lördag, december 16, 2023

Ännu en födelsedag!

Det är den 16 december idag. För exakt 19 år sedan publicerade jag min första bloggtext, under namnet Klimakteriehäxan. Jag har (märkvärdigt flitigt!) skrivit små stumpar om stort och smått, fotograferat allt möjligt, nästan dagligen, sedan dess. Nu finns det över 7500 publicerade inlägg här, jag undviker att tänka på hur mycket tid jag de facto lagt ner!

En födelsedagstårta Sonen gjorde för länge sen.
Men nu, 2023, är det väldigt omodernt att blogga, och jag är medveten om det. Besöksfrekvensen har gått ner dramatiskt, avlägsen är den tid då Klimakteriehäxan låg etta på bloggtopplistan hos nyligen.se. Kanske borde jag inse att det enda vettiga vore att ta livet av mitt alter ego, för att möjligen ha henne i ljust minne bevarad. Samtidigt bär det emot, eftersom jag har rätt kul när jag petar ihop mina inlägg. I mitt "utbud" finns en hel del om böcker, om konst, om design, om barn och gamla, några tv-tips. Jag bjuder på länkar till sådant jag tycker är läsvärt i andra medier, jag plockar upp bra citat, "dagens ord", avslöjar spridda "tankar" och har min egen "nummerbyrå". Somligt kan naturligtvis platsa under etiketten "trams", fast den har jag inte infört ...

Min blogg är förstås gratis att läsa, den tyngs inte av någon reklam och den är tillgänglig dygnet runt, alla årets dagar. Kanske hittar du något som får dig att le lite grand om du klickar bland etiketterna? Eller så suckar du bara och tycker att det borde vara färdigbloggat nu ... 

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Tack. Seglivad, måste man väl säga ...

      Radera
  2. bakande, tränande farmor kanske skulle vara nåt

    SvaraRadera
  3. Stort, stort GRATTIS på födelsedagen. Visst har antalet bloggare minskat, och många har gått över till Instagram och/eller TikTok, men jag tycker att vi som är lite äldre (och lite mera mogna) har hållit ihop rätt så bra.
    Självklart kan man tycka att det handlar om "inbördes beundran", men våra "gamla, hederliga" bloggar är intressanta, läsvärda och kul att ha som dagbok.
    Nej, det ska absolut INTE vara färdigbloggat hos dig. Och nej, din blogg kvalar inte in som "tramsblogg" heller;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det är inte mycket som tyder på att jag lägger av, inte just nu. Men nog är det trist att leden glesnat så pass påtagligt.

      Radera
  4. Även jag skickar ett stort grattis! Äe så glad att jag hittade dig för x antal år sedan och följt med i i dina inlägg. Inte alls i alla men har då och då läst i kapp och haft stor glädje av det du skriver. Vet att jag även fortsättningsvis kommer att ha det.
    Tyvärr, för det känns trist, så är min blogg i träda och har så varit sedan i april 2023. Lusten att skriva försvann då över i stort sett en natt. Och ämnen att skriva om saknar jag inte. Men en händelse som har med bloggvärlden att göra fick mig att tappa lusten och tyvärr har den inte återkommit. Men jag läser med glädje din blogg och ytterligare ett 10-tal. Så häng gärna kvar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för att du tittar hit och läser! Tråkigt att du själv förlänger din paus, men finns inte lusten så finns den inte.

      Radera
  5. GRATTIS till din blogg! Långt och modigt skriveri och så himla många inlägg.
    Jag har följt dig en lång tid och läser mer än gärna det du skriver. Det är en härlig blandning av det mesta.

    Visst märks skillnaden i bloggandet från förr tills nu. Jag började i mars 2006 på Expressen och vet inte hur många inlägg jag hann med där, många var det. Sen blev det Blogspot och där har jag 4323. Men jag har tunnat ut, gått ur alla teman och skriver nu bara ibland. Det blev så för mig att en händelse gjorde att jag tappade lusten, så jag har vänt blad.
    Önskar en fin tredje advent! /Gerd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack och tack det samma, Gerd! Jag har förstås noterat att du trappat ner - trist att både du och Ditte tydligen haft dåliga erfarenheter kring bloggandet som fått er båda att tappa lusten.

      Radera