onsdag, juni 14, 2023

Mina påhittade kollegor

Kul infallsvinkel har Enligt O hittat i dag när hon kastar ur sig Veckans kulturfrågaVilka kulturella kollegor gillar du?

Jag har ju varit journalist i en halv evighet, började när jag var 17 år. Och nog finns det påhittade "kulturella kollegor" där ute! En som jag kommer att tänka på direkt är Ricky Gervais i serien han själv skapat: "After Life". Han är reporter på en tämligen sunkig liten lokal publikation och får det ena märkliga uppdraget efter det andra, att klara av tillsammans med en fotograf som är ett enda stort skämt! I den här serien, som jag verkligen kan rekommendera, finns förstås en mörk underton, eftersom Gervais rollfigur sörjer sin fru han nyss förlorat i cancer. Han lyckas otroligt skickligt berätta de olika historierna så att man bara vill ha mer. Två säsonger finns, på Netflix.  

Större delen av mitt yrkesliv har tillbringats i tv-miljö, främst med nyhetsproduktion. När jag såg "The Newsroom" fanns mycket att känna igen, även om dramatiken kanske inte varit riktigt lika storslagen för mig som för aktörerna i Aaron Sorkins serie. Det var Sorkin som skapade "Vita Huset" (West Wing). Jeff Daniels har rollen som den dynamiske programledaren. Tre säsonger finns på HBO.

Affisch jag gav Sonen i present.
Reportern Tintin på plats i Stockholm!

Annika Bengtzon är en annan fiktiv kollega som jag tycker att Liza Marklund lyckats skapa på ett förvånansvärt trovärdigt sätt, i flera böcker. Marklund har själv erfarenhet av jobb både på kvällstidning och tv-redaktioner, och man kan faktiskt känna igen sig, både i miljöerna och i diskussionerna som kan uppstå.

För egen del är jag ingen stor beundrare av Hergés Tintin, men journalist är han, ynglingen med den karakteristiska hårtofsen, den lilla hunden och alla sina märkliga resor. Tintins vänkrets är stor, Sonen ingår i den och han har så vitt jag vet samtliga album som kommit ut. Jag har bara bläddrat lite förstrött ... men en framstående fantasikollega är han förvisso.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Det finns många som blivit kvar i minnet,
    trevligt sätt att lyfta Stockholm, själv är jag mest känd i Göteborgs lokal-tv och radio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen brist på fiktiva journalistkollegor hur som helst.

      Radera
  2. Mycket trevlig läsning :) . Jag är beundrare av Tintin jag också. Du har nog bara inte givit dig tid ordentligt..fäkta och anamma😉😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänker att det kanske är lite sent att ta tag i Tintin nu ... men kanske inte?

      Radera
  3. Håller helt med dig om Liza Marklunds Annika Bengtzon. Tintin heter visserligen min bil, men jag måste medge att jag inte läst serierna. Däremot är min husläkare ett fan av Tintin. Han har en 70x100 cm stor affisch på sitt mottagningsrum.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du också gillar Annika B - men Liza M:s bästa bok är "Gömda". Tack vare ämnet.

      Radera
  4. det enda jag läst/sett är just Tintin. han förekom ofta i familjen för många år sedan. tror kanske att jag också sett något avsnitt av The Newroom när du nämner Jeff Daniels

    SvaraRadera
    Svar
    1. "After life" tycker jag du inte ska missa - mycket mycket bra! Både rolig och mänsklig, med funderingspotential.

      Radera
  5. Tintin läste jag som barn. Vem älskar inte kapten Haddock och hans märkliga kraftord?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag borde kanske låna hem Sonens album och läsa ikapp?

      Radera
  6. Åh, After Life är verkligen en fantastisk serie!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en riktig höjdare. Men nån mer säsong blir det inte.

      Radera