måndag, december 04, 2023

För freden med humor

Det vore en grov överdrift att påstå att jag, rent generellt, gillar graffiti. För det gör jag inte. Vilket inte hindrar att jag kan uppskatta graffitimålare som besvärar sig med att skapa bilder och inte bara en "tagg" med lagom tillkrånglade bokstäver som bildar någon sorts pseudonym och bara är en variant av nedsmutsning.

När det handlar om Banksy är fenomenet mer värdeladdat än så. Denne man (jo men visst är det väl ändå en karl?) skyddar sin identitet medan hans verk höjs till skyarna, även om de råkar vara målade direkt på en betongvägg. Det som bär hans signatur (mest tryckta blad) säljs dyrt, originalbilder ofta för astronomiska belopp.

Nu kan man se en lång rad av (kopior på) Banksys verk på Stadsgårdskajens galleri i Stockholm. Jag gick dit tämligen nollställd men kom ut riktigt förtjust, för vem denne Banksy än är så handlar det om en person som är pacifist, har humor, känner sin samtid och sina medmänniskor, förstår sig på att göra satir och är dessutom synnerligen skicklig som tecknare/målare. Vi behöver fler som predikar fred!

Den första bilden min blick föll på gjorde mig på gott humör och superpositiv på direkten: kvinnan som hänger zebrans svarta ränder på tork (överst)! Genialt! 

Ni får här se ett knippe bilder från utställningen, men den är stor och rymmer mycket mer. Banksy ställs ut till och med den 4 februari, så kanske kan det bli en liten utflykt i mellandagarna? Fik och shop finns också, jag köpte en bok att ge bort i julklapp och en kombinerad flasköppnare/kylskåpsmagnet med en favorit, "Blomsterkastaren", på.

Till shoppingens försvar!

Kändes som att denna handlar om mig!

Ack ja, visst är det ibland lätt att sopa saker under mattan?!

Den pundsedeln fick vi aldrig se ...

Om Monet skulle måla sin damm och bro i dag ...

Fler borde ägna sig åt att måla över hakkors, inte sätta dit nya.

I stället för sten eller handgranat: en blombukett.

Fredsduvan - som alltför ofta själv blir ett mål när fredliga ambitioner skjuts ner.
Copyright Klimakteriehäxan 

12 kommentarer:

  1. intressant utställning, vi sov en natt i Brighton förra året men lyckades inte se några Banksy

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror aldrig jag sett nån "'äkta" Banksy, på nån vägg eller så. Kul när man i en brittisk tvserie (minns förstås inte vilken) upptäckte en målning i Banksy-stil på en laduvägg och för en kort stund trodde att alla gårdens ekonomiska problem var lösta ... men den var förstås inte äkta den heller.

      Radera
  2. Visst är detta en häftig syn! Intressant !Är inte heller direkt förtjust i graffiti men Banksy är speciell. Passerade här för ett tag sedan och det tog sin tid att titta. Väl värt att se. Roligt att du tog med detta på bloggen så att fler fick chans att se.
    Såg en Banksyutställning i London här i höstas som jag också tyckte om.
    Jättefina bilder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att bli så positivt överraskad som jag blev, gillade väl i princip allt! Men jag kunde förstås inte plåta hur mycket som helst ...

      Radera
  3. har en annan kvinna på £10 sedel:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2018/09/jane-austen-10.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo för allan del! (jag kommenterade sedeln när det begav sig) men Diana var väl
      ändå lite snyggare ...? även om Austen skrev bättre (får man anta).

      Radera
  4. Många finurliga motiv där bland konsten. Blombuketten nyper till extra, ny skjutning idag i Stockholm...Dammen och bron är exakt som det ser ut vid Slussen i Falun, cyklar och matvagnar droppade i vattnet, fy så trisst.Men bäst var städerskan...hon gör precis som jag, det som inte syns finns inte!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blomkastaren är nog min favorit faktiskt. Städerskan hyser man största förståelse för!

      Radera
  5. Absolut ÄLSKAR Banksys verk:-) Nu gillar jag graffiti (inte klotter och tags) skarpt. Tycker målningarna lyser upp gråa väggar och fasader, men Banksys verk är nåt alldeles extra. Dessutom förstärks ju känslan av att han är så hemlighetsfull och är totalt anonym.
    Sedan visste jag inte att han gör "riktiga" målningar också. Kundvagnarna i bäcken där - du har så rätt. "Stuket" påminner mycket om Monet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det påminner inte om Monet, Banksy har helt enkelt kopierat den klassiska målningen och gjort den lite mer nutidsenlig ... ljuvligt med folk som har humor!

      Radera
  6. översta bilden skulle nästan passa i veckans Boktriss

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, jag uppmanade till scrollning!

      Radera