söndag, januari 21, 2024

Flygnytt

Om man som jag hållit sig på landbacken i fem år, på grund av pandemi och en liten liten gnutta flygskam, går det att hitta nyheter när det blir dags för den första flygresan på så länge. Denna Skyltsöndag, ett "projekt" som har sin beskyddare i bloggvännen BP, består av bilder på skyltar från den stora moderna flygplatsen på kanarieön Fuerteventura.

Särskild ingång för dig som har utrustning för vindsurfning med dig. Många har det,
väldigt bra förhållanden för den sporten på den här ön.
 
Denna skylt, i storlek som en "riktig" människa, tolkar jag som en hjälp till den
törstige som vill nyttja dricksvattenfontänen: stå så här så slipper du blöta ner kläderna!

Rörelsehinder är inget hinder, alla ska kunna resa. Verkar vara mottot för dem som
 jobbar med den sortens service på spanska flygplatser. Sympatiskt.

Jasså, kan man? Ja minsann! Fast jag använde mig inte av tjänsten. Tyckte jag kunde
klara några timmar utan wifi (så jag tog aldrig reda på vad det kostade heller).
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. sönerna vindsurfar på Hisingen 🏄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Säkert härligt för den som vågar och orkar! Fast inte så här års va? Även om det finns bra torrdräkter numera.

      Radera
    2. Hannele3:21 em

      hela året, sönerna vindsurfat på juldagen

      Radera
  2. Anonym2:19 em

    Tänk vad specialbagage vi har checkat in genom åren, alltid lika nervöst att hämta ut 1har det kommit med? 2 är det helt? Helt har det alltid varit, men att komma fram är det lite si och så med. Bra skyltat, jo det har hänt lite i flygbranschen de senaste åren. Skogsliden önskar dig en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fascinerande att se alla som flyger med brädor, cyklar, allehanda redskap - tur att det funkar! Hoppas dina grejer kommit till rätta i alla fall. Själv fick jag en gång vänta på en alldeles vanlig resväska i över två månader ...

      Radera
  3. Härligt skyltat från flygplatsen, dessa var något jag missat, men kanske bara finns där nere?

    Härliga bilder du fångat! 😍

    Ha en fin söndag! :😀

    SvaraRadera
  4. Anonym6:47 em

    Spaniens flygplatser som jag landat på är ju speciella på något konstigt vis, men det kanske är min hjärna som kopplar fel varje gång. 😉
    Fina bilder, skyltar, tycker jag.

    Ha det bäst.

    SvaraRadera
  5. Tydlig skyltning vid dricksvattenfontänen.
    Visst klarar man sig utan Wifi emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men håll med om att det är ovant utan wifi!!!

      Radera
  6. Så bra och så informativt. Stort och tydligt också. Fina skyltar, absolut! 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja väldigt tydliga budskap eller hur?!

      Radera
  7. Japp, det verkar ha hänt ett och annat sedan 2019. Kul att du delar med dig, då vet jag vad som gäller om/när jag lämnar landet nästa gång.
    En skylt med surfingbräde hag jag aldrig sett på en flygplats. Golfbags och cyklar om ska resa och lämnas in på speciella ställen har jag däremot sett. Kul att även surfare känner sig välkomna:-)
    Skrattade gott åt gubben som tvättar händerna och triangeln under handfatet med "infartsförbud". Vet inte riktigt om den skylten står där med avsikt eller inte;-)
    Utmärkt skylt för rullstolsbundna. Även den skylten har jag aldrig sett förut.
    Nu bojkottar jag ju SAS, men även på wifi-fronten verkar det ha hänt ett antal saker.

    En toppen Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken:-) Och tack att du har tagit med dig plusgrader from Fuerteventura. Uppskattas:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Händer väl saker lite överallt - minns inte när jag kan ha flugit SAS men maten de bjöd på framför allt på nerresan var hör och häpna jättegod!
      Som det ser ut utomhus i dag kan man verkligen önska sig tillbaka. Med eller utan SAS.

      Radera
  8. Intressant! Jag har ju inte flugit på ett tag pga pandemin (var faktiskt på väg och avbokade). Men om utifall så var det bra info, för allting ändras hela tiden, hela tiden i teknikens tid och fördel de unga snabbuppfattande.
    Vi får la se, var jag landar om och när och hursom.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kommer nytt hela tiden, bara att hacka i sig! Och mycket är säkerligen förändringar till det bättre.

      Radera
  9. Vad roligt med lite flygande skyltar. Och på en flygplats uppskattar en ju verkligen tydliga skultar så en lättare hittar dit en ska.
    Vad gäller SAS har jag testat deras intenet och det fungerar bra. Inte alltid det är så. I vissa biljetter på SAS är detta "inbakat".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg att Frequent Traveller surfar gratis men det är otroligt längesen jag var en sån! Nu klarade jag de där timmarna utan wifi galant, som tur var!

      Radera
  10. Men att släpa med sig surfingbräda på flyget? Det finns väl att hyra på plats? Jag måste säga att jag inte ens minns vilket år jag senast flög. Mina flygresor tror jag är over and done. Och visst hjälpte det upp mitt klimatavtryck när jag räknade ut det, men nog sjutton skulle jag kunna övervinna den skammen...om inte alla om inte fanns. Kul skyltar som jag aldrig sett förut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att det finns finsmakare bland vindsurfarna som inte nedlåter sig att använda nåt man hyr ... men det finns mängder med ställen att hyra både dräkter och brädor och skärmar på. Väldigt poppis, men som du antagligen redan gissat: inget för mig ...
      Jo jag tyckte också skyltarna var "nya". Tycker du ska överväga en liten resa nånstans, det är kul med miljöombyte särskilt om man hållit sig hemma jättelänge (som jag och uppenbarligen också du gjort!)

      Radera