onsdag, december 06, 2023

Stämningsskapare (eller pricken över julens j)

Dagarna rusar fram, snön ligger vit på taken och även jag brukar hålla mig vaken. Kan fundera lite på vad jag borde ägna mig åt i stället för att blogga kanske? Enligt O spär på den känslan med veckans kulturfråga:
Vad gör du för att komma i julstämning?

Har plockat fram Lisa Larsons adventsbarn, de hör till. Läser "Selma Lagerlöfs jul" som adventskalender, en berättelse om dagen fram till jul. Bra historier hittills!
Och så är stjärnorna på plats i fönstren. 

Pricken över julens i (eller j?) kommer inte på plats förrän dan-före-dan, i samband med att vi klär granen. Då sätter jag den lille klättrande tomten på sladden till lampan över köksbordet. Den satt i kassan på vår lokala Ica när jag och Sonen handlade en decemberdag för kanske 35 år sedan. Hans blick fastnade, jag såg det och sa att den där tomten, den ska vi också ha! Sedan dess sitter den på samma plats, jul efter jul. 

Nog har jag fler prylar som "kräver" att få komma fram. Två väggbonader, min gran i textil applikation, och mitt stadslandskap med tomte som jag broderat. Men nu får det räcka, nu har ni viktiga delar av mina julstämningsskapare på plats!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Härligt med gamla jultraditioner!
    Ändringar hos oss under åren ⭐️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Somliga traditioner är nyare än andra!

      Radera
  2. Traditioner ska man bevara, kanske utveckla ibland, men framförallt bevara.
    Får ju julstämning här med våra granar redan i november, i år redan i oktober.

    Ha det bäst nu. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Julgran i oktober??? Hm ... ja utomhus kanske?

      Radera
  3. julgranen får inte kläs förrän den 23. minns din fina gran i textil applikation

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dan-före-dan, gäller också hos oss. Textilgranen har hängt med länge - sen 1965, tror jag!

      Radera
  4. Ditt stadslandskap i blått är helt i min smak. Så fint broderat! Denna hobby borde du kanske ta upp igen, som komplement till bloggen alltså;-)
    Sedan får du visa upp den lilla tomten när den hänger på kabeln till lampan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker inte det är lika roligt med handarbete nu som jag tyckte förr. Delvis hänger det nog samman med att allt färre människor uppskattar resultatet av jobbet.

      Radera
  5. Vilka fina adventsbarn!

    SvaraRadera