tisdag, augusti 14, 2012

Tisdagstema RUTOR

När nu Veckans fönster har tagit lite semester kan det väl få bli ett fönster som tisdagstema - eftersom nyckelordet för veckan är RUTOR?

Det fagra landskapet ni ser genom fönsterrutorna på Apelrydsskolans "lada" i utkanten av Båstad är förstås en strimma av Halland bortom den fantastiska Laholmsbukten som verkar vara en enda lång sandstrand. Jag var där i helgen, och det smärtar mig djupt att behöva bekänna att jag aldrig kom i sjön, vilket var min absoluta och ursprungliga avsikt.

Kanske skulle jag då ha träffat på en eller annan lite krabba? Eller är det inte krabbvatten här? Måste man kanske ta sig norrut, till Bohuslän? Må vara hur som helst med den saken, en svensk krabba är knappast lika vackert rutmönstrad som den spanska mosaikvarianten, från Playa del Cura på Gran Canaria (bilden nedan). Enklare då att satsa på krabbsäsongen här hemma, den är ju faktiskt på gång nu. Gott!

Ibland får man nöja sig med att bara se på, utan att veta särskilt noga vad som döljer sig under ytan: läckra krabbor eller riktiga odjur. Och att en strålande sommardag titta ut över grönska och  blå himmel räcker förvisso ganska långt.

Nu ska jag ägna en stund åt att kika på andra sorters rutor hos andra bloggare. Fast eftersom jag ser ännu en vacker sommardag utanför fönsterrutorna här hemma ska jag snart överge datorn och gå ut! Och vad tror ni om en liten krabba till middag?!?

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Det blev en riktigt bra bild! Gillar enkelheten.

    SvaraRadera
  2. Vackert gammalt fönster med hisnande utsikt.

    SvaraRadera
  3. Snyggt blev det- och krabba, absolut!

    SvaraRadera
  4. Vacker utsikt från ditt rutiga fönster. :-)
    Det är ju skaldjurstider, så en krabba är väl perfekt. Fina rutor där med, på din poolkrabba!

    SvaraRadera
  5. Vackra rutor och fin utsikt!
    Mosaiken är riktigt läcker.
    Hoppas krabban kommer att smaka gott!

    SvaraRadera
  6. Så vacker utsikt genom första rutan :) .. ja, rutorna!
    Och mosaiken :) Gillar färgerna!

    SvaraRadera
  7. Visst är utsikten vacker men jag faller pladask för krabban! Inte skulle jag vilja äta upp den även om den var ätbar. :p

    SvaraRadera
  8. Underbar mosaik och jag gillar kontrasten i övre bilden!

    SvaraRadera
  9. Vackra Laholmsbukten är aldrig fel att skåda genom ett spröjsat fönster :0)

    SvaraRadera
  10. Väldigt fint, man lockas att vilja vistas på andra sidan rutan. :)

    SvaraRadera
  11. en vackert sommarrutefönster ;-))
    krabba yes!

    SvaraRadera
  12. Härlig fönsterbild med en vacker utsikt på andra sidan fönsterrutorna.

    SvaraRadera
  13. Det blev krabba till middag. Irländsk, riktigt god, mycket rom, en hel del smör i skölden. Lyckat - och idén kom härifrån! Krabban i mosaik är inte dekoration i nån pool som man skulle kunna tro utan en del av utsmyckningen i ett litet kommnersiellt centrum i byn.

    SvaraRadera
  14. Vackert med rutor!

    SvaraRadera
  15. så det blev ingen bild på magen....

    SvaraRadera
  16. rutor på magen........ gillar jag

    SvaraRadera
  17. Hannele - jag har faktiskt ingen snygg rutmage i närheten att plåta ... vilket jag förvisso skulle uppskatta ... så då får man nöja sig med en krabba i mosaik ...

    SvaraRadera
  18. Hm, jag lovade "hålla ställningarna"... vagt som bara den, det medges... men någon stafettpinne har jag inte tagit emot. :) Länkade i Sassas förra inlägg, precis som Erik Semlan.

    Jag förstår att du rekommenderar kakelmuseet! Var där för tre år sedan när jag besökte Lissabon för första gången. :)

    SvaraRadera
  19. bosse3110:09 fm

    Efter alla lovord för krabbmosaiken har jag nu använt den som bakgrund på mitt "skrivbord".

    Det är inte första gången en av K-häxans bilder har hamnat på framträdande plats i min dator. Tack häxan för trevliga bilder!

    SvaraRadera
  20. Fönsterrutor här också, precis som hos Pumita och Erik som inte verkar komma ifrån vanan att publicera fönster. Men krabban är ju helläcker förstås.

    Och nu är jag tillbaka från min Italienresa så på fredag är det dags igen med veckans fönster. Du är välkommen då.

    SvaraRadera