fredag, juni 23, 2023

Nu är det midsommar!

Glad midsommar önskar jag er allihop, var ni än befinner er och vad ni än har för er! Elisa Matilda har levererat fem fredagsfrågor, hon tar inte helgledigt minsann  så då gör väl inte jag det heller.

  1. Hur spenderar du midsommar i år? Stillsamt, med Maken i Barndomslandet. Har hissat flaggan. Solen skiner, det är varmt och sjön är badbar med marginal. Barn och barnbarn väntas på söndag.
  2. Vad gör du helst på midsommarafton? Dagen har ingen jättestor betydelse för mig, har nog aldrig haft det. Fast jag minns att det var viktigt att ha någon sorts fest att gå till när jag var yngre ... Och så jordgubbar förstås!
  3. Har du någon gång plockat sju sorters blommor och stoppat under kudden? Ja då. Om jag drömde något? Minns inte, minns sällan mina drömmar. Någon drömprins dök inte upp på raken hur som helst. Och det var kanske tur, jag var väl sisådär 15 år. När jag blev äldre brydde jag mig inte.
  4. Vilken är din favoritsommarsång? "Nu grönskar det i dalens famn" brukade vi sjunga i stämmor (jag hade andrastämman). Ett antal andra ligger kvar sen barndomen: psalmen "I denna ljuva sommartid" är ett exempel. För att inte tala om "Sommar i Sverige" med Sven-Ingvars!
  5. Vad har varit bäst under första halvåret av 2023? Att yngsta barnbarnet nu är en liten person som man riktigt kan umgås med! Det är så fascinerande att små ungar begriper och kan så otroligt mycket.
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Barnbarn är verkligen något att glädjas åt!

    SvaraRadera
  2. det värsta är att barnbarnen växer så fort. annars är de ju det finaste i livet. det blir stillsamt firande här också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju härligt att de växer också!

      Radera
  3. Ha en härlig midsommar, hoppas du får det lugnt och härligt!

    SvaraRadera
  4. har alltid dansat med barnen på midsommar (sånt gjorde vi inte i Finland 🇫🇮) jag har redan idag dansat Små Grodorna med fyra flickor, även fjortonåringen var med och dansade i Dr. Martens, roligt när barnbarnen blir större 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje ålder lär ju ha sin charm, väldigt långt upp i åren ...

      Radera
  5. Yngsta barnbarnet har verkligen blivit stort. Var det inte igår att hon föddes. Tycker det är så roligt att båda barnen har lockigt hår - snyggt:-)
    Önskar dig och hela familjen en riktigt glad midsommar:-)

    SvaraRadera
  6. För mig är småbarn ufon från en annan planet, men har man tre barnbarn och lka många barnbarnsbarn så borde man ha vanan inne...tss
    Kände inte till dina låtval, någon nämnde Strövtåg i hembygden, o den tycker jag är så fin. Fint när familjen är samlad, snart. Njut och ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fröding är aldrig fel! Tror nog du vet att handskas med småttingarna, utan tvekan kan det vara rätt jobbigt ... hur det är att ha barnbarnsbarn får jag aldrig veta, dock.

      Radera
  7. Kan sakna barnens nyfikenhet och glädje över dansen kring stången. Som många andra högtider är detta barnens dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant: utan små barn blir det helt andra helgdagar.

      Radera
  8. Visst är det underbart när barnbarnen blir lite större och visar vad de vill, vår Samuel nickar och ruskar på huvudet när han inte vill, har helt glömt bort hur det var när mina pojkar var liten! Det är ljuvligt att umgås med dem! Fina sommarsånger du gillar, men jag kände inte igen just den sista med Sven-Ingvars?
    Ha en fortsatt fin midsommar!

    SvaraRadera