söndag, december 31, 2023

När det juliga tar slut ... börjar ett nytt år ...

... och då ska förstås granen kastas ut. En del märkliga människor slänger sin färdigutnyttjade julgran på trottaren, i den fasta förvissningen om att nånannanismen råder och att därmed det barrande liket på något märkvärdigt sätt försvinner.

Framåt måste vi, in i 2024 – bara att gå i pilens riktning! Den
blommiga "vägvisarskylten" kommer från Kaffe Fassett-
utställningen "The Power of Pattern" på Millesgården just nu.
Mer här!

Men granar ska återvinnas i möjligaste mån, precis som allt annat som går att använda på något nytt sätt. Därför ska också julgranen i utsliten version deponeras på lämpligt ställe. Tror dock aldrig att jag sett den här skylten förut? 

Årets sista Skyltsöndag är också årets sista dag eftersom den råkar sammanfalla med nyårsafton. De flesta av oss har väl ljus och prydnader kvar i granen några dagar till. Kanske hinner fler spana in såna här skyltar som den ovan? Annat i skyltväg brukar man hitta om man botaniserar i BP:s högerspalt, så förmodligen också i dag.

Eftersom vi i morgon vaknar till en ny framtid, den första dagen på resten av livet, repriserar jag, vet inte för vilken gång i ordningen, min favoritskylt. Se den som en besvärjelse för 2024! 
GOTT NYTT ÅR!


En liten bonusskylt blir det här, otillbörligen stulen från nätet. Har inte en aning om
vem man ska tacka för denna insiktsfulla och sanningsenliga bild!
Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. LillaSyster3:54 em

    Älskar den blommiga skylten!
    Den sista var ju också bra=) Tack för ett skratt! Ha nu ett gott slut och ett riktigt Gott Nytt År till dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar in och gott 2024!

      Radera
  2. Julgransskylten var ny även för mig. Gillar den! Beteendet att slänga ned uttjänta julgranar från balkongen ned på innergården är tyvärr nåt jag känner igen. För det är absolut fastighetsskötaren som bogserar bort granen. Suck!
    Den blommiga pilen är sååååå läcker, precis som allt annat du visar från Fassett-utställningen.
    Javisst, vi var aningen smidigare för 30 eller 40 år sedan;-)
    Uppskattar att du återigen visar din favvo skylt. Just nu i slutet av ett år och med minst två pågående krig i världen behöv den skylten.

    Tusen tack för årets sista skyltning. Hoppas du vill fortsätta även nästa år. Stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skyltandet verkar fortsätta nästan som av sig självt ...

      Radera
  3. Bra att det finns uppsamlingsplatser för uttjänta julgranar någon sådan finns inte här och jag har inte sett någon gran ligga och skräpa i stan, så här verkar folk slänga dem på rätt ställe.
    Ett sånt läckert blommönster, ska läsa ditt inlägg från utställningen. Den hade jag velat besöka.
    Julen pågår till 13 januari men många plockar bort julpyntet efter nyår...men här är dagarna nog så mörka så det får gärna lysa lite extra ett tag till. :-)
    Gillar skylten "Allt kommer att bli bra", som är gjord av konstnären Mikael Richter. Han har varit med på en utställning i Kulturens Hus i Luleå och jag har en Skyltsöndag med hans skyltar. :-)
    Gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men TACK för att jag får ett namn på min favoritskylts upphovsman! Äntligen! Han visar sig vara värmlänning verksam i Stockholm (precis som jag). Just den här skylten har sålts på Bukowskis för - håll i dig - 32000 kronor!

      Radera
  4. I min hemkommun samlas alla uttjänta granar ihop för att sedan brännas i en fyr på påskafton.
    Bästa återvinningen.

    Ha nu ett gott slut och ett gott nytt år. 🙏

    SvaraRadera
    Svar
    1. En vacker och värmande brasa är väl ett värdigt slut för en julgran! (fast de kan visst bli till flis också, för pappersindustrin tror jag)

      Radera
  5. Snyggt slyltat!Tja, detta med att granar slängs lite var som är ju ett elände. Och här kan de ju sedan ligga fram till påska- Tror inte det var så det var tänkt i sången. Har också sett några julgransskyltar och en kan ju undra varför inte fler lämnar granarna på dessa platser.
    Tack för påminnelsen om utställningen på MIllesgården. Ska snarast ta mig dit och hoppas jag hinner i tid.
    Önskar dig nu ett Gott Nytt År och tack för i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv för året som gått Ditte! Undrar om du tänker "låsa upp" din blogg igen?

      Radera