tisdag, juni 06, 2023

Sommarläsning och flaggan i topp

Det är ofta så att man läser mer på sommaren än på vintern, vilket (åtminstone för mig) har den superenkla förklaringen att man dels brukar ha semester, dels vistas utomhus mer och då gärna i en bekväm sittmöbel i skuggan. Med detta i bakhuvudet svarar jag denna gång på frågan om en tisdagstrio från Ugglan & boken, som undrar vad jag ser fram emot att läsa i sommar.

Sista delen av Åsa Larssons deckarserie (ser att förlaget kallar det "spänningsroman", är det nån skillnad?) om Rebecka Martinsson, "Fädernas missgärningar", tycker jag är den som drar mest i mig just nu. Har läst alla de tidigare i serien och gillat dem. Ska bara avsluta Susan Abulhawas "Det blå mellan himmel och hav" först.

Eftersom Larssons bok är rätt tjock (över 500 sidor) letar jag nog upp något tunnare efter det. "Simmarna" (The Swimmers) av Julie Otsuka har jag tänkt läsa sedan jag avnjöt "Vi kom över havet" (The Buddha in the Attic), en mycket annorlunda historielektion med japansk infallsvinkel. Den här nyare romanen som åtminstone startar i en simhall berättas på 176 sidor. 

På tredje plats tänker jag mig endera en hyllvärmare  jag har hur många som helst att välja bland  eller en gammal goding som omläsningsbok. Fast egentligen borde jag bita ihop och läsa andra halvan av Anna-Karin Palms tokhyllade biografi över Selma Lagerlöf: "Jag vill sätta världen i rörelse". Kroknade efter första delen, blev mer litteraturhistorisk essä än den livsskildring jag hoppats på ... kanske funkar den nu, när sommaren bjuder på läsväder?

Vår flagga är i alla fall hissad, Nationaldagen till ära. Men det vore en överdrift att påstå att den flammar stolt. En stilla vågrörelse i tyget kan dock ses av och till, i gult solsken mot bakgrund av knallblå och molnfri himmel. Det får väl räcka för att fylla dagens blågula kvot. Är hur som helst otroligt nöjd över att jag kom ihåg den över huvud taget!

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. rensade hemma och hittade ett 50 år gammalt papper från polisen att jag är svensk medborgare, men nu har jag tappat bort den igen 🇸🇪

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men inte behöver du nåt papper på det, du lär finnas med i alla möjliga register!

      Radera
    2. men få svenskar har ett sånt papper, kostade 150 kr, för jag hade bråttom med att kunna rösta, kunna bli statsminister.... 🙂

      Radera
    3. Dags att dra igång politikerkarriären nu då!

      Radera
    4. Oops, den såg jag inte komma!!!

      Radera
  2. Åsa Larssons deckare måste jag läsa någon gång

    SvaraRadera
  3. jag köpte omedelbart Åsa Larssons bok men den står där oläst ännu. jag kommer att läsa den. inväntar rätt tillfälle. Simmarna har jag läst. Palms bok om Lagerlöf har jag också. ströläser då och då

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du fastnade inte heller direkt i Selma-boken. det var en tröst att höra ...

      Radera
  4. Simmarna har jag läst och Åsa Larssons serie borde jag läsa vidare i. Vet inte varför jag slutade läsa den egentligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har varit förtjust i Rebecka Martinsson!

      Radera
  5. Fädernas missgärningar kallar högt och tydligt även på mig och den kommer att läsas någon gång i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får vi se vem som kommer först i mål!

      Radera
  6. En och annan bok har jag ju att tillgå trots allt i min hylla för kalla kriget och krigshistoria i övrigt, återstår att se om det blir någon bokläsning här.

    Bra med flaggningen där, det hör ju till.

    Ha en fin dag nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske skulle du gilla den japanska vinkeln på andra världskriget???
      Nu måste jag komma ihåg att ta ner flaggan också ...

      Radera
  7. Biografin gav mig mycket att läsa och Simmarna vill jag läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på nytändning med DSelma, hon är ju en idol.

      Radera
  8. En fantastiskt fin bild du tog där! Är en utpräglad sommarläsare där jag ligger/sitter på balkongen med en bok. Och det gör man ju knappast under vintern, trots infravärmare.
    Fädernas missgärningar står också på min läslista.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo sommarläsning blir det mer av, även om det regnar tror jag!

      Radera
  9. Varierad läsning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker variera, vill inte tvärtröttna på en endaste genre.

      Radera
  10. Åsa Larsson vill jag gärna läsa mer av. Jag försökte hissa den svenska flaggan idag, men då var jag först tvungen att hala den värmländska. Men det visade sig vara stört omöjligt att kroka av flaggan. Måste fixa detta före midsommardagen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aj då, det var också ett flaggproblem! Nu ska jag gå och försöka hala min! (hoppas det går bra) - jag är alltid rädd att tappa snöret så att allt far i backen och enda sättet att rädda det är att fälla hela stången!

      Radera
  11. Har läst och gillat alla dina tre! Simmarna läste jag precis ut, och var mycket förtjust.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste nog fiska upp Simmarna på biblioteket tror jag ... finns inte som pocket än.

      Radera
  12. Simmarna är riktigt bra.

    SvaraRadera