- Vad var det senaste du avslutade? Min frukost, med kaffe, knäckemackor med skinka, leverpastej, grönt och en halv blodgrape. På större skala: bokprojektet "Sånt nästan bara jag minns",
- Vad är den bästa fiktiva avslutningen du vet? Det kan inte hjälpas: jag gillar lyckliga slut. Både i böcker, på bio och IRL.
- Vad är det mest typiska dig att inte riktigt avsluta? Rensningen.
- Vad är det bästa sättet att avsluta en bra dag? Gå till sängs nyduschad med rena lakan och en bra bok.
- Vad är något du alltid vill ha en backup för? Middagsmöjligheterna.
fredag, juni 12, 2026
Att sätta punkt
torsdag, juni 11, 2026
Konst-iga stubbar
Det har man tagit fasta på och när inte mindre än 57 träd skulle tas bort i Tantolunden, en härlig grön park som ligger väldigt nära mig, beslutade man att göra några riktigt höga stubbar för att förvandla dem till något annat: konstverk! En sorts återbruk, rent av.
Företaget som står för jobbet heter Ravenwood och de har gjort ett antal såna här skulpturer på olika ställen i huvudstaden, en del högstubbar mer utsmyckade än andra. Ravenwood är en grupp träkonstnärer som tillverkar möbler, skulpturer och insektshotell för utomhusområden i Stockholm.
Så nu står de av sjukdom döda almarna där, lite som sina egna "gravstenar". Bra att man försöker svänga om något trist till något lite mera positivt!
![]() |
| Så här ser det ut lite på håll. |
CITAT om värme
Vi blir argare, mer impulsiva och dummare av värme.
-Detta slås fast i något som kallas "värmehypotesen" av bl a idrottsfysiologer i ett reportage i Dagens Nyheter inför fotbolls-VM. Svenska landslaget tränar i Dallas, där dagarna är rejält varma.
Märkligt, jag som tycker att folk omkring mig (mig själv inräknad) blir både snällare och gladare när det är varmt! Fast lagom varmt förstås ...
onsdag, juni 10, 2026
En slurk champagne för C+ kanske?
Citrusfrukter
Cykel
Visserligen är jag lite tveksam på den här punkten, men måste ändå anta att det ur miljösynpunkt är bra att så många väljer cykeln som transportmedel numera. Träning får de också "gratis", de trampande entusiasterna. Själv har jag ingen längre, det blev för trångt och hetsigt på cykelbanan för min smak.
Choklad
Tänk så gott med lite choklad efter middagen! Eller vilken annan tid på dagen som helst, om man tänker efter. Ju högre kakaohalt desto bättre kvalitet hävdar finsmakarna, men jag bekänner glatt att jag tycker att mjölkchoklad är supersmaskigt. Dock finns ett problem: man bör ta bara lite. Jag har alldeles för lätt att ta mycket ... och vips, så är asken tom eller kakan slut! Smak för choklad kan liknas vid passion!
Får du lust att hänga på? Välkommen! Lägg en länk till ditt inlägg i min kommentarsspalt här nedan så man kan hälsa på och få fler trevligheter utpekade för sig. Använd min "hjärtelogga" om du vill. För en vecka sen fick vi tips om plusbitar på B+ från Ingrid, Mrs Calloway, Jenny, Margaretha, Debutsky, BP, och Susjos. För egen del funderar jag redan nu på mina D+.
tisdag, juni 09, 2026
Med fokus på brott
Tyske Ferdinand von Schirach är advokat, men 2009 debuterade han som författare. Då kom hans "Brott" (Verbrechen) ut, en samling noveller som alla grundar sig på rättsfall han hanterat på sin advokatbyrå och försvarat i domstol. (I första historien finns en svensk anknytning ...) Det blir väldigt bra läsning! Ytterligare ett tiotal böcker har det blivit sedan dess, en heter (förstås) "Straff" men den har jag inte läst.
Truman Capote skrev "Med kallt blod" (In Cold Blood) och även det här är en berättelse som bygger på verkliga händelser, i Kansas 1959. Fyra personer i en bondefamilj mördas mycket brutalt, och det går inte att finna en orsak. Två skyldiga män grips så småningom och straffas med döden. Capote berättar om olika människor som blir inblandade i händelserna. Boken kom ut 1965 och har fått stor uppmärksamhet internationellt. Och har blivit film, förstås.
