torsdag, december 28, 2023

TV-tips från en ö med häftig natur

Har just tittat på den brittiska långfilmen "Guernseys litteratur- och potatisskalspajssällskap" från 2018. Den sändes på Svt 1 och jag tyckte den var riktigt bra, trots att den var hela två timmar lång (vilket jag egentligen anser är för mycket). Filmen bygger på romanen med samma namn, skriven av Mary Ann Shaffer, som jag läst, men för så pass länge sedan att jag glömt väldigt mycket eller rent av det mesta. 

Ett frågetecken fick jag uträtat: jag har verkligen undrat om en paj gjord på potatis och potatisskal kan vara god. Nu vet jag svaret. Den är inte god, den är äcklig  men fungerade ändå i sammanhanget! 

Vilken natur den där kanalön har, dessutom. Bilderna fick mig att önska mig en resa dit för att se med egna ögon! Rollistan är för övrigt full av bra skådespelarnamn. 
Nu finns filmen på SVT Play i två veckor framåt för den som blir sugen! 

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. 1-0 till dig. Jo, jag muttrade bara för jag tycker att man borde satsa på "nytt material". Men efter din recension ska jag nog kolla den på svtplay - tror jag;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till, men skippa själva pajen!

      Radera
  2. Helt underbar film, såg på Bibliotekets Filmklubb och med maken i veckan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trevligt med lite romantik i urhäftig miljö.

      Radera
  3. P.S.
    vi har slutat skala potatisen till gratänger, jansson, ugnspotatis, potatisklyftor... det är inte sant att det är äckligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var i filmen man sa blä åt pajen, jag har inte smakat! Men den innehöll ju varken mjöl, ägg, eller matfett - blir nog svårt att få till något smakligt då.

      Radera
    2. Hannele12:38 em

      jag såg det, men tror inte på allt i filmer 😝

      Jag har min mors gamla finska kokbok från krigsåren, mat under ransonering, ok med lite fantasi, ska testa.

      Radera
    3. Jag avstår nog i alla fall!

      Radera
  4. Lustigt nog hamnade jag framför den filmen medans jag bloggade igår kväll, och blev fast! Tyckte mycket om den, och anar att potatisskalspajen nog inte var så god ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att fasta för en sån film.

      Radera
  5. Stort tack för det tipset. Underbar film.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kunde "bjuda dig på bio"!

      Radera