lördag, juni 10, 2023

Veckans mening – om att chansa

Finns det en mening jag läst i veckan som fått mig att stanna till en extra liten sekund? Det är Skriv-Roberts ständiga lördagsfråga. Denna gång hämtar jag den ur en bok som känns tämligen omodern (den kom ut 1953) men som inte är helt oäven ändå. Ira Levin var bara drygt 23 när han skrev "Bädda för död" (A Kiss Before Dying), riktigt känd blev han väl först med "Rosemary´s baby" och "The Boys from Brazil". Men spänning skulle det vara! Här alltså Veckans mening: ska man chansa eller inte?

Hellre leva med tvivel än dö i visshet.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. den meningen tål verkligen att tänkas på. Rosemary´s baby tyckte jag var så otäck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte också det var en ruggig film. Har inte läst boken.

      Radera
  2. Rosemarys baby har jag nog sett två gånger;1971 och kanske 2021

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gillade den antagligen mer än jag ...

      Radera
  3. Det ligger onekligen nåt i...;-)

    PS. Rosemary's baby har jag sett. En psychothriller helt i min smak. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man borde kanske se om den, jag minns bara att den var otäck.

      Radera
  4. Har läst alla tre böckerna och såg även Rosemary´s baby som film. Citatet tål verkligen att tänkas på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet faktiskt inte om jag alls läst Ira Levin tidigare. Den här boken lyssnar vi på i bilen just nu.

      Radera
  5. Inte kul att dö nyfiken heller :)
    Jag har inte läst Rosemarys baby, men jag har sett filmen. Gjord innan Roman Polanski tappade det. Mordet på hustrun Sharon Tate förvandlade honom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han måste väl ha varit galen redan tidigare??? Ruggig historia, både hans livsberättelse och filmen.

      Radera
  6. Både läst Bädda för död och Rosemary´s baby (filmen var extra läskig, om jag minns rätt). Meningen tål att tänka på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var det jag tyckte! Boken känns rätt ålderstigen i den översättning vi lyssnar på, men är i a f spännande.

      Radera