Mord begås förvisso också i "Våran pojke" av Michael Yvesand, men det är ändå inget centralt tema. Huvudpersonen blir en snedseglare i livet och det är väl egentligen synd om honom men han väcker inte mina sympatier. Parallellhistorien om Jonna är minst lika underlig – hennes Jocke uppfattar jag först som en sambo, sedan som hennes barn och till sist är han hund ...? Varför är hon, Jocke och Glenn ens med? Nej, jag fattar inte. Skulle behöva att någon förklarade alltihop för mig, någon av alla de som höjt historien till skyarna. Boken har bl a fått Sveriges Radios romanpris för i år och var August-nominerad. Fast en sak ska jag ge den: ibland blixtrar det till av språkligt lysande formuleringar. Någon mer bok av författaren läser dock jag sannolikt inte.
Rent generellt tror jag att romaner som bygger på historier ur verkligheten blir bättre läsning än rena fantasiskapelser, åtminstone för den bokläsare jag för närvarande är.
Copyright Klimakteriehäxan
DSN
De där tre bokstäverna ihop brukade åtminstone förr i världen på journalistlingo uttydas Dagens Stora Nyhet. Idag har jag en DSN att dela med mina bloggvänner:
Jag har badat. Äntligen. En sen premiär på badsäsongen om ni frågar mig. Och om ni tvivlar på sanningshalten i detta – ja ni vet, i tider när fake news är vardagsmat och AI hittar på massor med ljug – så kan jag bara beklaga att jag inte har något bildbevis för att denna händelse verkligen ägt rum.
Inser att det förstås är möjligt att något annat som inträffar kan överträffa min DSN, men man tager vad man haver.
Copyright Klimakteriehäxan
måndag, juni 08, 2026
Jo jag tänkte på en sak ...
söndag, juni 07, 2026
Årets växt heter Blåsuga!
Veckans bilder är bara två
Har en mycket mager bildskörd från den gångna veckan, så det blir bara två foton som bidrag när Åke vill se vad vi åstadkommit med kameran.
Låt mig först konstatera, att hundkex är en blomma som förtjänar vår uppskattning. Det blir en sorts "brudslöja" över marken i oskuldsfullt vitt när de slår ut, så tätt som de står. Håller flera dagar i vas också!
Mitt andra bidrag är klart originellare! Jag har tidigare visat upp det vi kallar för "snyggankor" när vi stöter på dem i Årstaviken. Det är mandarinänder som verkar ha införlivats helt och hållet med sina släktingar gräsänderna. Oftast är det de otroligt vackra hanarna man ser, men honorna finns där också förstås fast de får finna sig i enklare "klädsel" som brukligt är i djurens värld.![]() |
| Herr och fru Mandarinand – henne ser man inte så ofta, men hungriga och totalt orädda var de båda två! Har tidigare inte lyckats plåta nån hona. |
lördag, juni 06, 2026
Veckans mening – om att lämna barndomen
Han släppte ut barndomens sista andetag.
fredag, juni 05, 2026
I reservlagret
Fem frågor från Elisa Matilda är en bra start på fredagen, inte sant? I dag har hon dock två olika frågor som nummer två – jag väljer den jag tyckte var enklast att besvara ... Trevlig fredag på er, alla!
- Vad beställer du om du inte vet vad du vill ha? Omelett eller caesarsallad med kyckling.
- Vad är din mest använda ursäkt? Mobilen låg på laddning.
- Vad har du alltid hemma ”utifall att”? Djupfryst lax. Går att variera i oändlighet.
- Vad har du kvar trots att du nog inte behöver det längre? Tidningens tv-bilaga.
- Vad är något du alltid vill ha en backup för? Vill ha möjligheten att snabbt ändra middagsplanerna om det skulle råka dyka upp en gäst. Och det har jag!
torsdag, juni 04, 2026
Just nu i juni
Just nu läser jag ingenting och lite allt möjligt. Har hamnat i en sån där period när böckerna jag påbörjar, en efter en, inte fångar mig. Trist.
