fredag, juni 16, 2023

Sommar, sommar, sommar!

Det är fredag. Påpekar det bara för den händelse att du lallar omkring, lite dagvill i den vackra (men lite onödigt torra) sommaren. Elisa Matilda, som presenterar fem frågor varje fredag på sin blogg, undrar denna gång detta:

  1. Vad åt du ofta på sommaren som liten? Filbunke. Fantastisk sommarmat.
  2. Hur är sommaren sämre än övriga årstider? Den är onödigt kort.
  3. Vilka platser besökte du ofta på sommaren som ung? Badstranden och folkparken.
  4. Vad är något du vill göra i sommar? Bada med barnbarnen. Äta mängder med jordgubbar (har redan börjat!)
  5. Spenderar du hellre sommaren på landet eller i storstad? En kombo är idealet: man bor i grönska, nära vatten, men kan göra en liten stadsutflykt emellanåt. Kanske med någon kulturell upplevelse inom räckhåll?
Trevlig helg på er!

UPPDATERING: Inser att filbunke inte är så allom bekant som jag trodde, kanske är det något vi i väst-Sverige äter men inte andra lika flitigt??? Vet inte hur det är med den saken. Men filbunken som den "ska" vara är en syrad mjölkprodukt. Man kunde på apoteket köpa "täta", en produkt som stammade från tätörten och som kunde förvaltas under lång tid, precis som surdeg som så många har i dag. I en portionsskål öste man upp en mindre mängt täta, kanske en dessertsked. Sedan hälldes mjölken på (inte lätt-) och så fick skålen stå svalt över natten. Då bildades en geleaktig massa, tänk creme brulee, och överst en tunn hinna grädde. Så strödde man socker på och njöt! Kunde förstås också ätas med bär. Filbunke har också gått under namnet tätmjölk.

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. ååå, filbunke, mums, finns Valios Fillbunke på coop, men skrädmjöl hittar jag sällan när Finska Affären slutade, men rårörda lingon finns

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skrädmjöl finns i Värmland. Valios filbunke är ok men mammas var godare!

      Radera
    2. min mamma är död

      Radera
    3. Min med. Sedan länge nu. Men bland saker jag minns finns filbunken.

      Radera
    4. skrädmjöl finns på Ica Kvantum här. jag brukar göra skrädmjölsrömmar. men Selma L blev inte rik på sitt skrädmjöl

      Radera
    5. De gjorde nog mest gröt av skrädmjöl på Selmas tid - havregryns- är godare!

      Radera
  2. Jag håller med dig om svaret på fråga 5 :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja om man kan slippa välja så ...!

      Radera
  3. Filbunke vad innebär det? Är det fil och socker. Hoppas du har en fin helg! Bad är fantastiskt skönt.

    SvaraRadera
  4. Filbunke? Känner igen namnet i alla fall! Minns att farfar åt långfil med muslin Eterna, undrar om det finns idag att köpa?
    Visst är både landet och stan mysigt på sommaren!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu finns filbunke i fabriksversion, inte lika god som barndomens! (la till en förklaring)

      Radera
  5. Håller helt med dig vad gäller tvåan. Även jordgubbarna står högt upp på min lista. Skulle kunna tänka mig en vecka semester på landet, men längre än så tror jag inte att jag skulle trivas. Vill gärna ha restauranger i närheten, så att jag slipper laga maten själv;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nog är det praktiskt att kunna gå runt hörnet och äta en bit - oavsett årstid!

      Radera
  6. https://www.tasteline.com/recept/lattgjord-filbunke-fran-finland/ Jag glömde bort filbunken som också ingick i min sommarmat. Vi hade alltid några färdiga portionsskålar plus några på g i kylen. Massor av kanel ville jag ha på min, o lite socker. Jag har nått idealet nu, bor 2km från Falu centrum, bredvid sjön Runn med marina och bad. Glad sommar till dig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Filbunken är värd en renässans eller hur?! Glad sommar till dig också!

      Radera
  7. filbunke, ja! hade faktiskt glömt det, men det gjorde mamma ofta på sommaren. minns konsistensen och den syrliga smaken men inte hur mamma gjorde. tätört hade hon absolut inte. har också ätit både nypotais och jordgubbar. har inte berättat för maken som tycker att det äter en först till midsommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror ingen "hade" tätört, man köpte en liten burk och sedan vårdades den ömt i sats efter sats. Tycker man ska njuta av primörerna så fort de dyker upp, så du har gjort helt rätt med potatis och jordgbbar!

      Radera
  8. Filbunke känner jag väl till. Både min mormor och min pappa brukade göra det (vi bodde i Uppland!). Min mamma avskydde det ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har förstått att filbunken har orsakat en del delade känslor ... ibland vispades den till långfil, det tyckte somliga blev bättre (inte jag).

      Radera
  9. Skoj att läsa dina svar på veckan Fem en fredag. Filbunke har jag ätit när jag var hos min pappa på somrarna - Valio säljer små burkar med filbunke om man vill prova utan att behöva göra själv. Sommaren är helt klart lite för kort, hade varit fint med 4 veckor till som hörde till sommaren. Badstranden var ofta besökt, det stämmer, den glömde jag. Jordgubbar - mums - men så dyra i år, synd jag inte kan odla själv för det behövs nästan nu om man vill njuta av mängder av dom. Mix av att vara på landet och lite i stan är bästa mixen för en bra sommar. Ha en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dyra jordgubbar, ja, men en sommarlyx jag inte vill vara utan! Valios filbunke är tämligen OK men originalet var bättre. Tror att man ev kan sätta nya filbunkar med Valios som "startpryl".

      Radera