fredag, december 08, 2023

Så sant som det är sagt

Elisa Matildas fem fredagsfrågor är något att bita i för alla oss ordbrukare. Språk är viktigt, orden som bildar språket är superviktiga byggstenar som kan vara avgörande för hela ens framtid. Det är därför vi vill att våra barn ska älska att läsa, och gärna också att skriva! Här frågorna:  

  1. Vilka ord använder du för ofta? Diverse onödiga svärdomar. De behövs ju faktiskt nästan aldrig.
  2. Vilka ord använder du inte tillräckligt? "Jag är inte riktigt säker" alternativt "Förlåt"!
  3. Vilket ord har du nyligen lärt dig? Tycker jag lär mig nya hela tiden. Minns inte det senaste. (Så då kan man ju ifrågasätta om jag verkligen lärt mig det ...)
  4. Vilka ord älskar du att höra? "Farmor" är fint tycker jag. Det har jag tyckt (och tycker jag fortfarande) om "mamma" också. 
  5. Vad är ditt favorituttryck? "Det bor en solkatt i varje skärva" – och den frasen tackar jag Povel Ramel för. Brukade ha den som avslutning i alla mejl jag skickade, men den har trillat bort. Tror jag ska lägga in den igen.
Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Det är ju skillnad på aktivt och passivt ordförråd, försöker också lära mig förstå var barnbarnen säger, de är duktiga på att förklara.

    Nu blir det eftermiddag med tolvåringen, funderade på Designmuseum, och kanske även Science Fiction-bokhandeln…

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar dig en härlig mormors-eftermiddag!

      Radera
  2. Jag svär väldigt sällan och attan är nog nästan det värsta jag drar till med, förutom om jag blir riktigt arg, då har jag ett väldigt fult italienskt uttryck som jag drar till med "Va fan culo".
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Italienskan kan verkligen osa, vet det sedan jag jobbade i fyra år med en normalt väldigt lugn person men ibland så ........ OJ!

      Radera
  3. Ettan har vi gemensamt. Resten är vi olika, vilket kan bero på att du har barn och barnbarn;-)
    Skrattade gott åt ditt tredje svar. Visst kan man lära sig nya ord, men att komma ihåg dom är en helt annan sak. Det kallas för selektivt minne i vår ålder:-)))))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och minnet blir mer och mer selektivt ju mer tiden går ...

      Radera
  4. Svordomar använder jag också ibland, men blir alltid tillsagd av min sonhustru, när barnbarnen är med. "Men farmor!!!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo man vill ju inte höra en treåring skrika "faaaan"!

      Radera
  5. Sant det där med svordomar samtigt lätt hänt att dd slinker ur en 😅

    SvaraRadera
  6. Gissa om jag längtar efter att få höra mitt barnbarn säga Farmor! Men det är visst lite svårt att säga, fafa går däremot bra!
    Fint favorituttryck från Povel Ramel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Povel kan man tacka för mycket!
      Visst är det fint med de små barnbarnen!!! Han kommer att säga farmor vilken dag som helst - det kan bli en julklapp faktiskt!

      Radera
  7. Det där med svordomar är nog gemensamt för de flesta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske, förmodligen faktiskt. Tröskeln har nötts ner.

      Radera
  8. Det där med svordomar påminner mig om vad min svenskalärare alltid sa till min klass när jag var barn. Hon menade på att när man svär så har man ett dåligt ordförråd. Jag är nog böjd att hålla med för jag tar ofta till den typen av ord när jag vill beskriva något med eftertryck. Mamma skulle gråta om hon hörde hur jag pratar ibland. Är uppväxt med att man inte svär men är dålig på att hitta andra ord. Eller så har det bara blivit en dålig vana som jag skyller på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att det är just en dålig vana, slentrian, som vi är många som delar.

      Radera
  9. Anonym2:46 em

    Solkattsuttrycket var fint, hade inte hört det förut. Povel var i ropet lite före min tid i landet.Det var inte helt enkelt att hitta nya ord man lärt sig, säger som du, om man lär sig och glömmer med detsamma, då har man knappast lärt sig...Trevlig andra advent

    SvaraRadera
    Svar
    1. asch nu blev jag anonym igen, glömmer att du inte har google-koppling

      Radera
    2. Om jag bara kunde begripa vad som ändrat sig med mina kommentarsfunktioner ... men det kan jag inte!
      Önskar dig en fin om än grå adventssöndag!

      Radera