Just nu lyssnar jag på en hyllad roman: "Våran pojke" av Mikael Yvesand. Min förhoppning är att den ska få ut mig på promenad medan Sven Björklund läser den för mig. Det går så där.
Just nu tittar jag på norska "Nepobaby" på SVT Play. Njutbar dramakomedi (6x30 min) som är av det där slaget jag ständigt längtar efter: bjuder på leenden, bra skådespeleri, inget blodigt våld. Nya säsongen av "DIPS", driften med svenska utrikesdepartementet och dess anställda, står jag däremot inte ut med. Alltför utflippad och hysterisk för mig.
Just nu njuter jag av varje ögonblick som sommaren erbjuder av sol, värme, grönska, blommor.
Just nu längtar jag efter den där veckan när hela familjen strålar samman i Barndomslandet. Hoppas på bad, bärplockning, grillning, mys! Men det blir nog inte förrän i juli.
Copyright Klimakteriehäxan
onsdag, juni 03, 2026
Nummerbyrån
57
-Så många inlägg gjorde USA:s president Donald Trump på sitt sociala konto "Truth Social" under en och samma dag, den 30 maj, från kl 11:15 till kl 20. Slå det, den som kan! Här är hela listan, läs och förundras över vad som pågår i skallen på den som förmodligen är världens mäktigaste man:
11:15 AM - Trump attacks judge who said he couldn’t put his name on the Kennedy Center
12:03 PM - Says he may perform and give a speech at the America 250 event instead of artists who cancelled
12:08 PM - Says Obama filled the Reflecting Pool with Garbage
12:09 PM - Attacks Biden
12:09 PM - Posts edited photo of Columbus Circle in DC with the caption “CLEAN”
12:10 PM - Attacks Biden again
12:11 PM - Posts AI photo of him and George Washington riding horses in front of the White House with a space shuttle and race car in the background
12:11 PM - Attacks Rosie O’Donnell
12:11 PM - Posts photo of him in front of the American flag
12:11 PM - Brags about his endorsed candidates winning
12:12 PM - Attack Obama and Biden over the reflecting pool
12:12 PM - Posts photo of him pointing at the camera
12:13 PM - Posts photo of the UFC event cage he’s building at the White House
12:13 PM - Posts an AI image of a “golden dome” for the White House
12:15 PM - Defends Jaxson Dart, calling him a “winner” and his critics “losers”
12:45 PM - Posts an AI image of him as a NY Knicks basketball player dunking on Governor Kathy Hochul
12:56 PM - Posts an AI image of him with Tom Brady
1:03 PM - Posts a garbage can labeling it “The Obama Presidential Library”
1:16 PM - Says America is back
1:16 PM - Says America is back again
1:16 PM - Says America is back for the 3rd time
1:55 PM - Posts an AI image of him golfing
2:55 PM - Says he’s in “excellent health” lol
3:17 PM - Promotes his Fox News interview with Lara Trump
4:33 PM - Attacks the Pope again
4:54 PM - Posts a weird image of him staring at Greenland (which he has posted already)
4:57 PM - Posts an AI image of the “drone port” he wants to build on top of the ballroom
5:33 PM - Attacks Biden
5:33 PM - Attacks Biden x2
5:34 PM - Attacks Biden x3
5:34 PM - Attacks Biden x4
5:34 PM - Attacks Biden x5
5:35 PM - Posts cartoon image of Governors Newsom, Pritzker, and Hochul saying they like crime (Trump is a felon)
5:36 PM - Posts meme about Republicans who voted to release the Epstein files losing their primaries
5:36 PM - Posts an old tweet of his where he attacks “disloyal” Republicans
5:37 PM - Posts an old tweet where he said he wants to stop the world from “killing itself”
5:37 PM - Posts a mock up of a “Trump Peace Prize” which may be the most useless peace prize known to man
5:37 PM - Posts a photo of a B-2 bomber with the caption “Trump energy 2026”
5:37 PM - Posts a photo of his face on Mount Rushmore
5:38 PM - Posts an image of him kissing the American flag (he’s the least patriotic president we’ve ever had)
5:39 PM - Compares himself to George Washington
5:39 PM - Says you were convinced to think a photo of a family sitting on a car is “evil” and billions were spent to do that (???)
