tisdag, december 05, 2023

Att drömma om

Kliver upp ur sängen ovanligt tidigt och finner att Ugglan bestämt att denna veckas tisdagstrio ska ha drömmar som tema, i handling eller titel.

"Drömmar vid havet" av Björn Larsson är en av de bästa romaner jag läst över huvud taget. Han flätar fenomenalt en historia kring en båt, dess kapten och några människor som dyker upp och får stor betydelse för berättelsen. Rekommenderas å det varmaste!

"Brun flicka drömmer" (Brown Girl Dreaming), en självbiografisk historia av Alma-vinnaren Jacqueline Woodson ger inblick i en uppväxt i South Carolina och New York, inte bara geografiskt långt från den barndom de flesta i Sverige kan dra sig till minnes.

"Drömmen om ett liv" är också det en självbiografi, men svensk och skriven av den förträffliga Sun Axelsson. Om en ung flickas förvandling till kvinna. Ännu en av mina gamla läsupplevelser jag tänker att jag borde läsa om.

Copyright Klimakteriehäxan

26 kommentarer:

  1. Anonym9:12 fm

    Brun flicka drömmer vill jag läsa- tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym9:13 fm

      Från Maria Bokologen

      Radera
    2. Det blir en intressant barndoms/uppväxtskildring.

      Radera
  2. Jacqueline Woodsons bok är fin, gav den till barnbarn, hela Göteborg har läst Sun Axelssons bok, Larsson finns i bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det där med att den är skriven som nån sorts poesi, det fattade aldrig jag.

      Radera
    2. tänkte inte på det, barnbarnen gillade,
      läst även Fjädrar av Jacqueline Woodson

      Radera
  3. Brun flicka drömmer har jag i min trio med. Tack för tipsen om de andra två.

    SvaraRadera
  4. Tack för intressanta boktips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra trio i mitt tycke, förstås ...

      Radera
  5. Får nog drömma vidare ser jag. Varken författarna eller titlarna ringer någon klocka här.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore kul om du ville ge Björn Larsson en chans!

      Radera
  6. Drömmar vid havet har jag sett hos dig tidigare och då stoppade jag in den i min läslista. Men den är ju så lång! Någon gång hoppas jag att den blir läst i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. 271 sidor är väl inte särskilt långt???

      Radera
  7. jag tyckte bättre om Long John Silver. tycker att franskprofessorn varit tyst länge nu. på det stora hela gillar jag Björn Larsson. Brun flicka drömmer har jag läst och Sun Axelsson också. Drömmen om ett liv för alltför länge sedan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han är märkligt okänd här i sitt hemland.

      Radera
  8. Tre böcker som jag inte kände till.

    SvaraRadera
  9. Jag tror inte jag läst någon av böckerna i din trio

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som svaret ovan: kul att komma med något "nytt"!

      Radera
  10. Jag får säga tack för tipsen, jag har inte läst någon av de här tre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Med risk för att bli tjatig: det gläder mig!

      Radera
  11. Tackar för fina tips. Har inte läst någon av böckerna. Kom för egen del att tänka på Fogelström och "Mina drömmars stad". Absolut läsvärd.

    SvaraRadera
  12. Sun Axelsson har jag aldrig läst något av, även om jag känner till henne. Björn Larsson borde jag också läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två utmärkta svenska skribenter!

      Radera