lördag, december 16, 2023

Veckans mening – om lockelser

Visst finns det väl en mening man läst i veckan som fått en att hejda sig om än aldrig så lite? Det är den Skriv-Robert vill få ta del av när han lördag efter lördag efterlyser Veckans mening. Denna gång hittar jag mitt bidrag i en av berättelserna i "Selma Lagerlöfs jul", boken som jag har som adventskalender i år (trots att jag vanligen inte har någon sådan). Det är en fattiglapp till vandringsman som analyserar världen och den omgivning i vilken han inte kan känna sig hemma. Mest liknar den tyvärr en enda stor råttfälla:

Den var inte till för annat än att sätta upp lockbeten för människor, den bjöd på rikedom och fröjder, hus och mat, värme och kläder, alldeles som råttfällan bjöd på ost och fläsk, och så snart som någon lät locka sig att röra vid lockbetet, så slog den ihop om honom och därmed var det slut på alltsammans.

Copyright Klimakteriehäxan


6 kommentarer:

  1. Selma Lagerlöfs språk är alltid vackert och innehållsrikt.

    SvaraRadera
  2. har skaffat Selma Lagerlöfs jul till mig. roligt med julböckder som en tar fram år från år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är rätt förtjust i den. Hittills ingen text jag tidigare läst! Och några avslutar man med ett litet leende, vilket är trevligt.

      Radera
  3. Låter som en trevlig bok, fast vandringsmannen verkar leva farligt... man undrar vad som hände när fällan slog ihop?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En sedelärande berättelse, en av 24 i den där "adventskalendern". Jag är nöjd med det bokköpet!

      Radera