5:50 PM - Says we should “physically audit” Fort Knox
5:50 PM - Posts an image of him cosplaying as a navy commander
5:51 PM - Posts another image of his face on Mount Rushmore
5:51 PM - Posts another photo of him and George Washington
6:09 PM - Attacks Biden again
6:09 PM - Attacks Biden x2
6:09 PM - Attacks Biden x3
6:09 PM - Posts an old photo of himself and King Charles
6:12 PM - Posts an old photo of himself and President XI in China
6:12 PM - Posts another photo of himself and President Xi
6:22 PM - Posts a photo of himself walking in China
6:48 PM - Says the U.S. should have a ballroom because China has one
7:03 PM - Says he wants to cancel his America 250 celebration and replace it with a MAGA rally
7:56 PM - Promotes Mark Levin’s show on Fox News
7:59 PM - Promotes his Fox News interview with Lara Trump
Bjuder på B+
Barn
Bättre exempel på B+ går nog inte att hitta. Tar man med barnbarn i hanteringen blir det ju dubbla plus!
Böcker (och bibliotek)
Oundvikligt naturligtvis, livsnödvändigt! Man har aldrig läst en bok i onödan, det hävdar jag envist. Och det finns böcker för alla, det gäller bara att söka upp rätt sort!
Bollar
Vilken källa till glädje de är, från spädbarnsåldern långt in i pensionsåren! Bollarna används i massor av olika sporter på alla nivåer, bollspel kan bjuda på stor underhållning för enorm publik, variationerna är oräkneliga och det är bara att välja en – eller kanske flera`– favoriter!
Kanske får du lust att hänga på? Kul! Lägg en länk till ditt inlägg i min kommentarsspalt här nedan så kommer åtminstone jag och hälsar på. Använd min "hjärtelogga" om du vill. Det gjorde BP, Debutsky, Margaretha, Jenny, Mrs Calloway, Ingrid, Susjos och Susanne på direkten, jätteroligt!
Hoppas att du möter många trevligheter IRL, hela tiden! Vem vet, kanske någon som kommer att passa in på C+ om en vecka eller rent av på D+ sedan? Och du kan naturligtvis publicera din ABC+ vilken veckodag som helst. Välkommen!
Copyright Klimakteriehäxan
tisdag, juni 02, 2026
Tv-tips – inte bara för fotbollsfans
Nedräkning pågår till avspark för fotbolls-VM. Matcher spelas i Mexiko och Kanada men framför allt i USA. Blir det fotbollsfest eller sätter Donald Trump sin politiska stämpel på hela det enorma arrangemanget?
Vi som är lite lagom intresserade av fotboll kan skatta oss lyckliga, eftersom vi nöjer oss med att följa spelet i tv, för den som verkligen vill uppleva matcher på plats behöver vara rik. Och då gäller stormrik. Skyhöga priser på allt, med start i biljettkassan.
Det finns hur många riskmoment som helst inblandade. Många av dem tas upp i Utrikesbyrån, som du kan se på SVT Play. Fotbollsexperterna Erik Niva och Olof Lundh deltar tillsammans med SR:s tidigare USA-korrespondent Cecilia Khavar. "Trumps VM" kommer sannolikt att gå till (fotbolls)historien, men oklart hur och varför.
Jätteintressant samtal, missa det inte om du någonsin har grubblat över sambandet mellan idrott och politik!
![]() |
| "Can I keep it?" sa Trump när han fick hålla i VM-bucklan. |
Nytt och gammalt för unga
Det börjar bli länge sen nu, men Sonya Hartnett (från Australien) fick ALMA-priset. Välförtjänt var det! Hennes böcker kan läsas också av en vuxen publik, med stor behållning. Sonya H har skrivit mycket. Kan rekommendera "Torsdagsbarn" (Thursday´s Child) för att nämna en titel, men botanisera fritt i hennes långa bokrad!
En verklig klassiker som berett mig största nöje är den allra första boken om Tarzan. Den hette "Tarzan, apornas son" (Tarzan of the Apes) som snabbt hittade sin läsekrets. Tarzan fick stämpeln som ungdomsidol. Edward Rice Burroghs skrev den 1912, och den blev den första i en serie på tjugosex! Jag var vuxen när jag läste den, men jag lovar: den funkar i alla åldrar och är faktiskt en underbar historia! Att det finns en rad Tarzan-filmer har förstås inte undgått någon.
