tisdag, december 19, 2023

Julens färger i bokhyllan

Sista tisdagstrion av årsmodell 2023 ska visa omslag i julens färger, så har Ugglan bestämt. Det kan väl vara mer än rött och grönt, eller hur? Lite guld är ju aldrig fel, och inte den vita snöns kulör heller. Här blir det julböcker rakt igenom.

I Selma-boken har jag kommit till berättelse nummer 19 som sig bör (har den ju som adventskalender) och räknar med att läsa den innan jag och lampan slocknar ikväll. Är väldigt nöjd med det bokköpet, texterna är nya för mig och ibland rörande, ibland hejdlösa, fulla av fantasi, "skrömt" som man sa i Värmland förr i tiden, och mycket julfirande av olika slag.

Jonas Karlssons bok blev jag inte särskilt imponerad av, men den som gjort omslaget är värd en riktigt fin julblomma. Själva storyn minns jag som rätt tjatig.

Sune-böcker finns det många av, tror vi läst alla! Anders Jacobsson och Sören Olsson skrev. Och flera har blivit film. Just julen hos familjen Svensson kan man återuppleva år efter år i SvT och på Play. Den var i en annan version julkalender 1991 och en populär sådan, vill jag minnas. Kan också återupplevas här!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Här har jag lärt mig två saker:
    1. googlade vad "skrömt" betyder. Nu vet jag det. Älskar dialektala uttryck, som ofta är så "charmiga".

    2. Boken "God Jul" har inte skrivits av sportjournalisten Jonas Karlsson, eller hur!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej skådespelaren Jonas K är det. Han har skrivit flera böcker.

      Radera
  2. Hanneles bokparadis5:54 em

    Jonas Karlssons julbok gillade jag, beskriver verklighet trovärdigt

    SvaraRadera
  3. Guld skulle jag haft med! Jag gillade God Jul, det var så träffande om offentlig verksamhet ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var kanske därför jag tyckte den var tråkig ...

      Radera
  4. Sunes jul har jag både läst och sett som julkalender många gånger. God jul har jag läst minsty två gånger.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Familjen Svenssons jular har dragit ner många skrattsalvor även hos oss.

      Radera
  5. Du har hittat en grangrön bok som inte går av för hackor. Selmas jul, alltså. Den vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt rolig, en bok man faktiskt vill äga.

      Radera
  6. Anonym9:04 em

    Selma Lagerlöfs jul vill jag äga!
    Bokologen

    SvaraRadera
  7. har beställt Selma Lagerlöfs jul och då vet jag ju att det var ett bra köp. Jonas Karlsson tycker jag är en bra skådespelare men som författare gillar jag honom inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är helt eniga om Jonas K! Lysande skådis!
      Jag tänker hålla utkik efter Selmas jul på bokrean och köpa flera att ha och ge bort till nästa jul!

      Radera
  8. God jul har jag läst och jag tyckte den var klockren 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja kanske är den det om man har liknande erfarenheter????

      Radera
  9. Gillar verkligen omslaget på Selma-boken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jättefint. Samma förlag har get ut en ny variant, "Kvinnornas jul" med omslag som bygger helt på samma idé.

      Radera