tisdag, december 26, 2023

Dussinet fullt i en boktolva

Lotten som har en fin bokblogg utlyser i slutet av året en utmaning som varar i tolv månader. Hon kallar det för Boktolvan. Jag upptäcker detta i elfte timmen tack vare Skriv-RobertDet går ut på att läsa tolv böcker av tolv olika författare som man inte läst något av tidigare. 

Den som deltar "på riktigt" väljer, om jag förstår saken rätt, tolv författare från en lång lista som Lotten gjort upp. Sedan ska man leta upp och bläddra sig igenom en titel per namn.

För egen del erkänner jag direkt att jag "missuppfattat uppgiften", för på hennes lista fanns idel namn (nästan) jag inte var bekant med. Omöjligt att hinna ikapp när man som jag upptäcker utmaningen när bara fem dagar återstår av året! Däremot blev jag inspirerad att kika på min egen lista över vad jag egentligen läst  skulle jag hitta tolv författare där som jag inte tidigare läst något av? Eller har jag bara hållit mig till gamla goda favoriter?

Där fanns de, absolut. Både svenska och utländska. Både minnesvärda och lätt glömda. Får göra en liten rensning för att komma ner i tolv, men här är resultatet, varje boktitel med en kortkort "förklaring"! Några har jag lyssnat på, andra (de flesta) har jag läst på papper. Ingen inbördes rangordning mellan de här titlarna som gör dussinet fullt:

Emma Hamberg: Je m´appelle Agneta (svensk humoristisk feelgood med sikte på lite mognare damer)

Julie Otsuka: Vi kom över havet / The Buddha in the Attic (en sorts historielektion av bästa slag, hennes nästa bok var inte alls lika bra)

Martin Österdahl: Be inte om nåd (krim, stundtals riktigt ruggig)

Valérie Perrin: Färskt vatten till blommorna / Changer l´eau de fleurs (ännu en bok av henne ute nu på svenska, jag är nyfiken!)

Anna Hedenmo: Solitär (biografi över den fascinerande Anette Kullenberg)

Catharina Ingelman-Sundberg: Brännmärkt (historisk roman som utspelar sig på sent 1300-tal och delvis bygger på verkliga händelser i form av ett massmord)

Varg Gyllander: Somliga linor brister (krim i Stockholm, författaren är väl bevandrad i polisarbete  eftersom han är anställd av Polisen)

Petra Mede: Skam och högmod i Sävedalen (uppväxthistoria, trodde den skulle vara roligare än den var)

Thomas Tynander: Allan Mann, svensken som stred mot Hitler och Stalin (biografi över en krigshjälte, bygger på omfattande research och gav mig nya kunskaper)

Kjell Eriksson: Prinsessan av Burundi (har av oklar anledning ända tills nu missat denne flitige deckarförfattare, den här historien är faktiskt rätt originell)  

Carolina Schûtzer: Under stjärnorna i Paris (en av många i feelgood-genren där så många ingredienser återkommer i bok efter bok, oavsett författare ...)

Eli Åhman Owetz: Sköna Maj (mycket märklig bok, skriven  sägs det  för folk som börjat bli till åren och därmed lätt dementa, påminner i mångt och mycket om en supersnäll barnbok)

Dussinet fullt, alltså.  Och flera nya bekantskaper som jag gärna återvänder till, medan andra snarare får finna sig i att offras i nästa bokhylleutrensning, när den nu är kan tänkas bli av ... Kanske hittar du ett lockande namn bland dem som tills nyligen var okända för mig?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Bra jobbat, speciellt med tanke på att du var ute i (näst) sista minuten.
    Och en bok har jag läst av dina tolv - Tynanders "Allan Mann". En välskriven och oerhört intressant bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lite märkligt att jag inte lagt märke till Boktolvan innan, men det hade jag alltså inte. Känner mig nöjd med att ha prövat på så pass många för mig nya namn.

      Radera
  2. Roligt att läsa! Jag borde också summera nya författare som jag läst utanför Boktolvan. Det är helt upp till varje person att definiera sina egna författare som man vill läsa :-) Julie Otsuka är en av mina favoritförfattare för övrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill definitivt läsa mer av Otsuka. Men Simmarna var inte i klass med De kom över havet.

      Radera
  3. Vad roligt att läsa din 12:a. Emma Hamberg, Thomas Tynander, Petra Mede, Valérie Perrin, Anna Hedenmo och Catharina Ingelman Sundberg har jag läst och ser fram emot att ta mig an de övriga.
    PS Extra roligt att T.T:s bok kom med.
    God fortsättning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I eftertankens kranka blekhet har jag insett att jag läst Ingelman-S tidigare, men då nåt i stil med "Kaffe med rån", humoristisk deckare om gamlingar, och den gav inte mersmak. Obs att jag inte rekommenderar samtliga tolv ... bara noterar att jag läst ...

      Radera