Väljer ännu en klassiker att konkurrera med Hartnetts moderna böcker: "Robinson Kruse" av Daniel Defoe, från 1719. Här kan man hämta inspiration, få tankar om hur långt uppfinningsrikedom kan bära, vad samarbete kan betyda! Ett äkta äventyr!
Copyright Klimakteriehäxan
måndag, juni 01, 2026
Oläst eller omläst?
söndag, maj 31, 2026
Veckans bilder andas sommar
![]() |
| Halvmeterhöga är de, maskrosorna som är de mest praktfulla jag sett! De bildar häck längs vägen i Barndomslandet. Så fint! |
![]() |
| Inte lätt för syrenen att konkurrera med denna fantastiska klarblåa sommarhimmel! |
![]() |
| Jo då, jag vet: ALLA syrenbuskar ser ut så här just nu. Men det här råkar vara vår. Har missat dess blomning i flera år, glad att jag hann se den i år! |
![]() |
| Som snittblomma är maskrosen väldigt kortlivad, men högst njutbar så länge den varar. |
lördag, maj 30, 2026
Äntligen något att skratta åt
Alldeles för ofta muttrar jag att det inte finns något roligt att se på tv (eller på bio heller för den delen). Och tyvärr verkar jag ha rätt, folk brukar inte ens försöka få mig att ändra åsikt.
Desto gladare blir jag när det ändå händer! För nu har jag skrattat! Uppskattat fenomenal tajming, helt noskiga galenskaper, lysande texter, överraskande idéer, uddig satir och smittsam musik. Allt detta i "Svenska revyn", inspelad på Scala-teatern i december och nu sänd i TV 4 som också har den på Play.
Jag hade gärna sett föreställningen live, men i vanlig ordning blev det inget teaterbesök. Man måste ha sån framförhållning! När jag väl kommer till skott är allt alltid utsålt. Desto gladare blev jag nu när jag upptäckte att denna pärla fanns i tv-version.
Tror inte svensk underhållning av idag kan bli så mycket roligare. Henrik Dorsin står för idéerna, manuset och sångtexterna. Han är ett geni. Johan Glans och Vanna Rosenberg hjälper till att dra lasset och det gör de bra.
Copyright Klimakteriehäxan
Veckans mening – om en omdebatterad bok
Han är värd något bättre än att avfärdas med att han saknar ett inre liv av en talträngd kulturelit som har åsikter om precis allting.
Copyright Klimakteriehäxan
Inför mors dag
Visst liknar barn sin mor, flickor kanske särskilt blir sin mamma upp i dagen vare sig de vill eller ej? (Ofta vill de nog inte det ...) Den som gjorde de här byråerna en gång satsade i alla fall på likheten mellan generationerna. Var den lilla kopian en present till en flickunge som skulle lägga sina dockkläder i lådorna? Eller var den tänkt som ett smyckeskrin?
| "Mamma är lik sin mamma" Lyssna på låten här! |
Kanske kan man släktforska även på möbler? Och komma fram till klockrena överraskningar? Inte vet jag. Överlåter till andra att besvara den frågan. Samtidigt som man (förhoppningsvis) gratulerar sin mamma. Min egen skulle ha varit 106 år och hon skulle absolut ha uppskattat en liten uppvaktning om hon varit i livet. Tror hon skulle ha gillat byråerna också.
Copyright Klimakteriehäxan
fredag, maj 29, 2026
Fem snabba – det är ju ändå fredag!
Man är ju vanemänniska, inte tu tal om den saken. Men nu råkade frågorna utebli. Vilket inte bara jag utan även bl a BP lagt märke till. Jag väljer att gå i BP:s spår och citerar henne: "Elisa har haft sommarfest på jobbet igår och har alltså inte hunnit med 'Fem en fredag´. Kan bara ärligt konstatera att jag inte är ett dugg flexibel, då jag inte hade ett alternativt inlägg 'på vänt'. Men sedan så mindes jag att jag hade sett 'Fem snabba' hos Hanna tror jag det var. Så då kör jag på det så länge;-)" Precis så! Det är ju ändå fredag!
