lördag, december 09, 2023

Småföretagarna tar över feelgood!

Har ni insett att vi har kommit in i en tid då en småföretagare ska gripa in för att få oss att må bra? Jo, men så är det väl! Åtminstone om man tittar på hyllan där feelgoodböckerna står i långa rader, med sinsemellan till förväxling liknande omslag.

Här handlar det både om svenska och utländska författare. Se bara på Ewa Klingberg, jätteproduktiv med flera serier. Jag har med hennes hjälp stiftat bekantskap med butiken för manglade dukar och vikta servetter och med begravningsbyrån Tranan, men har inte ännu hängt med in i Evigheten AB, som erbjuder hjälp av olika slag i livets slutskede. Tydligen tre lönsamma verksamheter hur som helst!

Journalisten Karolina Schützer debuterade med "Under stjärnorna i Paris" i fjol och då hade huvudpersonen, en ung svensk kvinna, ärvt en bar i den franska huvudstaden. Baren är naturligtvis konkursmässig, men kommer på fötter som genom ett mirakel ...
Samma utveckling går bokhandeln på Riverside Drive igenom, också den ett oväntat arv. Frida Skybäck verkar gilla att skriva historier där böcker spelar stor roll. 

Brittiska Jenny Colgan är en av dem som säljer allra bäst, hon radar upp sina internationella framgångar. Och hon rör sig i olika branscher: där finns bageriet på strandpromenaden, hotellet vid havet och också en bokhandel. Dessutom har Colgan gjort en specialare till julfirarnas förnöjelse: "Christmas at the Cupcake Café". Lucy Diamond har skapat ännu ett strandcafé i bokform.

Förutom de i samtliga fall usla oddsen för företagens framtida lönsamhet har historierna andra gemensamma nämnare: romantisk miljö är ett måste. Här finns alltid (minst) en härlig karl att bli förälskad i, även om han först verkar vara en buffel/idiot eller rent av redan upptagen av någon annan flicka. I kvinnor-kan-segmentet gäller också att de här tjejerna, inledningsvis relativt ovilliga och fullständigt oerfarna småföretagare, kläcker smarta affärsidéer som blir viktiga för framgången och för att deras verksamhet ska bli respekterad av en skeptisk omgivning.

Återstår frågan vilken bransch som är "ledig"? Tobaksaffär är väl inte politiskt korrekt, damfrisering, skönhets- eller nagelsalong kanske verkar vara i fåfängaste laget? Vad sägs om en möbelbutik eller en grillkiosk? Fast jag kan naturligtvis ha missat att även dessa nischer är inmutade. Mina egna erfarenheter av ett litet familjeföretag inskränker sig till en diversehandel på landet, och där blir det svårt att jaga upp ingredienserna till rådande feelgood-recept, även om jag tycker genren skulle må bra av lite fler fräscha idéer, därmed inget ont sagt om unga  arvtagerskor.

Hur som helst kan man förvisso få en stunds lättsmält avkoppling i de här böckerna medan man låter Affärsvärlden, Veckans affärer och Wall Street Journal vänta med sina uppåtgående räntekurvor och de nationalekonomiska trenderna.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. motsatsen heter arbetarlitteratur

    SvaraRadera
    Svar
    1. skillnaden är att småföretagare jobbar dygnet runt utan semester, men de får bestämma själva!

      Radera
    2. Jag kan nog skymta några andra skillnader mellan arbetarroman och feelgood-dito ...

      Radera
  2. Ledsen, men jag läser varken feelgood böcker eller Affärsvärlden, Veckans affärer och Wall Street Journal - "obildad" som jag är;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En och annan feelgood läser jag bevisligen, men de där tidningarna lämnar jag numera orörda!

      Radera
  3. Trevligt med några ”feel good” tips.Är kanske inte mina favoriter men omväxling förnöjer .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo nån gång emellanåt sitter en feelgood fint. Men inte för ofta.

      Radera