fredag, december 01, 2023

Och så är det december!

Dags att öppna adventskalenderns första lucka! Sedan går dagarna ganska fort och så, vips! är det dags för den sista luckan med Den Stora Överraskningen. Ja, man ska nog inte ha alltför stora förhoppningar men ändå ... minns hur svårt det var att inte smygtitta bakom 24an på min barndoms papperskalender ... extra fin om den hade glitter ...

1967 och 1976 var Birgitta Andersson allas vår
Teskedsgumma. Carl Gustaf Lindstedt hade också
en huvudroll. Bild från SVT.
Idag är också dagen då SVT:s adventskalender bevärdigas med recensioner i dagspressen. I år är det en ny variant av "Trolltider" från 1979 (och 1985) som ska hålla spänningen uppe. Samtidigt finns långfilmen "Knyckertz & snutjakten" som också är en upphottad gammal tv-kalender. Av Dagens Nyheter får den 3 poäng av 5, samma sak säger Aftonbladet och Upsala Nya Tidning tycker att den har drag av Jönsson-ligan och kan roa både stora och små. Men är man intresserad får man sätta ett alldeles eget betyg! Gäller även "Trolltider", som får två getingar av Expressen.

Tänk att det har sänts adventskalendrar i Sveriges Television i mer än 60 år. Om du vill bli påmind om vilka kan du klicka här!

Därmed kan vi väl slå fast att det är en äkta jultradition med de där tv-serierna, som naturligtvis varit av väldigt varierande kvalitet genom åren. Några har snabbt fallit i total och barmhärtig glömska, andra har till och med gått i repris. Sveriges Radio gör också kalenderprogram, men med mycket färre reaktioner och kommentarer än tv-varianten.

Adventskalendern dyker också upp i fredagsfrågorna från Elisa Matilda, som helt och hållet är inne på upploppet fram mot årsskiftet.

  1. Hur förbereder du inför julen? Ska köpa julklappar. Äta ett julbord på krogen. Försöker ta det i lite lagom takt. Men det brukar bli lite rush på slutet i alla fall, med gran och skinkgriljering. (Ifjol griljerade jag en skinka som såg lite konstig ut när jag skulle skära upp den, vilket berodde på att jag hade griljerat en rå skinka, och inte en färdigkokt som jag trodde)
  2. Vad har du att göra innan årets slut? Kanske ingenting speciellt. Kommer inte på något.
  3. Vad gjorde du inte i år som du heller inte kommer göra nästa? Tömde inte vårt/mitt s k "skräprum", trots de bästa föresatser. Men det har minskat lite framför allt på kläderna, många tomma galgar nu.
  4. Skickar du julkort? Några få, till äldre människor som inte är digitaliserade. Andra får numera ett e-mejl som jag kallar "julbrev".
  5. Vilken julkalender genom åren är din favorit? Undrar om inte "Teskedsgumman" från 1967 ligger bra till för att knipa förstaplatsen. Tänkt för barn förstås men på den tiden såg väl nästan alla kalendern? Fast för vuxna blir det norskt guld: "Nissene på låven" (Tomtar på loftet) från NRK. Sändes första gången 2001.Vi var många som hade kul!
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Teskedsgumman är makens favorit, nu har tittat på årets, inga barn eller barnbarn i huset...

    Fick idag riktigt tantbrev, tack! PostNord fungerar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har tänkt titta på årets, blandade bort korten, så pinsamt ... PostNord fungerar emellanåt, det får man vara glad för.

      Radera
  2. Håller helt med dig om de gamla hederliga papperskalendrarna, gärna med glitter. Jul är till för barn enligt mig, så "fuskkalender" med vinflaskor, choklad och kosmetika är inte min grej.
    Och visst har antalet julkort man skickar nuförtiden sjunkit rejält - från 40 på 1980-talet till fem stycken idag. Och några digitala kort då. Har flera kompisar som skickar ut julbrev i form av en "aktivitetslista", då det mesta tyvärr handlar om sjukdomar och krämpor, så... jag avstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett julbrev bara om sjukdomar vill nog ingen ha, så det lovar jag att aldrig skicka!

      Radera
  3. Anonym7:14 em

    Nu tror jag du för en gångs skull läst fel. "Knyckertz & snutjakten" är väl en långfilm och inte årets julkalender. Det är ju en förnyelse av klassikern Trolltider som är årets julkalender i SVT. Hälsningar från Torbjörn i Karlstad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooops - ja men usch så fel, jag skäms!

      Radera
    2. Har försökt reparera skadan, men mitt renommé bär för evigt en repa ...

      Radera
  4. Tänkte också som Torbjörn i Karlstad, inte är det väl Knyckertz i år igen på TV, utan en uppföljning på Trolltider (som jag aldrig såg!) Har inte sett första avsnittet ännu, men ser att Kjelle Bergqvist är med!
    Här blir det också ett julbord på krogen, redan i morgon faktiskt! Griljerar skinka hoppar jag över, vi får hjälp av Sturehofs julkasse detta år!
    Ha en fin 1:a advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Av detta framgår tydligt att jag inte tittat på årets kalender i tv ... så slarvigt av mig!

      Radera
    2. Då har jag försökt ställa saker och ting till rätta, med medelmåttig framgång. Fortsätter skämmas ett tag till. Men som
      tur är handlar det ju inte om något viktigt!!!

      Radera
  5. Post Nord är verkligt stundomsinnat. kommer två gånger den ena veckan och tre gånger den andra. mängden julkort har avtagit med åren från 40 - 50 till ungefär 10. kokar min egen skinka så jag vet att den är ordentligt kokt. julkalendrarna i TV var roligast när barnen var små så klart.men jag har faktiskt sett första avsnittet av årets kalender. ska ge den några avsnitt till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var också uppe i närmare 50 julkort men oj som det har krympt!
      Ska göra som du, provtitta på nya kalendern. Men naturligtvis var det roligare att göra det tillsammans med barnen när de var små.

      Radera
  6. Precis samma sak gjorde min mamma med julskinkan en gång. Skillnaden var att hon trodde att hon redan hade kokat skinkan. Nu vill jag inte påstå att du börjar bli senil 😉, men det var anledningen till att hon griljerade en okokt skinka! Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag visste att jag inte kokat den men trodde jag köpt en färdigkokt -gör faktiskt oftast det numera.

      Radera
  7. Jisses, en rå julskinka stöter man sällan på nuförtiden, tycker de allra flesta är färdigkokta! Jag hoppas ni inte hann smaka alltför mycket på den råa varianten, just fläskkött ska ju vara genomstekt. Ett år när jag var ambitiös (för läääänge sen) gjorde jag mormors variant, gjorde en deg av rågmjöl , kavlade ut tunt och klädde in den råa skinkan, in i ugnen och det var den godaste möraste skinka jag smakat. Det var väl så man gjorde innan man uppfunnit stekpåsar och aluminiumfolie.Men inte sjutton har jag lagat den flera gånger. Julklappar överlåter jag till dottern att administrera, annars blir det helt fel. Bara barnbarnsbarnen som år klappar. Trevlig första advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hann hejda mig, såg till att fixa skinkan till ätbart skick, god faktiskt! Din gamla variant låter intressant, måste medges!
      Visst är det klapparna till de minsta som är viktiga! Fast jag vill jättegärna ge bort fler paket ... men det blir svårare för varje år. Trevlig helg önskas du också!

      Radera