1. Glass eller fika i solen? Glass.
2. Picknick eller promenad? Promenad. Får gärna mynna ut i nån sorts fika eller förtäring på trevligt ställe.
3. Tunn jacka eller tjock tröja? Tunn jacka.
4. Solglasögon eller paraply? Solglasögon.
5. Tidiga morgnar eller ljusa kvällar? Ljusa kvällar.
Copyright Klimakteriehäxan
torsdag, maj 28, 2026
Jag❤️pingviner
Det är bara ett faktum: jag älskar pingviner. Kan titta på dem timvis. Blir förtjust när kärlek uppstår, imponeras av deras jämlika föräldraskap och kan över huvud taget inte förstå hur de kan överleva i femtio graders kyla.
Dessa fåglar är så otroligt smarta! De vet vikten av samarbete, de verkar leva fantastiska familjeliv trots att de vuxna fåglarna ständigt hotas under sina långa turer för att samla mat. En späckhuggare tar en pingvin till mellanmål, ett sjölejon förser sig med en munsbit – och nu blir allt filmat. Vi tv-tittare får veta att nu blir två ungar utan mat, om inte någon annan hona förbarmar sig och delar med sig av sitt maginnehåll till de moderlösa ...
Man blir ju så himla engagerad! Vilket delvis beror på att de som gör pingvinfilmer verkar ha bestämt sig för att ge fåglarna en antropomorf tolkning, alltså att de behandlas som vore det människor man berättar om. Speakern avslöjar vad ungen som letar efter mamma tänker, förklarar hur orolig och hungrig pappan är när han väntar på sin partner, försenad från sin fisketur. Henrik Ekman är den som ger sin röst åt all denna dramatik, Sveriges Televisions egen David Attenborough (nåja, men ingen annan kommer närmare).
Ny teknik gör också de färska reportagen ännu bättre. Med drönare kan man idag få fantastiska överblicksbilder över de enorma skaror som häckar på isberg och vassa klippkanter. Modern kamerautrustning tål extrem kyla, optiken låter oss titta in i fåglarnas ögon, närbilderna är knivskarpa, man kan nästan känna hur mjuka de duniga ungarna är. Och när de stora fåglarna med dödsförakt kastar sig ut i havet från en jättehög klippkant är vi med, trots att fotografen absolut inte kan vara i närheten.
Det finns inte mindre än arton olika pingvinarter, alla hemmahörande på södra halvklotet. De är olika stora och har sina särdrag. Kejsarpingvinen är störst, kan bli 120 cm lång och det är hanar av den här sorten som ruvar ägget mellan sina fötter – överflyttningen från mor till far måste gå på mindre än en minut för att inte äggen och därmed ungen ska frysa ihjäl. Om de klarar det? Javisst, de har ju övat! Med stenar!
Kungspingvin är lite mindre, macaronpingvin och åsnepingvin är varianter jag aldrig hört talas om förrän i den här serien. Klipphopparpingvin är också en ny bekantskap, med roliga klargula "örontofsar". Av den sorten finns det flest, 40 miljoner fåglar, men alla pingviner är idag hotade av förändringarna i klimatet som starkt påverkar Antarktis, pingvinernas iskalla snöstormiga isblåa "hembygd" ...
Märkvärdigt nog har vissa pingviner mot alla odds klarat att förflytta sig långa sträckor och bosätta sig fjärran all is och snö. De finns nu i varma miljöer, som i Västafrika och på Galapagosöarna!
![]() |
| Pingu. Tyvärr inte kvar på SVT Play. |
Och glöm inte långfilmen "The Penguin Lessons", som bygger på en sann historia om britten som kommer till Argentina för att jobba som lärare i engelska. Genom en rad tillfälligheter får han sin egen pingvin som följeslagare både på och bredvid jobbet!
Där ser ni, ingen kan nu förvånas över att jag tillämpar "pingvingång" så snart det blir halt på trottoar och gata. Faktum är att jag tror att man skulle kunna lära sig mycket mer av dessa fantastiska fåglar. Älskar dem!
