onsdag, december 20, 2023

Enklaste superknepet!

Mat är livsviktigt. Det är också kul, för det mesta, även om jag ibland drabbas av det jag brukar kalla "kökströtthet", dagar när ingenting lockar, när alla recept är för svåra, när frys, kylskåp och skafferi förefaller tomma. Men om man är road av mat, både av att laga den men kanske framför allt av att äta den, blir man också ett lätt byte när exempelvis tidningarna strör ut tips till förföriskt vackra bilder på rätter som beskrivs med superlativ efter superlativ.

Jag tillhör definitivt den befolkningsgrupp som åtminstone ögnar matrecept både här och där. Tänker ofta att "det där, det måste jag verkligen pröva" men vid närmare eftertanke tror jag att det blir rätt sällan som jag sätter planerna i verket. Kanske är tipsen en aning för komplicerade (jag säger bara ordet "vattenbad") eller alltför tidskrävande.

Nu har jag ändå fått ett som jag provat och blivit riktigt förtjust i! Tipsare är Stefan Ekengren, köksmästare på finkrogen Hantverket i Stockholm. Han förklarar kort och koncist, i Dagens Nyheter, att i princip all mat blir godare om man river lite fetaost över den. Osten förvaras lämpligen i frysen, sedan river man bara så mycket man vill ha och slänger snabbt tillbaka den in i kylan igen.

I går handlade det om lite nödlösning till middag här hemma. Det blev en grönsakssoppa som i princip var ätklar, men jag förstärkte den med gröna ärtor, kokt potatis och färska körsbärstomater. Och så rev jag fetaost över tallriken. Supergott! Mycket enklare kan det knappast bli. Hädanefter finns feta redo i frysen, för nya möten med rivjärnet! Tack, köksmästarn!
Fast julmaten blir nog fetaostfri ändå.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. feta har jag inte sett rivet... senast hade sonen riven parmesan på klyftpotatis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Parmesan är ju heller aldrig fel, tror jag.

      Radera
  2. Amelia Jul har enkla recept utan vattenbad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner behärskat behov av nya recept dock.

      Radera
  3. Låter gott för jag älskar fetaost, men...min gubbe gillar det inte alls tyvärr! Igår blev det dock hemkokt ärtsoppa som jag kokade på den bit adventsskinka vi hade kvar. Den var inte god, alldeles för salt och för hård men till dom gula ärtorna blev den perfekt.
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fina i kråksången är ju att du kan riva feta över din portion men låta maken ha sin "i fred!!

      Radera
  4. Overboard2:25 em

    Toppentips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker verkligen det!

      Radera
    2. Anonym11:01 fm

      Önskar dig allt gott man kan tänka sig inför det nya året och framöver 🥂 Astrid

      Radera
    3. Tack Overboard/Astrid, länge sen jag hörde av dig, men desto roligare att du gjorde det nu!

      Radera
  5. Det var ett hett tips som jag definitivt inte hade kommit på själv. Just Fetaost har ju en speciell "saltig" smak som borde höja smakupplevelsen av många rätter.
    Och är det vinter så är det definitivt "soup time".

    Här kan du också samla lite inspiration:
    https://www.instagram.com/jamieoliver/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den lät sig rivas utan problem även ofryst. Men nu är den djupfryst, till nästa gång. Jamie Oliver gör mycket som verkar jättegott, men inte alltid jätteenkelt!

      Radera
  6. Vad kul att du också anammat detta med fetaost. Jag gjorde det för länge sedan och då i Grekland och har sedan kört på.. Just att osten är fryst gör en enkel att riva och med bibehållen smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig var knepet nytt, men det kommer att användas flitigt!

      Radera