torsdag, juni 15, 2023

En klassiker värd omläsning

En fråga som har för många tänkbara svar är en svår fråga. Ta bara denna veckas helgfråga från Mia i bokhörnan: Finns det någon klassiker du vill lyfta fram?

Det gör det, naturligtvis. Fast först måste man kanske bestämma sig för hur definitionen av en klassiker ser ut? Jag tänker mig först och främst att det bör handla om en rätt gammal bok, skriven av någon som är död och har varit det ett tag. Personligen får jag bita ihop för att hoppa över Selma Lagerlöf, eftersom jag har henne med ideligen.

Faktum är att jag skulle kunna göra en lååååång lista på klassiker som gett mig stor läsupplevelse och som säkert skulle ge det också till många andra som inte läst just den/de boken/böckerna. Men nu handlar det ju om att välja ... vad sägs om Albert Camus "Främlingen" (L'Étranger)? En ung man blir genom olyckliga omständigheter skyldig till ett mord och efterspelet är ett engagerande drama. Romanen har också den fördelen att den bara är på cirka 120 sidor, men oj så mycket som hinner hända! Klart värd omläsning.

Boken finns förstås också i ljudversion, men akta er för den som Shanti Rooney läst in, han verkar inte ha tagit hjärnan med sig in till mikrofonen. Bättre då med den gamla versionen som Krister Henriksson lånat ut sin röst till! (jo, jag har hört bägge ...)

Copyright Klimakteriehäxan 

12 kommentarer:

  1. Javisst poppar Selma upp i skallen så fort man ska nämna en klassiker. Jag har nog inte läst något av Camus, men en bok på 120 sidor som är innehållsrik låter lockande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker texten är lysande, men så långt ifrån småputtrig man kan komma!

      Radera
  2. Den boken läste jag sista året på gymnasiet. Kommer inte ihåg handlingen, så tack för uppfräschningen av mitt minne:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är både sorglig och otäck, men också märkligt spännande.

      Radera
  3. Camus är lite mörk som sommarläning

    SvaraRadera
    Svar
    1. har läst Främlingen flera gånger och tyckt lika illa om den varje gång

      Radera
    2. Ja nån feelgood-bok är det inte ... men hur du Mrs C kunde läsa om den igen och igen utan att nånsin ha gillat den, det fattar jag ju inte!!!

      Radera
  4. Har läst främlingen men den imponerade inte riktigt på mig.

    SvaraRadera
  5. Jo, jag har både läst den och läst om den. Även Fallet och Pesten, av dessa två vill jag läsa om Pesten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde jag nog också göra.

      Radera
  6. Jag undrar om den finns med på min Book Bucket list, ska kolla.

    SvaraRadera