tisdag, juni 20, 2023

Vid det rutiga brädet

Tisdagstema denna vecka: Schack (att spela, en dam, en kung, ett torn, rutigt osv.). Så vill Ugglan ha det.

Jo, jag har spelat schack, utan att bli särskilt duktig. Men visst. jag lärde mig ju grunderna och kunde i bästa fall hålla stånd ett tag mot en inte alltför skicklig motståndare. Någon Pia Cramling eller så var jag aldrig i närheten av att bli. Så en dag visste jag att jag hade spelat färdigt. Då hade jag, i en match mot den då ganska nyblivne Maken, lyckats ta hans dam och det njöt jag så otroligt av att jag tyckte det fick bli en fin slutpunkt på min schackkarriär Maken var nämligen ganska slängd i det där spelet! (Det är han möjligen fortfarande.)

Min tisdagstrio bygger denna gång rätt mycket på hörsägen, är jag rädd.  Visst har jag tänkt läsa Håkan Nessers sjunde bok om kommissarie Barbarotti, "Schack under vulkanen", men det har inte blivit av. Jag brukar gilla Barbarotti hur som helst.

Inte heller har jag läst "The Queen´s Gambit" skriven av Walter Tevis, men jag såg tv-versionen och tyckte den var klart sevärd. Om flickan som har en ofattbar styrka vid det rutiga brädet och slår tunga motståndare på löpande band, medan hon i andra sammanhang inte har det särskilt roligt alls. Stundtals lite rörande rent av, med den gamle vaktmästaren som lär henne allt han kan, och med mamman som snålat med pengar hela livet men genom dotterns framgångar plötsligt har råd med ett och annat.

Om jag nu skulle vilja ta upp mitt eget schackspelande igen skulle jag definitivt göra det med Hasse Alfredsons hjälp. Han var en hängiven spelare (även om han på ålderns höst ägnade sig mer åt WordFeud precis som jag) och gjorde på 80-talets början en tv-serie i åtta delar. Hasse förklarar regler och tänk med hjälp av animerade bildsekvenser och animerade dockor, och programmen "Schack" finns att se på Öppet arkiv hos SVT!

Mer välkänd är väl schackscenen ur Ingmar Bergmans film "Det sjunde inseglet" där en av spelarna är Döden själv. 
"Döden spelar schack" är dessutom en känd svensk muralmålning från 1400-talet i Täby kyrka, målad av Albertus Pictor. Den har jag bara sett på bild  kanske läge för en liten utflykt?

Inte nog med det, jag kommer också att tänka på att mamma brukade baka en sorts småkakor som hette schackrutor. De var förstås goda, själv har jag aldrig försökt ... men här finns ett recept ifall andan skulle falla på!

Ja, det blev lite gott och blandat som tisdagsbidrag i dag ... och, som sagt, mycket hörsägen, erkännes.

Vårt finaste schackspel! Alla pjäserna är individuella, handgjorda i keramik i Uruguay. Olika ansiktsuttryck till och med. Köpte dem i 40-årspresent till Maken. Nu var det länge sedan
de användes, tyvärr.
Copyright Klimakteriehäxan
 

24 kommentarer:

  1. när du säger det minns jag Alfredsons serie, men jag såg den inte. ska absolut göra det nu. schackrutor bakade alltid mamma och jag bakar dem gärna med barnbarnen. vi tycker alla att degen är så god. schackscenen i Sjunde inseglet
    är ju välkänd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om degen är god blir det kanske inte så många kakor, det är ett problem jag kan känna igen ...

      Radera
  2. jobbade natt på ålderdomshem, gamla distriktsmästare i schack var glad när jag jobbade, nätterna gick fort… sevärd serie.

    SvaraRadera
  3. maken har lärt barnbarnen spela schack, 4-5 år bra start, internationellt, kan spelas överallt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en klar fördel, noll språkproblem.

      Radera
  4. Jodå, precis som dig har jag både spelat schack och lagt av. Dock inte för att jag gjorde nåt sista bra drag...
    Däremot är jag bra på att göra rockader med mina krukade växter - till min gubbes förtret. Nyss bad jag honom lyfta ner en blomma från en piedestal nedanför altanen, flytta upp den på altanen och ställa upp annan i piedestalen. Själv orkar jag inte lyfta. Men min gubbe vägrade, det är för varmt så han gör inomhusjobb...
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man får ta det lite lugnt i värmen - men nu ska det visst komma lite regn också? Bra väder för att spela schack, kanske, men det blir nog inte nån nystart för mig.

      Radera
  5. Jag har bakat kakorna de är jättegoda.

    SvaraRadera
  6. Jag har varken läst det ena eller det andra men jag har lyssnat på Bergmans radiopjäs Trämålning som bör vara en föregångare till Det sjunde inseglet. Tyvärr minns jag inte om schack förekom i Trämålning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där ser man, har nog inte hört en enda Bergmansk radiopjäs trots att jag lyssnat på många, mest förr i tiden dock.

      Radera
  7. Tack för trevliga tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev lite spretigt kanske ...

      Radera
  8. Ditt schackspel från Uganda är helt underbar! vilken utsmyckning, nu när du inte spelar längre.
    Har också spelat schack. Min pappa lärde mig spelet när jag var fem år. Han var distriktsmästare i schack och hoppades på återväxt. Och jag var faktiskt riktigt duktig ett tag, men jag var jämt enda tjej, så jag tröttnade.
    Vet inte ens om jag idag fortfarande kan dragen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Schackspelet (från Uruguay, Uganda har jag aldrig varit i närheten av) är jättefint men står inte framme ... jag fick packa upp det ur en låda för att ta bilden ...
      Klart du minns dragen, det är som att cykla. Men folk blir olika duktiga, både på schack och cykling!

      Radera
  9. Nessers bok ska jag läsa. Någon gång i år är det tänkt faktiskt. Den är med i en av mina utmaningar 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du hinner förmodligen före mig ...

      Radera
  10. Mm... schackrutor! Gillar också Nessers böcker om Barbarotti, men har inte riktigt hängt med på slutet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte heller läst alla Barbarotti. Det har ju blivit ett gäng!

      Radera
  11. Inte läst någon av dina heller, men hade också med The Queen's Gambit.

    SvaraRadera