- Vad hinner du alltid på fem minuter? Klä på mig. Om det är brådis, alltså.
- Vad tar bara fem minuter men känns betydligt längre? Sortera tvätt.
- Hur många minuter snoozar du? Ligger gärna och drar mig tio minuter eller så, men snoozar nog inte riktigt.
- Vad får en timme att kännas som tio minuter? Trevligt sällskap.
- Vad skulle du vilja slippa lägga en enda minut på? Städning.
fredag, juni 26, 2026
Minut för minut
torsdag, juni 25, 2026
DSN: Änder är kannibaler
Lite oväntat var det väl ändå att jag skulle hitta en sån panggrej i Svensk Damtidning, en blaska jag sällan öppnar. Men nu låg ett nytt nummer framför min näsa när jag väntade på att frisören skulle ta tag i saxen och ge sig på mina strån.
Det är ett reportage om en mormor som precis som jag (fast jag råkar vara farmor) gärna umgås med sina barnbarn. Mina vill gärna gå och mata "ankorna" i Årstaviken när de är på besök, så det brukar vi göra. Vanligtvis ger vi dem havregryn. Men mormor i tidningen, hon matar uppenbarligen fåglarna med barnbarnen. Antar att hon hackar upp ungarna i småbitar först? Tänk ändå – jag hade inte en aning om att änder är kannibaler!
Dagens ord 186 och 187
OMEGABLOCKERING
-Så kallas det som ligger bakom en rejäl värmebölja som den som just nu plågar södra Europa, med rekordhöga temperaturer på över 40 grader. Ett varmt högtryck från Sahara omges av kallare luft som gör att högtrycket inte flyttar på sig. Och här får ordet sin förklaring: "Strömningarna bildar en form som ser ut som den grekiska bokstaven omega (Ω)."
SOLFJÄDER
-Tänk att nu har denna min älskade sommaraccessoar rent av blivit moderiktig! Gratulerar alla dem som äntligen insett hur fantastisk denna uppfinning är! (Om du klickar på den första länken får du se många snygga varianter och dessutom hittar du en del om solfjäderns historia - den är lång!)
onsdag, juni 24, 2026
Mina egna E+
Eltandborste
Blixtsnabb ut med sina D+ som det ju gällde i onsdags var än en gång Ingrid. Sedan följde Margaretha, Jenny, LillaSyster, Mrs Calloway, Åsa, Susanne, Debutsky, Livshäxan och BP.
Inser att det för många just nu framför allt är ett S+ som dominerar, nämligen Sommarsemester, men kanske hinner ni med att lista några trevligheter ändå? Glöm inte länka till ditt inlägg från min kommentarsspalt! Och må din vecka bli späckad med positiva saker!
Copyright Klimakteriehäxan
tisdag, juni 23, 2026
Ogräs
I grund och botten handlar det väl om hur gärna vi vill ha vissa växter i vår närhet, i rabatter, trädgårdar och gräsmattor. Men ogräs kan vara så mycket och så olika.
Vi har massor av arter som stundtals blir beskyllda för att vara just ogräs, medan andra människor uppskattar deras skönhet – maskrosen är ett lysande exempel! Och titta nära på lite våtarv! Du ser små fina vita blommor – men tjohej så snabbt de rivs upp! Brännässlor uppskattas av en del entusiaster när de är späda, för då kan man göra soppa på dem. Fast de är inte späda länge, de växer så det knakar, och de bränns verkligen riktigt otrevligt! Det är helt enkelt väldigt subjektivt, det där ogräsbegreppet.
Mycket handlar det alltså om tycke och smak. De invasiva, väldigt livskraftiga arterna som vi förväntas hata och försöka utrota, som lupin och jättebalsamin, är ju hur vackra som helst! I buketten på min bild ser du jättefina blåa blommor. En foderväxt är det, vi hade en granne i Barndomslandet som hade får och han sådde de här som är släkt med ärtor (dock vet jag inte dess korrekta namn). Fast det blev problem. Och de har bestått, genom många år som gått.Jättebalsamin
Fåren försvann, men inte det de skulle äta. Tvärtom bredde växten ut sig och visst var det vackert när alla slog ut i sin fantastiska blåa färg, men allt annat på ängen kvävdes. Inga prästkragar, inga smörblommor, knappt ens några hundkex och vitmåran såg mest ut att be om ursäkt för att den trängde sig på när den försökte klamra sig kvar i kanten av åkern. Det som nyss var en nyttoväxt hade blivit ogräs.
