lördag, december 30, 2023

Veckans mening – om ögonfransar

Man bör ju välja sina krig. Alltså borde jag vid det här laget sluta reta mig på tjejers/kvinnors/tanters löjligt överdimensionerade lösögonfransar, så långa, täta och svarta att jag starkt misstänker att det är svårt att se någonting alls i springan som stundtals och bitvis öppnar sig mellan dem. Det ser heltokigt ut, inte minst i (den inte ovanliga) kombinationen med läppar sprängfyllda av fillers, som ger en garanterat fågelliknande profil åt vilken flicka som helst, även om hon inte brukar kallas näbbgädda. Helt ensam om att ogilla de här avarterna av make up är jag hur som helst inte, det visste jag förstås innan jag i "Studie i mänskligt beteende" läser den mästerliga Lena Anderssons på-pricken-skildring av det vi, lösögonfransbetraktarna, ser. Och därmed har jag hittat Veckans mening, som Skriv-Robert efterlyser på lördagar.

Hennes ögonfransar var täta och tunga och ditsatta, de påminde om långsamma vindrutetorkare när hon blinkade.

Copyright Klimakteriehäxan 

8 kommentarer:

  1. bara temporärt och snyggt på många (så såg väl många ut på 1950-talet med eyeliner á la
    Marilyn Monroe).

    Mer ledsamt nu med mångas ögonbryn som plockats bort, för evigt, växer inte igen, målades ganska mörkt och brett, lite "naturligare" nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snyggt på några. Men alltför många tar i för mycket, typ XXXXL.

      Radera
  2. nej, de där överdrivna ögonfransarna, de där superlånga sylvassa naglarna med mönster på och de där väldigt fula ankläpparna är missklädsamt på de flesta. de får jättegärna ha alltihop för mig men jag tycker att det är fult. tror att folk vore snyggare utan. rar mamma/barn-berättelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag undrar ibland om de där tjejerna verkligen har nån spegel hemma? De tittar nog aldrig på profilbilden i så fall.
      Kul att du läste min lilla julsaga!

      Radera
  3. Hahaha! Inte helt otippat så håller jag hundra procent med dig. Det jag inte förstått är att ögonfransarna bara sitter på ögonlocket, vilket ser ju urknasigt ut.
    Och kolsvarta ögonfransar på en blond tjej/kvinna med ljusblå ögon ser ut som ett funktionshinder.
    De botoxade läpparna liknar munnen på min mans badanka. Snyggt? Nej, verkligen inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Upprepar det jag skrev ovan: har de verkligen inga speglar hemma? Fattar att ingen kompis eller morsa kan ha synpunkter, men nog borde de kunna se själva att detta helt saknar proportioner? F ö så är det inte bara unga tjejer som ser ut så här. det går upp i åldrarna också.

      Radera
  4. Ja, fullkomligt obegripligt allt sånt där. Fult och konstigt. Måste väl även vara irriterande, obekvämt och opraktiskt för den som "bär" sånt också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland har jag tänkt att det vore intressant att prova, som ett experiment: vad ser man i de där springorna?

      Radera