måndag, januari 01, 2024

Vågar man föreslå en ny SELFIE?

För två år sedan presenterade jag SELFIE, fröet till en "bloggstafett" i vilken jag lyfte fram några nyckelord, för andra hugade bloggare att reagera på och kommentera. Det blev en längre följetong än jag hade kunnat föreställa mig! I hela 23 veckor höll vi på, det blev ett troget gäng och på slutet gick vi över till stafett på riktigt, alltså var det olika bloggare som stod för initiativet i några veckor.

Flera av dem som deltog uttryckte sorg och saknad när SELFIEn försvann. Mina idéer tog helt enkelt slut. Nu tänkte jag att man kanske kan göra ett nytt försök, men i lite mindre omfattning, närmare bestämt halverad? Vågar man föreslå det? I förra omgången fanns 12 punkter. Då skulle svaren hänga ihop, sista bokstaven på punkt 1 skulle vara första bokstaven på punkt 2. Denna gång vill jag satsa på en enklare variant, med färre punkter, och skippa kedjekravet. Har förberett ett par veckor, sedan får vi se om det nappar några måndagar (är annan dag bättre?) i år igen eller om SELFIEn har gjort sitt för gott!

Själva grundtanken är att man genom att reagera på några nyckelord visar upp något av sig själv, fast då inte i den vanliga formen: en (oftast usel) bild tagen med mobilen, ibland upphakad på en s k  selfiepinne (jag har ingen). Men en SELFIE här på bloggen, den kräver ingen extra armlängd och mitt minspel får ni inte heller minsta aning om! Jag kanske inte ens har kammat mig! Än mindre hittat läppstiftet! Här är det nämligen ord som gäller. Nu börjar vi i garderoben.

1. Plagget som klär mig bäst? Klänning i välskuren modell som hjälper till att skymma muffinsmidjan.

2. Plagget som jag tar på mig oftast? Mjuka långbyxor eller jeans och en tröja.

3. Kravet jag ställer på mina skor? De måste naturligtvis vara bra att gå i, men de ska också vara snygga att titta på. Förr i världen brukade jag hävda att mina skor skulle vara sexiga ... oklart om de var det?

4. Vem behöver en regnjacka? Alla, definitivt, så som vårt klimat numera ser ut! Har flera, olika varma.

5. Färgen som jag har på flest plagg? Måste nog svara svart. Men jag gillar färg också, och slår emellanåt till med riktigt färggranna saker som jag tycker är kul och förgyller vardagen!

6. Plagg jag kan lova att ni aldrig får se mig i? Färdigtrasade jeans och "magtröja", även kallad "crop top".

Om du nu vill hänga på en ny omgång skriver du ett inlägg på din egen blogg, länkar hit och lägger in en kommentar här så att alla kan läsa och bredda sin bild av dig! Om du vill använda min "klump" är det naturligtvis fritt fram.

Copyright Klimakteriehäxan

36 kommentarer:

  1. Vilken strålande idé! Det bådar gott inför 2024. Jag är med här:
    https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2024/01/vagar-man-foresla-en-ny-selfie.html

    Ser att vi gillar jeans och hatar trasiga jeans. Det sistnämnda borde ha med vår ålder att göra;-)

    Hoppas många fler hänger på "Selfie". Ge det några veckor. Idag är det nog inte så många som är vakna (i dubbel bemärkelse alltså).

    Gott Nytt (Blogg-)år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättekul att du hänger på, spännande att se om någon eller några tillkommer!

      Radera
  2. Linköping5:21 em

    https://mittskogsliden.blogspot.com/2024/01/valkommen-2024.html?m=1

    Nu har jag uppdaterat mitt inlägg med dina SELFIE frågor. God fortsättning på 2024

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att Selfien fick runda av rapporten från din festliga nyårskväll!

      Radera
  3. Vilket kul tema. Jag är med här: http://hannaskrypin.se/selfie/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen i Selfie-gänget, spännande att se hur många vi kan bli!

