måndag, december 04, 2023

Jakten på Z blev inte helt lyckad!

När vår serie Boktriss ska bjuda på ett författarnamn, en boktitel och ett omslag som leder tankarna till Z, allt enligt instruktionerna från Mia i bokhörnan, tvingas man tänka till ... och kanske lyckas jag bara delvis. Tre sinsemellan väldigt olika författare kan jag ändå tipsa om.

Först Zenia Larsson, flykting från Polen, som skrev "Skuggorna vid träbron" om ghettot i Lodz som hon upplevde och överlevde. Boken var den första i en serie. Författaren var också skulptör och blev god vän med Astrid Lindgren, som hon gjorde en porträttskulptur av. Den står fortfarande på en fönsterhylla i Astrids bostad.

Brittiska Zadie Smith var inte ens 20 när hon debuterade med "Vita tänder" (White Teeth), en lysande berättelse om livet i Londons asiatiska kvarter. Flera romaner har hon skrivit sedan dess.

Carlos Ruiz Zafón skrev "Vindens skugga" (La sombra del viento) och det blev stor succé långt utanför Spaniens gränser. Historien utspelar sig i Barcelona, där "De bortglömda böckernas gravkammare" finns, och där bokens huvudperson, en 10-årig pojke, hittar den gamla romanen "Vindens skugga".

Hur jag än funderar tror jag mig aldrig ha läst någon bok vars titel börjar med Z. Isabel Allende har tydligen skrivit om Zorro, men vi är inte närmare bekanta han och jag. En klassiker i vissa kretsar vet jag att "Zen och konsten att sköta en motorcykel" av Robert M. Pirsig och Roland Adlerberth är men jag har aldrig blivit sugen på den ... har ju aldrig åkt motorcykel heller ... Då har ni redan förstått att jag inte lyckats hitta något bokomslag med Z-anknytning trots att jag letat. Fast du behöver bara scrolla pyttelite neröver för att möta en jättefin zebra! Nytvättad är den också!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Zorro läste jag som barn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag sett nån film, det är allt.

      Radera
  2. LillaSyster8:24 em

    Zack av Mons Kallentoft, där har du en bok på Z, den står i min bokhylla

    SvaraRadera
  3. Zlatan Ibrahimovićs bok har jag också i min bokhylla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag (naturligtvis) också läst ... kom inte på den ... fast den heter ju "Jag är Zlatan"

      Radera
  4. VAAAAAA!!! har du inte läst Zlatan?????? Och "Zen och the art of motorcycle maintenance" var min mans absoluta favvo. Klart det var. Han växte ju upp med motorcyklar och hade MC-kort innan han tog bilkörkort. Läste boken men fastnade inte alls...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo visst har jag läst Zlatan-boken. Men titeln börjar inte på Z, den heter ju "Jag är Zlatan"! Tror jag skulle fatta mc-boken lika lite som du.

      Radera
  5. Det var inte dåligt vad du hittade författare på Z.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då missade jag ändå flera självklara, som Zacharias Topelius exvis!

      Radera