måndag, december 25, 2023

Sist men inte minst?

Att ta sig från A till Ö är ibland ganska svårt, stundtals kan det verka ogenomförbart. Men vi som under ledning av Mia i bokhörnan kastat oss in i leken med en boktriss per vecka, vi har lyckats över förväntan bra, tycker jag! I dag är det alltså final. 

Trissen ska, för att vara "godkänd", bestå av ett författarnamn (för- eller efter-), och en boktitel som båda börjar på Ö, plus ett omslag med något som får dig att tänka på samma bokstav.

Så parallellt med att jag tuggar i mig ännu en macka med den härliga julskinkan fokuserar jag på alfabetets sista bokstav. 

Klas Östergren, kortlivad akademiledamot men en sedan länge flitig författare, har vi en rad böcker av här i hyllan. Måste dock medge att det mest är Maken som läst honom, jag har bara läst någon enda  senast "Julrevy i Jonsered", den plöjde jag vid juletid i fjol. Blev inte jätteentusiastisk, faktiskt.

Ruggigt bra minns jag att jag tyckte att "Örnnästet" (Where Eagles Dare) var. Det är en krigsthriller skriven av Alistair MacLean och baserad på hans originalmanus till filmen med samma namn. Andra världskriget pågår och en grupp brittiska och amerikanska fallskärmsjägare ska ta sig in i ett tyskt fäste högt uppe på ett berg.

"Sommarboken" av Tove Jansson har en väldigt söt liten Ö på omslaget. Den omges av öppet vatten, det grönskar, solen går ner (eller upp?) på en sommarhimmel. Känns bra att titta på så här i december eller hur? Och vi vet ju att det har vänt, dagarna blir längre nu! Därmed sätter vi punkt för boktriss, åtminstone av årsmodell 2023.

Lägger in ett litet PS här! Det är verkligen inte alla texter jag publicerat som jag är stolt över eller som jag anser håller för omläsning. Men om du har två minuter över och är sugen på ett leende om än aldrig så litet kan du klicka över dig till en bloggtext om jultraditioner, skriven 2005. Jag står fortfarande för den!

Kom inte och påstå att julens alla blommor är röda! Vita passar också jättebra. Se bara på min "hemgjorda" lilla orkidé! (Annat var det på den tiden jag hade en brudorkidé som envisades med att blomma till jul trots att den var gul och inte passade in alls ...)

Önskar er god fortsättning på julen. Alla ljus behöver ju inte blåsas ut på länge än!
Matilda har dagen till ära sin fasters klänning från Polarn & Pyret inköpt 1990 (?).

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. gillar öar, bor på en 🙂 Fint kort, Polarn & Pyret< har bra produkter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bor förvisso också på en ö! Den heter Åsön men kallas Södermalm.
      Minns att jag tyckte den där klänningen var jättedyr. Men oemotståndlig.

      Radera
  2. Tusen tack för länken till ditt inlägg från 2005. Fick världens godaste skratt kan jag säga. Du är en otroligt duktig skribent, vilket förhöjer läsupplevelsen:-)
    Bilden på Matilda är sååååå fin! Hur gammal är dina två barnbarn nu?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker själv att jag fick till den där texten rätt bra ... desto bättre om fler tycker det, som du t ex!!!
      Klas fyllde 4 nyss och Matilda blir 2 i februari.

      Radera
  3. Älskar ditt inlägg från 2005 - det stämmer perfekt!
    KRAM och GOD FORTSÄTTNING/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har inte haft röda trosor på rätt länge ... tyvärr ... God forts!

      Radera
  4. Anonym12:48 em

    Underbar bild på Matilda i Lindas gamla klänning!!🤩🌸❣️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett fint ögonblick!

      Radera
  5. Ljuvlig bild på lilla Matilda. Och tänk! Denna klänning hade jag också till döttrarna. Tyvärr har den vandrat vidare för ingen av pojkarna bland barnbarnen har tyckt att de passat i den. Men den hamnade på Stadsmissionen så tror att någon blivit glad för den.
    Ditt inlägg från 2005 är strålande. Tack för att du gav oss möjlighet att läsa det. Jag gjorde det med ett stort leende.
    God fortsättning. /Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en fin klänning - minns att jag tyckte att den var dyr ... men köpte den bevisligen ändå!
      Kul att du klickade dig bakåt och läste, kul att ett leende blev resultatet!

      Radera
  6. Anonym11:10 fm

    Sååå fin liten Matilda i Lindas julvackra retro-klänning. 🤩

    SvaraRadera
    Svar
    1. En fullpoängare på alla sätt eller hur?!"

      Radera
  7. Så fin bild på tösen. Kul att klä upp sig till jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst vill man vara lite fin på julafton, oavsett ålder! Men lika fin som Matilda är det svårt att bli ...

      Radera
  8. Örnnästet, själva stället där filmen spelades in i Österrike, har jag i ett fjärran förflutit åkt förbi som turist. Trevlig påminnelse. Dock inte läst romanen, kanske man borde.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag minns den som jättespännande, vet förstås inte vad jag skulle tycka id ag.

      Radera