fredag, december 22, 2023

Julspurt

Vi befinner oss i spurten, finishen på loppet fram till själva julafton. Så här dan-före-dan-före-dan handlar Elisa Matildas fem fredagsfrågor direkt om julen:

  1. Känner du dig klar inför julens dagar? Ja för all del. Har låtit julen "smyga in" i år, lite i taget. Men granen kläs den 23, som alltid. Och en julklapp är "oköpt".
  2. Hur kommer du att fira (eller inte fira) i år? Lugnt och fridfullt, hoppas jag. Med barn och barnbarn om bara inte vinterkräksjukan håller i sig eller sprider sig – jag håller tummarna!
  3. Har du någonsin kört julklappsleken? Nej.
  4. Vad är något du alltid gör under julen? Äter risgrynsgröt. Avnjuts tillsammans med första skinkmackan på kvällen dan-före-dan. Tycker den där gröten är jättegod, med kanel och en klick smör, men ändå äter jag den aldrig annars!
  5. Vad är ett julminne du alltid kommer att minnas? När jag hade köpt små billiga  pappbyråer på Ikea till barnen. De fick dem på julaftons morgon. I byråernas sju lådor låg små paket med väldigt blygsamt innehåll: ett par vantar, lite kritor, en leksak ... Ungarna var SÅ nöjda! "Tack snälla mamma, vilka fina julklappar!" sa de i korus. Och verkade inte ha minsta tanke på att de "riktiga" presenterna fortfarande väntade ...
  6. Här är tomten på plats, den som "måste" sitta på sladden till lampan över köksbordet. Annars är det inte jul! Och så har det varit i ungefär 35 år. Den köptes när Sonen fick syn på den i kassan i vår gamla Ica-butik. Man såg att kärlek hade uppstått! Nu har tomten tyvärr råkat ut för en liten brännskada. Det är jag som är den skyldiga. Men han hänger med ändå!
    Copyright Klimakteriehäxan

25 kommentarer:

  1. Vilket fint julminne och vilken rolig idé med den lilla lådan med småsaker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har t o m "byråerna" kvar - cirka 30 cm höga och lika breda! Blev så himla lyckat!

      Radera
  2. julstrumpor hade vi på julaftonsmorgon till våra barn, makens syster hade studerat i USA några år, trevlig sed tycker jag.
    Halva skinkan åt vi alltid upp den 23:e, som middag med potatis... för ingen av barnen gillade skinka kall 🙂
    Risgrynsgröt äts med finsk fruktsoppa, makens favorit!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fick min första julstrumpa 1954 när moster o morbror kom från USA. Har den kvar! Våra barn har också haft strumpor, jag har hängt upp Dotterns i år igen ... barnbarnen har ocskå!

      Radera
  3. P.S.
    LED-lampor finns i alla former och storlekar, snälla mot tomtar och böcker 📚

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brände lilla tomten med ett levande ljus ... sorry lilla gubben!!! Har rätt många LED.
      Hos oss älskar alla skinka förresten.

      Radera
  4. Mysigt med julklappen! Kan tänka mig att en sån låda var populär.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blev ett litet äventyr att dra ut en byrålåda i taget och hitta ett litet paket! Tror ungarna minns det mest genom att jag pratat om det ... de var rätt små när det hände.

      Radera
  5. Fick kommentar via FB från Janerik Sundh som inte lyckas kommentera här på bloggen. Kan någon ge mig tips om vad det är som blivit fel? Jag har inte ändrat mina inställningar! Så här skrev Janerik:
    Risgrynsgröt, det äter jag också bara en gång om året. På julafton sent på kvällen. Gör ett hål mitt i gröten, fyller det med sirap, sedan kanel och så kall mjölk. Det är bland det godaste jag vet och ändå äter jag det bara en gång om året! God Jul!

    SvaraRadera
  6. Den där lilla tomten är såååå söt. Förstår att den får hänga med där på sladden så länge du inte sätter eld på stackarn igen;-) Sådana utsmyckningar gillar jag, för de betyder ju någonting.
    Skrattade gott åt dina barns kommentar ang. de "enkla" julklapparna. Undrar om de hade varit lika saliga idag. Skulle inte tro det. Vissa saker var bättre förr, helt klart.

    PS. Jan-Erik har ju WordPress och den plattformen avskyr blogspot - och vice versa. Det händer faktiskt att jag inte kan kommentera hos läsare som har WP. Han verkar ju vara duktig "på data", så om han inte får det att fungera så...
    Hans "måste" med risgrynsgröt får mig dock att rysa;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tomten var sötare fram till för ett år sen ... nu försökte jag plåta honom (det var f ö svårt att få till) utan att visa hans brända kind och polisong ...
      Jan-Erik är tyvärr inte ensam om att inte kunna kommentera här, önskar att jag förstod hur man kan åtgärda sånt.

      Radera
  7. LillaSyster6:44 em

    Har också haft en sådan klämtomte nu när du visar upp den....fast den hade jag glömt bort. Tror inte att min finns kvar. Vissa saker måste bara fram - så är det. Ha nu en fin julhelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små tomtar sprider också stämning, eller hur?
      Tack och tack det samma!

      Radera
  8. Vilket trevligt julminne. Så kul att ha en sån kul tomte-tradition med den lilla kläm-tomten. Håller tummarna att ni klarar er från vinterkräksjukan!
    God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men oj så nära att han blev innebränd i fjol ... glad att han överlevde! God jul till dig också!

      Radera
  9. Även om jag själv blivit lite sämre på det här med när det julpyntas, när julgranen kläs osv. Det blir lite när tiden finns, även om det i år inte blivit något direkt pyntande - så kan jag inte låta bli att bli glad när jag läser när någon har kvar den tradition jag växtre upp med.
    Hoppas att ni får håller er friska så att ni kan fira tillsammans.
    Ha en riktigt fin julhelg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Traditioner är viktiga, men de får ju inte bli alltför krävande.
      Jag är fortsatt snorig, men barnbarnen verkar ha kräkts färdigt, så hoppet om julafton tillsammans lever!

      Radera
  10. Testar att skriva här igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och har man sett på maken, det lyckades!

      Radera
  11. Anonym8:57 fm

    Nu kom jag på (tror jag) varför det fungerade att kommentera i din blogg. Jag godkände cookies.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra! Välkommen åter!!!

      Radera
  12. Du verkar ha bra koll på julen. Jag gillar också tomtegröt, men förr kokade jag den i gryta i ugnen, den fick gona sig där under natten till julafton! Nu äter jag ingen gröt till jul, det blir så mycket ändå. God Jul till dig, hoppas alla är friska och krya!"

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker jag har koll, i a f så det räcker. Ditt sätt att göra gröt låter spännande! I det längsta kokade vi (läs min mamma) egen gröt, men numera sköter Felix den saken åt oss. Mot slutet av livet tyckte även mamma att Felix gjorde bra gröt!

      Radera
  13. Förstår precis hur du känner för den där tomten! Jag har nämligen en ängel som hängde i kökslampan, och den blev också svedd av att jag hade en ljusstake under. Men ängeln hänger med och nu sitter den på min läslampa där den inte riskerar att få eld i baken! God Jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Små prylar kan få märkligt stor betydelse trots att de i grund och botten är totalt omärkvärdiga ... men affektionsvärde kan aldrig mätas! Hoppas dina helger blir fina!

      Radera