Grannen insåg sitt misstag, så numera slås ängen med traktor och de blå blomaxen blir effektivt halshuggna en bit in på sommaren. Innan dess försöker jag alltid se till att plocka någon bukett som sätts i vas. För visst kan de kallas ogräs numera, men fina att se på är de!
Copyright Klimakteriehäxan
måndag, juni 22, 2026
Dagens Stora Nyhet kommer här!
Den nyhet jag då kunde offentliggöra gällde att jag äntligen tagit årets/sommarens första dopp i sjön. Men sedan dess har jag gått och funderat på om man inte rent av kan stöta på en stor nyhet en massa andra dagar? Ja, säkert inte varje dag, och kanske inte såna som får en att utbrista ”Ett litet steg för människan, men ett stort steg för mänskligheten” som Neil Armstrong gjorde när han klev ner på månens yta. Men andra små steg .... även om de inte påverkar hela mänskligheten?!
Därmed lanserar jag nu DSN som "klump". Och min första (efter badet alltså) gäller minsann inget mindre än en förestående utrikes resa! Jag ska åka till Oslo! Jag ska gå med Dottern på Robyns konsert! Det är ju vid närmare eftertanke inte en en liten grej, det ÄR ju STORT! Har inte varit i Norge på länge och minns inte när jag senast gick på konsert. OK, övriga världen tar upplysningen med ro. Det blir nog så igen, om fler DSN dyker upp här.
Copyright Klimakteriehäxan
söndag, juni 21, 2026
Kulturellt i sommartid
Finns det kulturyttringar som har speciell sommarladdning? Naturligtvis gör det det. Tänk bara på ordet "folkparkssommar" och du har nått fram! Alla turnerande artister av alla sorter tar vara på det som man hoppas ska vara perfekt väder för ljusa utekvällar. Enligt O ställer en "kulturfråga" som lyder: Vilka verk förknippar du med sommaren?
Förutom de där psalmerna vi alltid sjöng när det var skolavslutning tänker jag på "Intåg i sommarhagen" av Wilhelm Peterson-Berger. Vackert.
"Änglamark" av och gärna med Evert Taube. Vackert. "Idas sommarvisa" med Astrid Lindgrens ord och Georg Riedels toner. Vackert.
Nu tar jag klivet från grammofonen till bokhyllan: I Enid Blytons Fem-böcker är det väl alltid sommar? Att det är det i Tove Janssons "Sommarboken" står utom alla tvivel. Gäller även "Barnen i Bullerbyn", ja de flesta av Astrid Lindgrens barnböcker, tror jag, även om hon ägnat sig åt jular också.
Tar några filmer också när jag ändå kommit loss: "Sunes sommar" som jag skrattade hejdlöst åt första gången jag såg den. Har tvingats inse att skämten kommer allt glesare nu för tiden ... fast det är samma film ... men den hör till sådant som inte åldrats särskilt väl. Fast lite kul måste den fortfarande vara!
"Sommaren med Monika" var ett romantiskt skärgårdsdrama och med det skrev Ingmar Bergman filmhistoria, med god hjälp av Lars Ekborg och Harriet Andersson. Då, 1953, var så pass opåklädda kärleksscener sällsynta och hade antagligen aldrig förr varit lika laddade. Per Anders Fogelström skrev ursprungsstoryn.
Sympatisk feelgood-rulle skulle jag vilja kalla "Föräldrafällen" (Tha Parent Trap), om två tvillingflickor som skilts åt men träffas på ett sommarläger, helt ovetande om att de är systrar.
Där ser man, sommaren formligen dräller av kultur i olika former, vi kan helt enkelt bara ge oss hän! Kanske med ett besök i närmaste folkpark?
Copyright Klimakteriehäxan
Veckans foto: Vin är vackert!
![]() |
![]() |
| Druvor ska det bli. Men ska de också bli trampade? |
![]() |
| Bästa bilden under vinrankorna tog Maken. Och för en gångs skull får ni se en bild på mig! Jo då, jag sitter ju där! Det ser du väl???😁 |
![]() |
| Druvorna jag har på mitt fruktfat är allt annat än hemodlade. De verkar ha rest hit ända från Egypten. |
lördag, juni 20, 2026
Midsommar mitt i sommaren
Ett stillsamt surrande omger hela den stora busken, där flyger bin, humlor och andra insekter jag inte kan identifiera in och ut och verkar trivas riktigt bra. Däremot är de inte särskilt tjänstvilliga när det gäller att sitta och posera framför min kameralins.
