torsdag, december 28, 2023

En titt bakåt och en framåt!

Årets sista vecka går mot sitt slut den också. Inga julklappar behöver bytas, julskinkan är nästan uppäten, granen dricker snällt sitt vatten, Lena Andersson roar mig med "Studie i mänskligt beteende" som är det bästa av henne jag har läst, tror jag.  Vi har till och med lagt pussel, visserligen på  bara drygt 500 bitar men ändå! Visst är det fascinerande hur man kan fastna, i jakten på "bara den där biten som ser så speciell ut, den kan ju inte vara svår att hitta!" Det visar sig att det kan ta sin rundliga tid i alla fall, hur enkelt man trodde att det skulle vara. Men nu är det klart!

Miss Piggy och grodan Kermit i julversion, drygt 500 bitar.
En sista helgfråga ryms hur som helst inom ramen för året 2023, det som bjudit på så många händelser, alltför många dock av negativ karaktär. Folk jag verkligen gillat har dött, Barndomslandet härjades av en snösmocka som medförde besvärliga konsekvenser, på avstånd (än så länge) rasar krigen och folk knäar under prisökningarna som möter en redan i dörren till butiken, inrikespolitiken gör mig betryckt, gängvåldet skrämmer. För att ta några exempel, alltså. Det går att rada upp fler, men det skulle knappast göra någon gladare.

Mia i bokhörnan blickar hur som helst framåt när hon undrar: Har ni gjort några läsplaner inför 2024? Det enklaste svaret är NEJ. Men jag har just nu ett extraprisabonnemang på Bookbeat, så jag ska försöka läsa lite nyare saker på plattan innan jag, om ungefär en månad, återgår till mina pappersböcker som bara står och väntar.  

Där finns också, lustigt nog, en nyårsbok! Jag köpte Martin Österdahls "Parmiddagen" till Maken, helt ovetande att den utspelar sig en nyårshelg. (Av författaren har jag tidigare läst "Be inte om nåd", en rysare som utspelar sig i Ryssland, bitvis riktigt ruggig.) Själv har jag naturligtvis inte hunnit läsa, men Maken, som vänder blad ungefär i samma takt som en sedelräknare räknar sedlar, slukade den direkt och tycker att den var bra, om än inte jättebra. Nyårsböcker kan det väl inte drälla av? Där fick ni i alla fall tips om en!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Parmiddagen är extremt spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul. då har jag något att se fram emot!

      Radera
  2. Jag håller fortfarande på och planerar läsåret 2024!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag törs inte planera alls ...
      det blir som det blir!

      Radera
  3. Ja, du har sammanfattat 2023 klockrent. Bra att du inte räknade upp alla hemskheter, för då hade ditt inlägg blivit flera sidor långt...
    Även i min närhet har flera personer jag gillat gått bort. Alla var yngre eller lika gammal som jag. Och alla var märkligt nog killar som dog av hjärntumörer. Det är sånt som skrämmer mig.

    Skoj att även din man läser böcker (snabbt), då kan ni ju läsa varandras böcker;-)

    PS. Fråga: Är de tack vare dig jag får två mejl från news55 sedan ett par veckor tillbaka? Jag gillar "tidningen" som är riktigt intressant. Så intressant att jag till och med bloggat om innehållet både igår och idag. Hittills läser jag News55 gratis, men funderar på att prenumerera. Jag menar 499 kr/år är ju inte så mycket att skriva hem om. Har du slutat skriva för News55? DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jobbigt att inse att alltfler bekanta namn dyker upp bland dödsannonserna. Men bara att hacka i sig, är jag rädd.'
      Maken läser numera klart mer än jag, slukar verkligen böcker!
      Min relation till News 55 är stendöd numera, har inte koll på sajten alls sedan de avslutade krönikeverksamheten (under det rysligt pretentiösa namnet "Erfarna tankar"). Men då hade jag skrivit rätt många texter som de publicerade. Kan absolut sakna det. (Kollade nu, det blev 136 krönikor!)

      Radera
  4. Det har verkligen hänt mycket negativt under det gångna året så nu är det nog dags att det börjar ljusna. Tack för tips om boken!

    SvaraRadera
  5. Så kul med just Martin Österdahl, han var ju varit projektledare och executive producent för Melodifestivalen och Eurovison song contest vid ett par tillfällen, vet att jag läst om att han skrivit böcker också! God fortsättning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror Österdahl fortfarande är högsta hönset för Eurovision Song Contest. Innan dess jobbade han på Sveriges Television, och i bakgrunden finns Östeuropastudier, så han kan och vet nog rätt mycket om livet bakom järnridån (även om det påstås att den inte längre finns).

      Radera
  6. Parmiddagen är riktigt spännande. Man får redan från början veta att saker kommer att gå åt h-e, men sedan får man följa nyårshelgens händelser som leder fram till det ruskiga.

    SvaraRadera
  7. 2023 har varit ett jobbigt år. så många som dött och andra som blivit allvarligt sjuka. under en period i juli var det väldigt trevligt men sedan vände det ordentligt. utefrukostarna var många och det var härligt, så klart. vi hoppas på ett bättre 2024. jag har tagit i ordentligt med läsutmaningarna. men jag tänker bara göra så mycket eller så lite som det passar mig.

    SvaraRadera
  8. Jamen visst, Martin Österdahls bok skulle jag bestämt vilja läsa. Tack för tips där. Och såklart, mycket skrämmer med omvärldssituationen just nu, förutom att vara medveten om alla hot som finns så är man nog tvungen att även söka sig till glädjeämnen i det lilla här och nu.

    SvaraRadera
  9. Planerar in lite lagom med läsplaner. Det får inte bli för mycket, då känner man bara stress.

    SvaraRadera