecilia - man får vara glad åt det lilla ...
    Ulla W - pingis var det förvisso. Med mycket måttlig framgång. Fast det är en himla rolig sport!

    SvaraRadera
  6. Nyfiken på den där första kvinna från Afghanistan, hörde henne i radio, sett sport lite sporadiskt, lyssnat på radio, bläddrat i sportsidorna OCH sett avslutningen med alla dessa GUBBAR, som lever än, efter alla decennier och som jag minns från min ungdom!!

    SvaraRadera
  7. Lisa Nordén fick ju silver i triathlon, det diskuteras till och med att silvret borde bli guld, så liten skillnad i målfotot... (maken råkade vari Hyde Park i London just när damerna Cyklade där :)

    SvaraRadera