lördag, juni 03, 2023

Sköna stad!

Om du av någon outgrundlig anledning råkar ha glömt bort vilken vacker huvudstad som Sverige har kommer här några "vykort" som påminnelse. Stan är grön, blommande och dessutom tryfferad med röda gamla träkåkar, minnen från forna dar, hus som inte får rivas. Man behöver inte heta Lasse Berghagen för att tycka att det skulle kunna passa med en liten tonsatt hyllning på rim.


Näsduksträdet i Eriksdalslundens koloniområde blommar, jag hälsar på varje år ...

Engelska kyrkan ligger vackert inbäddad i grönt.

Mariatorget.

Niki St Phalles kvinna badar på Skeppsholmen. Själv har jag inte badat än.

Å så liten människan är ibland ... Trädet är (troligen) en parklind, a k a kejsarlind.

Visst ser det inbjudande ut? Välkommen in! (hoppas jag)
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Stockholm i mitt hjärta, låt mej besjunga dej nu!

    SvaraRadera
  2. "Stockholm i mitt hjärta":-) Tusen tack för dessa härliga vykort. Stockholm är verkligen en otroligt vacker stad, speciellt under sommaren. Och om man gillar is och snö tillsammans med sol är huvudstaden även fin under vintern.

    PS. Tjuvläste inte Susjos kommentar, men ser nu att hon också tänkte på Allsångslåten... DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag nämnde ju Lasse Berghagen och syftade på Allsångslåten redan i min text, så det var ju inget konstigt sammanträffande!!! Snarare helt logiskt att ni hängde på.
      Visst är det en vacker stad.

      Radera
  3. Instämmer helt. Har besökt många huvudstäder i princip alla världsdelar och visst är Stockholm svårslaget när det kommer till skönhet. Allt är också så tillgängligt. Dessutom allt vatten som omger vår vackra stad. (Kanske kan Oslo konkurrera.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns naturligtvis många vackra städer - jag har bara sett en bråkdel av dem.

      Radera