söndag, augusti 12, 2012

Peta näsan – på en Skyltsöndag

Nej nej – inte peta näsan!
Det spelar ingen roll att det kittlar och kliar och irriterar. En väluppfostrad människa håller pekfingret borta, åtminstone i andra personers närvaro. Måste du nödvändigtvis in och gräva i en näsborre får du först uppsöka avskildhet, kanske gå in på toaletten, ut i skogen. Inte duger det att, exempelvis mitt i ett samtal, lite tankspritt pilla för att sedan låtsas som ingenting när det är färdigpillat, samtidigt som du diskret försöker komma på ett bra sätt att bli av med det du eventuellt hittade där inne i mörkret

Men vänta nu! Har jag kanske missuppfattat alltihop? Är det så att man SKA peta sig i näsan, fast bara på särskilt anvisad plats?
Kan min uppfostran (som jag förvisso långt ifrån alltid lyder) vara helt fel? För det är ju ändå skönt när det är petat och klart!

Jag stirrar på skylten på väggen i tågkupén, på väg mellan Malmö och Kastrup. Det måste helt enkelt vara så att jag satt mig i en vagn där näspetning inte bara är tillåten, den uppmuntras till och med. Gör som det står på skylten! 
Kom sen inte och säg att inte utvecklingen går framåt här i världen!

Alltså har jag hittat ännu ett exempel på SKYLTSÖNDAG, i Pumitas efterföljd. Har du också  en egen kul/intressant/snygg skylt på din blogg? Tipsa med länk bland kommentarerna!

Copyright Klimakteriehäxan

PS För undvikande av alla missförstånd: jo då, jag vet vad skylten ska betyda. Budskapet blir förstås ännu tydligare om man ser den överkryssade mobiltelefonen på skylten bredvid - men den skar jag bort från bilden...

5 kommentarer:

  1. Anonym12:58 em

    Fniss.

    Håller tummarna för Sverige i handbollsfinalen. Fast är inte säker på att jag kollar matchen. Det kanske blir outhärdlig spänning. Men jag slår nog på tv:n för att se vilken färg dom har på skorna.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Näspetning blir ju helt klart roligare att associera till.

    K-sprutan: Tittar du på SPORT??? Jag ska se OS ikväll - avslutningen - det är så långt jag kan sträcka mig.

    SvaraRadera
  3. Hahha! TYST! Nej, man ska inte klia näsan och ögonen - och tvätta händerna ibland, då klarar man sej levande från människomassorna och influensaperioder. Värst med människor som nyser i sin öppna HAND, och inte i armvecken.... Hälsa inte på dem :(

    SvaraRadera
  4. Hihi, det var en tolkning à la Emil i Lönneberga: busig och rolig... men låt bli ärtorna! ;)

    SvaraRadera
  5. Verkligheten var inte alls lika rolig som din text och förklaring till näspetandet på skylten.
    Tack för skrattet!

    SvaraRadera