torsdag, juni 22, 2023

Blomstertiden är här!

Dan före midsommarafton kommer helgfrågan från Mia i bokhörnan, precis som den brukar på torsdagar. Hon tänker uppenbarligen på att vi är mitt i den riktiga blomstertiden och kommer därför med denna uppmaning: Tipsa om en blommig bok!

"En blomma i Afrikas öken" (Desert Flower) är en självbiografi skriven av toppmodellen Waris Dirie, som föddes i Somalia, blev omskuren som 5-åring och bortgift när hon var 13. Gripande och omskakande läsning, och min dotter som var i tonåren när jag hade skaffat den slukade den även hon, så jag tror den är nästan åldersneutral. Det finns en fortsättning, i "Ökenblommans återkomst".

"Lila hibiskus" (Purple Hibiscus) skildrar också dramatisk barndom i Afrika, men i Nigeria. En dominant pappa med mäktig roll i samhället bestämmer allt för sin familj, men det är ett komplicerat relationsmönster med åtskilliga inslag av våld. Jag tyckte den var mycket bra när jag läste den, det tycker jag om allt jag läst av Chimamande Ngozi Adichie, men när jag sedan lyssnade på den som radiioföljetong blev den otäckare  och ännu bättre!

"Färskt vatten till blommorna" (Fresh Water for Flowers) av Valérie Perrin står jag på kö för, Maken är mitt i den just nu. Har hört nästan bara positiva omdömen om den, och den är också kandidat i tävlingen om att bli Årets bok. Snyggt blommig omslag har den också.

"Linnea i målarens trädgård" är en sann favorit från förr. Christina Björk och Lena Andersson låter sin tecknade flicka resa till Frankrike och besöka Givenchy, där Monets världsberömda näckrosor växer i en damm. Jag har i evigheter velat göra den resan, men har aldrig kommit närmre än så här ... i mina barns sällskap i alla fall, det var ju positivt!

"Farlig midsommar" är en klassiker av Tove Jansson men jag minns faktiskt inte om det är särskilt mycket tal om blommor i den? Skulle gärna testa men än så länge är mina barnbarn för små. Hoppas hur som helst att midsommaren inte blir ett skvatt farlig utan bara glad och trevlig!

Midsommarros i klassisk kruka.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Lena Anderssons Linnea i målarens trädgård är riktigt bra, jag vet för jag har besökt Monets trädgård.

    Finlands vita ros, Midsommarros är vit och doftar fint

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lena Andersson är en favorit! Storm-Stina exvis, också jättefin.

      Radera
  2. för små barnbarn...? vår 2-åring älskar Ronja rövardotter och hoppar över Helvetesgapet och har besökt Mattisborgen i lekparken och annat, och lillasyster hänger på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väntar med Ronja ett tag. Hon är trots allt bara 1 år och 4 månader ...

      Radera
    2. storebror är väl äldre...

      Radera
  3. Färskt vatten till blommorna har jag tänkt läsa men den är ganska många sidor så jag väntar lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är onödigt tjock, helt klart.

      Radera
  4. Vilken fin samling böcker du valt. Har läst dem och tyckt om dem. Monets trädgårdar har jag besökt ett par gånger och boken tycker jag mycket om. Kom här i blomsammanhanget att också tänka på "Näckrosteatern" av den kinesiska författaren Lulu Wang. Boken handlar em en tonårsflickas brutala livsöde i Kinas Kulturrevolution. Absolut mycket läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns verkligen intressanta böcker om Kina, före, under och efter Mao. Den du nämner är ny för mig.

      Radera
  5. Visst är Lila hibiskus bra! Och andra böcker av författaren!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chimamanda är mästerlig. Hon bör få Nobelpriset om något år.

      Radera
  6. Färskt vatten till blommorna ligger i min läshög. jag har tolkat uppgiften lite annorlunda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får väl tolka precis som man själv vill!

      Radera
  7. Lila hibiskus är helt fantastisk. Färskt vatten till blommorna ligger näst i tur i min bokhög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du missar väl inte Chimamandas andra böcker? Hon skriver så otroligt bra!

      Radera
  8. Inte läst någon av dessa blommiga böcker.

    SvaraRadera