måndag, december 11, 2023

Å som i Åberg, Å som i Ål

Vi är inne på spurten när det handlar om boktriss, som Mia i bokhörnan drog igång, och det går förstås från A till Ö. Det ska vara ett författarnamn, en boktitel och ett omslag som denna gång har bokstaven Å som gemensam nämnare.

Helene Åberg blir
mitt författarval: en god vän och kollega som tillsammans med Jenny Söderqvist råkade ut för ett dramatiskt och originellt äventyr i det vildaste Afrika. De bara försvann under en biltur in i öknen och inga spår fanns. Riktigt otäckt var det att sitta här hemma och undra om de någonsin skulle dyka upp igen, och i så fall i vilket skick – halvt söndertuggade av lejon, kanske?

Läs deras "Exit Kalahari" och inse att ja, kvinnor kan! Riktigt spännande läsning är det, även för den som inte är personligen bekant med tjejerna. Det finns också en radiodokumentär baserad på boken, med författarna medverkande. 

"Ålevangeliet" av Patrik Svensson lärde mig mycket om ålar som jag inte kände till. Hade nog kunnat leva utan just de kunskaperna, men det snackades så mycket om boken att jag sveptes med. Den fick August som Årets fackbok 2019.

Dock tycker jag i grund och botten att ålen är ett lite otäckt djur, liknar orm och smakar mest fett. Finns alltså inte på mitt julbord. Men titel och bokomslag passar mig bra just i dag! Kan misstänka att fler än jag hamnar på just denna bok när bokstaven Å är den som styr.

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. funderade och ändrade mig lite i min triss...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man FÅR ändra sig! Såg att det blev Witt-Brattström nu. Och Elsa B.

      Radera
    2. rökt ål är väldigt gott men det var för några år sedan... Ålboken plockade jag hem från bibliotekets utgallringshylla men har inte läst än...

      Radera
    3. för många år sedan kom en glad son hem med en ål han hade fiskat... omöjligt att flå och rensa, bitarna hoppade fortfarande i stekpannan!! 😵‍💫

      Radera
  2. den där radiodokumentären lyssnade jag på och rös! så otroligt spännande och hemsk. ål är jag inte förtjust i heller, men jag vet att många gillar den väldigt mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror jag kan säga att jag gillade boken mer än att äta själva ålen ...

      Radera
  3. Själv blev jag otroligt fascinerad av den mytomspunna ålen då jag läste boken. har inte han kommit ut med en ny bok, minns bara inte vad den handlar om. Vore kanske läsvärd den också

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nåt om havet, har jag sett skymta förbi. För all del, mytomspunnen men jag blev inte ålfrälst!

      Radera
  4. "Exit Kalahari" verkar vara världens mest spännande bok. Den åker rakt in på min bucket list.
    Ålevangeliet har ju varit omskriven, men jag har inte läst boken. Den fick ju till och med Augustpriset för ett par år sedan.
    Självaste firren ål finns ju knappt att få tag på längre, då det flesta fiskaffärer har slutat sälja den. Visst är ål utrotningshotad...
    Själv gillar jag rökt ål. För mig tillhör den ett julbord, precis som lutfisk. Men till dessa ockerpriser vet jag inte om jag ska satsa på ål i år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exit Kalahari var onödigt spännande för oss som satt på åskådarplats!
      Om det är ont om ål, så kan du hävda att du har rätt att köpa min bit .... (jag avstår även lutfisken!)

      Radera
  5. Anonym10:29 em

    Tack för tips! Tar gärna emot dessa och skriver ner dem. Exit Kalahari har jag inte läst men ska göra dit. Vad gäller"Ålevangeliet" hade vi den som gemensam bok i vår bokklubb för ett antal år sedan. Men vad gäller ålar är de inte mina favoriter heller. (Skulle inte komma på tanken att smaka på ål .)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltså smakat, men det räcker!!!

      Radera
  6. Anonym10:29 em

    Anonym var Ditte

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar så varför kommenterandet krånglar???

      Radera
  7. Ålen hör egentligen inte alls hemma på julbordet. Den hör till smörgåsbordet. Laxen har också smugit sig in på julbordet. I det gamla bondesamhället var det gris för hela slanten när det var jul. (Fast det kanske finns delar av Sverige där man ätit ål på jul?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skåne kanske äter ål som julmat? Lax vill jag gärna ha men jag måste inte äta det på julafton precis.

      Radera
  8. Exit Kalahari lät ju spännande åt det äventyrliga hållet, sånt brukar jag kunna fängslas av.

    SvaraRadera