      Radera
  4. Anonym6:27 em

    Kul att selfien är tillbaka. Har lagt min på publicering i morgon.http://femfemman.blogspot.com

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kollar jag i morgon, den som väntar på något gott du vet ...

      Radera
  5. Vad roligt! Detta var något jag verkligen tyckte om. Nu hänger jag med och läser för min blogglust har inte återkommit. Men jag blev sugen när jag såg att du var på G med en ny omgång av "Selfie".
    Kul att läsa dina svar. Och visst funderade jag på vad jag skulle svarat.
    Passar också på att önska dig en god fortsättning-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att jag inte lyckades locka dig till mer än läsning ... men det är gott nog! God forts till dig också förstås!

      Radera
  6. Anonym10:34 em

    Va roligt att du börjat med selfies igen, nu såg jag det alltför sent, och är fortfarande ute på festligheter, men vill gärna hänga på i framtiden! God fortsättning på det nya året! / Susjos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har all tid i världen på dig! Kul om du hänger på! Hoppas du njuter av festligheterna, man måste ta vara på tillfällena!

      Radera
  7. Goafton, kompisen BP skrev en kommentar hos mig och skrev att nu får du hänga på. Och självklart ska jag göra det, men nu kallar sängen. Har tittat på dramaserien om Leonardo da Vinci, första avsnittet, mycket lovande,. o nu är jag för trött. Återkommer imorgon. Och du, God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tv-tips har inte ens lagt märke till att serien finns! God forts, med en och annan selfie då kanske?

      Radera
  8. Jag är med 😊 : https://www.saramadeleine.se/2024/01/02/vagar-man-foresla-en-ny-selfie/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt, kollar strax! Välkommen "ombord"!

      Radera
  9. https://paulaz.se/nu-kor-vi-version-20-av-selfie-med-ord/
    Nu är jag med på banan! Kul med ny omgång

    SvaraRadera
  10. Som yngre kunde jag skryta med jättesöta små fötter, varför fortsätter de växa? Från 36-38! Håller med dig om både trasiga jeans och magtröja, dessutom skulle min familj vägra träffa mig om jag gick klädd så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara instämma: fötterna (och öronen!) är större än förr och familjen skulle gallskrika om jag ens närmade mig en magtröja. Nu skulle jag aldrig gör det så det är helt utopiskt! Men lite självinsikt har man ju skaffat sig vid det här laget!

      Radera
  11. Jättekul att du gör en nystart på detta trevliga tema!
    Jajamensan ... nu är jag med också! https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/01/02/selfie-1/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är "noterad" s a s. Men dina ben är förmodligen inte alls särskilt fula!!!!

      Radera
  12. På bastmattan hittar du lite om mina klädvanor.
    Margaretha

    SvaraRadera
  13. Så kul att Sefien är tillbaka! För mig som haft bloggtorka över en längre tid är det så bra/kul med de här sidorna som återkommer varje vecka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det både praktiskt och kul att bara hänga på! Välkommen!

      Radera
  14. Kul! Då är jag också med.
    Ha en god fortsättning på 2024!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen ombord! God forts på året!

      Radera
  15. Jag är gärna med, låter jätteroligt. Återkommer när jag skrivit mitt inlägg, måste strax skynda till jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jobba måste ju faktiskt gå före att blogga, det blir besvärligt annars ... :-D

      Radera
    2. Nu är jag på gång:
      https://kraka.moah.se/2024/01/03/selfie-i-garderoben/

      Radera
    3. Kollar direkt! Kul att du hänger på!

      Radera
  16. Hej, jag hänger på, lite sen denna vecka, då jag har haft fullt upp med en liten sjukling i huset. Skoj att du fortsätter!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och kul att du hänger med! Hoppas sjuklingen kryar på sig!

      Radera
  17. Jag fick inspiration och gjorde ett inlägg om kläder, i efterskott :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa. Kanske kommer du igen??? Välkommen i så fall!

      Radera