Det är förstås midsommardagen i dag, och vad är då naturligare än att kalla det "mitt i sommaren" som Åke gör när han rattar sin lördagsserie "hoppa på tåget".
Och när det handlar om sommar får man hoppa på i farten, för uj vad det går undan! Gräset växer så det knakar, fågelungarna är kläckta och sädesärlan verkar se sig om efter lämplig vattenpöl att bada i, för det är faktiskt varmt. Jordgubbarna är vackra och goda men dyra, flaggan är hissad. Sjön blir varmare dag efter dag. Så är det väl mitt i sommaren?
![]() |
| Stilig men för mig okänd besökare i hortensian. Kan vi kalla den sommargäst? |
fredag, juni 19, 2026
Midsommar!
- Hur spenderar du midsommar i år? Befinner mig för minst femte midsommaraftonen i rad i det jag kallar Barndomslandet.
- Befinner du dig mitt i sommaren eller har den bara börjat? I början men strax mitt i?
- Vad betyder midsommar för dig – tradition, fest eller något helt annat? Inga djupt rotade traditioner. Men vill gärna plocka en bukett vilda blommor och äta jordgubbar (fast bägge sakerna vill jag i o f s alltid ...)
- Kommer du att dansa runt en midsommarstång? Nej. Men jag har hissat flaggan, den vajar så tjusigt.
- Vad kommer att finnas på ditt lunchbord? Sill och färskpotatis.
torsdag, juni 18, 2026
Sommarens bästa kväll?
| Min egen bild på Sven-Bertil, tagen 2008 i samband med firandet av nationaldagen på Skansen. Det kändes som en ära att jobba med honom! |
onsdag, juni 17, 2026
Dags för D+
Dagg
Tänk så vackert på morgonen när de första solstrålarna får det att blänka som silver på marken! Eller som diamanter rent av, också en trevlighet på D ... men daggen är gratis, vilket måste betraktas som en konkurrensfördel gentemot den andra sortens glitter.
Danskt
Tänk vad de kan, våra grannar i söder! Inte bara smørrebrød minsann, nej en massa olika sorters design, möbler, romaner, kläder, tv-serier m m ger de oss (ok vi får betala för det men ändå). Trevlig huvudstad har de också.
Dans
Tänk så roligt det var förr i världen när man dansade varenda helg och ibland i veckorna också! Jättebra motion, faktiskt. Idag kan jag med nöje se andra dansa, gärna en eldig tango eller en klassisk balett. Men försök inte bjuda upp mig, det blir nobben. Kakelugnar dansar inte, lika lite som andra stora tunga stela saker.
Hänger du på med dina egna plustecken? Kul i så fall, men glöm inte lägga in länk här nedan till ditt eget blogginlägg! Du har förstås hela veckan på dig, ingen hets! Och man kan hoppa på fast man inte gjorde det från början, det finns många bokstäver kvar. Vi får aldrig ihop för många plusbitar, den saken är klar.
När det gällde trevligheter för C+ dök bidrag upp från Ingrid, Margaretha, Jenny, LillaSyster, Susanne, BP, Mrs Calloway, Livshäxan, Debutsky, Åsa och Susjos. Om du klickar på ❤️ i raden för etiketter kommer du till de bokstäver vi redan klarat av, och då hittar du också många mysiga saker du kanske glömt att uppskatta!
Copyright Klimakteriehäxan
tisdag, juni 16, 2026
Tack för skratt!
| Sommarskjortan har också en roll i showen ... |
Copyright Klimakteriehäxan
Ont om läsvärda åldringar
måndag, juni 15, 2026
Delad glädje är dubbel glädje!
Fick en fråga utanför bloggen huruvida man får dela mina inlägg vidare. Självklart får man det, så länge det framgår varifrån inlägget kommer, helst med en länk hit!
Dela gärna! Delad glädje är dubbel glädje, som bekant. Om du delar får du gärna berätta det (i en liten kommentar här) men det är inget krav.
Copyright Klimakteriehäxan



.jpg)
.jpg)













.jpg)

