torsdag, december 21, 2023

Färger, blommor, mönster – JA TACK!

Tänk att kunna se in i en zebras öga ... som är en bit av ett "lapptäcke" ...
Det har gått 23 år sedan jag första gången såg hans verk, den otrolige Kaffe Fassett (uttalas "kejf" ifall ni undrar), amerikansk textilkonstnär som vi inledningsvis blev "bekanta" med eftersom han revolutionerade stickningen med sina fantastiska ulltröjor. Sedan dess har han också visat sina kreationer på Waldemarsudde (2006). Men nu är det dags igen!

Mycket har hänt sedan jag gick med gapande mun i galleriet på Steninge. Då var jag ändå inte alls oförberedd, hade läst om honom, sett bilder på hans broderier och tröjor. Stickandet verkar han ha tröttnat på, men broderandet lever i en mängd kuddmönster. 

Sittpuffar (med förvaringsmöjlighet) på det fantastiska golvet.
Idag designar han mest tyger och inspirerar rader av andra textilkonstnärer runt om i världen. Exempel på resultatet av deras arbete kan just nu beskådas och beundras (ja verkligen!) på Millesgården på Lidingö. Man kliver rakt in i ett hav av färger, blommor, rutor och ränder, ja till och med golvet är täckt med Fassetts mönster, det är nästan så att man inte näns kliva på det ...  Här finns också sittmöbler och några enstaka klädesplagg. Unika exemplar förstås.

Majoriteten av det som exponeras i utställningen har alltså flera upphovspersoner, ibland en designer, en som sytt och en tredje som stått för quiltningen. Men det är Fassett själv som tillsammans med sin livspartner och medarbetare Brandon Mably valt verken, som nästan alla är riktigt stora, och allt är gjort med hans/deras tyger. Vem hade trott att en elefant eller en zebra kunde bli så bedårande vacker, avbildad i alla möjliga färger och med både blommor och djur "på kroppen"? 

Utställningen, som heter "Mönstrets makt" (The Power of Pattern) kan ses en månad till. Har man det minsta lust till färger, blommor, mönster och textilier över huvud taget är det direkt korkat att inte gå och se den! Jag kände mig lycklig som fick gå runt i detta hav av färger, blommor, mönster. Nu bjuder jag på scrollfest!

Zebran i sin helhet. Sophie Standing gjorde den.

 Kaffe Fassett är förstås inte den ende mannen som gillar broderade kuddar! Äkta fans kan köpa materialsats till någon av de fantastiska kuddarna. Kostar 1500 kronor och många många timmars arbete med nål och garn, men enligt museibutikens personal är åtgången god! 

Detta är (kanske) min favoritkudde. Konkurrensen är stenhård!

"Haze Kilim" designad av Kaffe Fassett själv.

Blommor på golvet, på väggen, på möblerna, på boken ... 

Lappar överallt, även på golvet!

"Bordered Diamonds" är Kaffe Fassetts egen design. Jag kan inte se mig mätt på den!

"Tusker Bull" av Sophie Standing, som levt länge och inspirerats i Afrika.

Var så god och ta en frukt! Detalj ur "Roseville Album" av Kim McLean.

"Paper Dolls"  Design av Brandon Mably.
Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. LillaSyster3:58 em

    Wow! Färgsprakande fredag redan på en torsdag =) Behövs massor av färg nu i vintermörkret. Ute öser snön ner. Gillar bilden på Paper dolls lite extra. Ha det gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har så många favoriter här så jag kan omöjligt välja ...

      Radera
  2. Kaffe Fassett är otrolig, har fler böcker i min bokhylla och sett hans utställning i Göteborg

    SvaraRadera
  3. WOW!!! Helt underbara skapelser som jag gärna skulle vilja ha här hemma. Varenda en av dom måste jag säga. Och perfekt tajming för denna färgsprakande utställning så här års. Tusen tack för att du delade med dig - dregel, dregel...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å då är mina bilder bara en bråkdel av allt det underbara som finns att se!

      Radera
  4. Helt fantastiskt! En konstnär jag inte hade hört talas om tidigare. Stort tack för detta. Kan inte välja några favoriter men visst ska jag se utställningen på Millesgården så snart jag hinner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gick därifrån som en lyckligare människa!

      Radera
  5. En sån underbar utställning och roligt att få se bilder därifrån. Den hade jag gärna besökt. Konstnären kände jag inte till sen tidigare men ska googla och se vad han har gjort.

    SvaraRadera