lördag, juni 17, 2023

Veckans mening – om flyktingliv

Har tagit mig igenom Susan Abulhawas "Det blå mellan himmel och hav" (The Blue Between Water and Sky). Intressant läsning, men också rätt jobbig, fullpepprad med religiösa företeelser, arabiska uttryck och dessutom en hel del övernaturlighet som jag har svårt för. När folk som varit döda i årtionden griper in och säger saker till sina efterlevande är jag inte riktigt med på båten ... Ändå får man en hel del insikter i liv långt ifrån det vi lever här i landet. Palestinier tvingas lämna sina hem på Gazaremsan när israelisk militär går till angrepp. Våld av obegriplig styrka skildras, tortyr, våldtäkt, uppenbarligen grundat på verkliga händelser, här återberättade av en amerikansk författare med palestinska rötter. Hennes debut, "Morgon i Jenin" (Mornings in Jenin), tyckte jag dock bättre om. Men när jag ska plocka ut Veckans mening, i Skriv-Roberts efterföljd, hamnar jag här, i ett flyktingläger där livet går i sina banor trots att det är fyllt av mänsklig misär och sorg som väcker stark empati:

Så de satt i utkanten av sina egna liv, på stenar, hopkrupna runt eldar för värmens skull, och väntade på att tiden skulle halta vidare.

Copyright Klimakteriehäxan 

8 kommentarer:

  1. Arabiska uttryck blir mer och mer "poppis" även i deckare. Måste medge att jag inte ens förstår hälften, men jag googla ofta för att se vad de betyder. Inte att infon stannar kvar i hjärnan, men ändå.
    Det finns ju såååååå många stora flyktingläger i Nordafrika. Och många som lever där (om man kan kalla det för liv) har ju varit i lägren i mera än tio år, utan hopp att kunna återvända till sina hem i bland annat Syrien...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som slipper bo i flyktingläger kan skatta oss lyckliga, även om vi sällan tänker på saken ...

      Radera
  2. Ja, det är en märklig värld vi lever i, på väldigt många olika sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Märklig, ja. Och orättvis. Samt ofta svår att förstå.

      Radera
  3. Fin mening, men Gazaremsan styrs av terrororganisationen Hamas som hatar judar över allt annat och anser att de ska utrotas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Flyktingläger är nog ruggigt oavsett var det ligger och vilka som hamnar där.

      Radera