tisdag, januari 23, 2024

Bokbröder emellan

Bröder är nyckelordet när vi ska presentera våra boktips i denna veckas tisdagstrio, enligt påbud från Ugglan & boken. Ja men visst!

En ren lyckträff att jag just nu läser "En god man", deckare skriven av Karin Wahlberg som jag aldrig tidigare stött på. Nu råkade det bara bli så ... och mordoffret, en till synes välartad och trevlig karl, barnläkare dessutom, har en bror vars roll jag ännu inte riktigt vet hur den ser ut eftersom jag har rätt många sidor kvar. Men viktig verkar han vara, brodern.

"Rivalerna" (Kane and Abel) är Jeffrey Archers mest spridda bok, med ungefär 34 miljoner sålda ex sedan den kom ut 1979. Archer är en gudabenådad berättare! Den här historien är en riktig bladvändare. Huvudpersonerna är nästan bröder ... ja men läs själv så fattar du! Måste ta med en till Archer-roman (han är en favorit faktiskt): "Blodsbröder" (Sons of Fortune) och nu är grabbarna brorsor på riktigt. Tvillingar till och med. Berättelsen bjuder på en rejäl inblick i amerikansk inrikespolitik förutom all annan dramatik. 

Där var ju trion full. Men "Bröderna Lejonhjärta" är svår att gå förbi. Astrid Lindgrens historia om Jonatan och Skorpan har gått rakt in i så många hjärtan hos både barn och vuxna, och att ta upp den här är naturligtvis att slå in en vidöppen dörr. Kan inte hjälpas, jag gör det ändå! Tar skydd bakom världens största trio, Trio me´ Bumba ... 

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. en här har jag läst, sett filmen i alla fall, finns i bokhyllan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att bara Lejonhjärta finns som film av dem i min trio?

      Radera
  2. Jeffrey Archer har jag faktiskt aldrig läst nåt av - det kanske jag borde?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det tycker jag absolut! Väldigt produktiv, väldigt underhållande men kanske inte direkt "stor litteratur" ...

      Radera
  3. Kain och Abel är ett känt motiv. Jag kunde ju faktiskt ha tagit med Öster om Eden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns inte ett skvatt av handlingen i den ... är det om bröder alltså??? hu vad man glömmer saker och ting!

      Radera
    2. ja, det är bröder. Cal och Aron. mamma hette Abra. minns filmen med James Dean

      Radera
    3. Undrar om jag nånsin såg filmen?

      Radera
  4. Jag måste fråga min man om han har läst Jeffrey Archer. Kanske är hans böcker något för honom.

    SvaraRadera
  5. väldigt länge sedan jag läste Karin Wahlberg. Jeffrey Archer har jag inte läst något alls av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Archer som också är en erfaren politiker kan få även såna intriger att leva och engagera! Och ibland bygger han på verkliga händelser, som om de brittiska bergsbestigarna i "Paths of Glory". Han är väldigt varierande!

      Radera
  6. Jag blir lite nyfiken på att kolla Upp Archers böcker. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker han är värd att läsa (kolla mitt svart här ovanför)

      Radera
  7. Har bara läst Bröderna Lejonhjärta från din trio.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det är ju också en outstanding bok.

      Radera
  8. Archer har jag läst en del av, men inte någon av de två du nämner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har mer än en gång fått mig att vrålläsa, utan att vilja ta paus - "unputdownable" som britterna säger.

      Radera
  9. Jag plöjde en massa Archer under en period, tyckte de var underhållande

    SvaraRadera
  10. Jeffrey Archer var en av mina favvo författare på 1980-talet. Sedan hade han ju verkligen ett bråkigt privatliv också...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och hamnade på kåken - men han skrev där också, har blivit snorrik på sitt författande!

      Radera
  11. Fröken Christina1:36 fm

    En bok med temat Kane och Abel känns passande. Det verkar som veckans bok är Bröderna Lejonhjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svårt att går förbi Skorpan och Jonatan eller hur? Men Archers böcker är väldigt underhållande läsning!

      Radera