lördag, december 23, 2023

Gott och blandat julgodis dan-före-dan

Skriv-Robert, som startat bloggstafetten Veckans mening, har visserligen aviserat att han tänkt vara ledig den här lördagen, men jag kan inte låta bli att lyfta några ord ur en krönika av Patrik Lundberg, publicerad i Dagens Nyheter härom dagen. Det ska alltså vara något som fått läsaren, i det här fallet handlar det förstås om mig, att hejda sig om än aldrig så litet för en extra eftertanke. Lundberg citerar Nordeas privatekonom Anders Stenkrona som slår fast något som kan passa på att reflektera över så här dan-före-dan:

Våra bästa julminnen skapas av det som inte kan köpas för pengar.


Lördagar var länge också 
dagen då jag var en i ett gäng bloggare som visade ett eller flera av sina bokmärken, en produkt vi bokläsare ständigt brukar. Men nu har t o m BP tröttnat och om en vecka publicerar hon sitt sista. Det har blivit många, men entusiasternas skara har krympt med tiden. Jag har inget äkta bokmärke att stoltsera med i dag, men håll med mig om att en snygg printning med påföljande inplastning av det här lapptäckesverket skulle bli ett perfekt bokmärke! Det borde man ha tänkt på, till Millesgårdens museibutik där utställningen "The Power of Pattern" pågår med Kaffe Fassets verk i fantastiska färger och mönster (jag skrev om detta med en lång rad foton här). Vepan eller vad jag ska kalla den för är i själva verket ungefär 150 cm lång.

 

5

-Så många kronor kostade en "normal" gran i Stockholm år 1942. En bordsgran kunde man köpa för 1 krona. I år fick jag betala 400 för vår, som rest till huvudstaden ända från Blekinge. Hoppas den behåller barren några dagar! I radio hörde jag en programledare beklaga sig; hon hade fått punga ut med 800 spänn för en rödgran. Lät dyrt i mina öron.

Källa: Lokaltidningen Mitt i Södermalm

För att få rejäl täckning för rubriken "gott och blandat" tänkte jag också be att få delge er ett CITAT som jag finner tänkvärt. Oönskad ensamhet är ett stort samhällsproblem i Sverige, kanske extra jobbiga känslor just i helgtider. Värst är det för yngre män. Av de svarande i Folkhälsomyndighetens enkät som gäller 2022 uppger mer än var fjärde ung man att de saknar någon att prata med! Här är länken direkt till Folkhälsomyndigheten, och en text i Dagens Nyheter:

17 procent av männen och 10 procent av kvinnorna upplever emotionell ensamhet. Störst könsskillnad finns i yngre åldersgrupper. I åldern 16–29 år svarar 27 procent av männen och 12 procent av kvinnorna att de inte har någon att dela sina tankar med eller att anförtro sig åt. Bland 30–44-åringar är motsvarande andelar 12 respektive 7 procent. /.../ Tänk på att säga hej till den du möter, de små gesterna i vardagen räcker många gånger långt, säger Hillevi Busch, utredare på myndigheten.

Julmiddag i "Fanny och Alexander".
Sist men inte minst ett tv-tips, även om jag slår in en vidöppen dörr. Men det kan aldrig komma att finnas en häftigare julfilm än Ingmar Bergmans "Fanny och Alexander" från 1982, (och då ska ni veta att jag inte generellt är ett Bergman-fan). Vilket persongalleri, vilka vulgariteter, vilka grymheter, vilka repliker, vilka bilder! Med den tidens hela svenska skådespelarelit! Den är lång, visst, men faktum är att man tröttnar inte. I fem timmar (!!!) pågår den, och kan ses på SVT Play nu i ett par veckor. Men filmen sänds också i tablå-tv på Annandagen, kl 14 i SVT2.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. fick en fin påfågel 🦚

    tja, lönerna var också lite högre 1942, till en ny vinterkappa fick man spara en hel månadslön!
    Idag har jag också bokmärken, hemmagjorda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En påfågel till jul kan ju aldrig bli fel, inte i ditt hus i alla fall!!!
      Vet inte vad folk tjänade 1942, men speciellt många kronor kan det inte ha varit.

      Radera
  2. Skulle säga att det här helt klart var ett "Julspecial":-)
    1. Första citatet ligger mycket i. Tänkte på det just idag när jag mindes en speciell jul.

    2.Vepan är otroligt läcker. Vill ha!!! Och du har så rätt. Millesgården borde ha tänkt på att fota denna färgglada löpare och gjort bokmärken av den. Jag hade då köpt ett bokmärke direkt, precis som du antar jag. Tack för länken:-)

    3. Nu vet jag inte vad genomsnittslönen var på den tiden men för fem kronor får man ju i princip ingenting idag. Min bästis Yvonne fick lägga upp 1 000 för sin kungsgran. Så din var "billig".

    SvaraRadera
    Svar
    1. 1000 spänn skulle jag faktiskt aldrig betala för en gran. Köper aldrig kungs- heller, de är ju alltid dyrare. Men jag vill ha den vanliga sorten!
      Jo en julspecial blev det, när jag smällde till ...

      Radera