torsdag, december 07, 2023

Tips (med risk för att bli tjatig)

Resultatet av att läsa bloggar om böcker och att själv blogga om böcker blir ju att man får och ger tips om saker man tycker att fler borde läsa. Nu undrar Mia i helgfrågan denna gång:
Vilken bok har du rekommenderat flest gånger till andra människor?

Ingen lätt fråga att besvara faktiskt. Tror att det har varierat genom åren. Och en enda titel vågar jag inte peka på. Bestämmer mig för bara svenskt! Inser samtidigt att här föreligger en rejäl risk att uppfattas som riktig tjatig, för nog har jag skrivit om alla dess titlar förut! De nyaste favoriterna har ju inte hunnit kvala in här.

Minns att jag gav bort Agneta Pleijels debutroman, den delvis självbiografiska "Vindspejare", till en lång rad människor, men det var nog på sent 80-tal. Tror att det faktiskt är den av hennes böcker jag gillat bäst, trots att det kommit en bunt sedan dess.

Astrid Lindgrens underbara berättelse om föräldrarna, "Samuel August från Sevedstorp och Hanna i Hult", är en bok som jag önskar alla nöjet av att läsa, och det har jag påpekat flitigt. Sak samma med "Kejsarn av Portugallien", Selma Lagerlöfs mästerverk i det mindre formatet. 

Så sent som härom dagen pekade jag på Björn Larsson igen, och hans "Drömmar vid havet" som är helt underbar. Samma omdöme gäller Evert Taubes "Don Diego Karlsson de la Rosas roman". Bestämmer att jag måste stanna där  och då är det många favoriter som inte beretts nån plats ...

Copyright Klimakteriehäxan

 

6 kommentarer:

  1. Hannele5:43 em

    tack för tips, gillar Pleijels göteborgska bok

    SvaraRadera
  2. har läst flera böcker av Pleijel som jag gillat. har också tagit upp Björn Larsson

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Dubbelporträtt" tyckte jag om, hennes självbiografier har inte engagerat mig. Men Björn L har, som bekant ...

      Radera
  3. Tack för tips tror jag har en bok av Pleijel men om det var den vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är som jag just skrev rätt ojämn, men vi gillar ju olika, vi läsare!

      Radera