Copyright Klimakteriehäxan
onsdag, maj 27, 2026
ABC+ börjar med A+
Assistans
I ordet allra vidaste bemärkelse: hjälpsamhet, empati, stöd av alla sorter. Alla behöver det någon gång, av något slag. Bara att tacka och ta emot!
Amning
Är stenhårt övertygad om att det är bra för både mor och barn (om det går, alltså) i såväl i- som u-land. Minns det som underbara stunder av en tvåsamhet som inte liknar någon annan.
Allmänbildning
Den varan kan ingen någonsin få för mycket av. Skärmberoendet, googlandet, AI är hot som faktiskt måste hanteras med omtanke och viss försiktighet! Vi får inte glömma att vi har en hjärna och ett ickedatoriserat minne också!
Får du lust att hänga på? Så roligt! Lägg en länk till ditt inlägg i min kommentarsspalt här nedan så kommer åtminstone jag och hälsar på. Använd min "hjärtelogga" om du vill. Tror att bokstaven B pockar på uppmärksamhet nästa onsdag. Bävar dock redan lite för X och Z ... men det löser sig väl!
Copyright Klimakteriehäxan
tisdag, maj 26, 2026
Med rödgul fana: Skåne
Att Hans Alfredson var en mångsidigt begåvad person står utom alla tvivel. Som författare är han klart läsvärd. "Varför är det så ont om Q?" är en ljuvlig barnbok, som jag till och med haft nöjet att se i teaterversion, med författaren själv i huvudrollen. Den unga publiken skrek av lycka, ja det gjorde nog jag också tror jag ... Av helt annat slag är "Attentatet i Pålsjö skog" som utspelar sig i krigstider. "Lagens långa näsa" är underhållande och kan läsas en bit då och då, det är fristående berättelser. "En ond man" är väl nästan en klassiker vid det här laget? I min hylla väntar för närvarande också "De döda kring Maria", med etiketten "psykologisk spänningsroman". Ser fram emot den!
Då återstår frågan vem jag ska sätta som tredje författare på den här lilla piedestalen. Fritjof Nilsson Piraten kanske? Vist är "Bombi Bitt och jag" en trevlig bekantskap! Men jag låter platsen delas av två hajpade tjejer som jag ännu inte läst, har faktiskt nån sorts motstånd mot såväl Amanda Svensson som Maria Maunsbach. Kalla det fördom, för det är antagligen det det handlar om, Men båda säljer så det knakar, jag ska chansa endera dagen!Därmed har jag hissat den rödgula flaggan. Och just när den når flaggstångens topp kommer jag ihåg "Stormfågel" av duon Ebervall/Samuelson. På skånsk botten. Finns här hemma, men ännu oläst, den också.
Copyright Klimakteriehäxan
måndag, maj 25, 2026
Nyfiken på N
Berätta om en författare med för- eller efternamn som börjar på N!
Låt mig stanna för Mikael Niemi. Den av hans böcker jag har färskast i minnet är "Fallvatten", en riktig rysare med många bottnar! Och får du nånsin chansen att se honom live, passa på! Han är nämligen en superbra estradör som fångar sin publik från första uttalade stavelse till sista.
![]() | ||
Mitt ex. Julklapp när jag var 4.
|
Här tillåter jag mig att fuska lite lite grand. Men "Historien om Någon" som gavs ut i serien FiB:s gyllene böcker fick jag som liten. Den är välläst och alltså ganska luggsliten, men finns kvar och gillas av barnbarnen. Tror att den kan funka i flera generationer fortfarande! Åke Löfgren heter upphovsmannen till texten i denna deckare för de minsta. Egon Möller-Nielsen tecknade.
Hamnar än en gång i iskallt vatten tillsammans med en sjöman som kämpar för att överleva när fiskebåten han gick ut med gått under tillsammans med hela besättningen, förutom då just denne unge man. "Öppet hav" av isländske Einar Kàrason är en helt suverän historia om att besegra elementen, och den blir inte sämre av att alltihop faktiskt hänt i verkligheten, 1984.




.jpg)








.jpg)

.jpg)



.jpg)







.jpg)



.jpg)

