lördag, februari 02, 2008

Bra böcker blir bra film

Veckan är så gott som slut, men jag spurtar in i mål med en bokfemma. Temat denna gång: Nämn dina fem favoriter av filmatiseringar av böcker.

1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg.
Regi: Jan Troell, med rader av toppskådespelare. Funkar suveränt trots att småländska Kristina bryter på norska (Liv Ullmann!). Eddie Axberg (spelar Robert) glömmer man aldrig.
2. Kanonerna på Navarone av Alistair MacLean.
Den första bok jag någonsin läste på engelska, så jag hyser en sorts (omotiverad?) klockarkärlek till den. Historien fascinerade även på den s k vita duken.
3. Ronja Rövardotter av Astrid Lindgren.
Tål att ses om massor av gånger. Tage Danielsson regisserade. Hanna Zetterberg blir aldrig av med Ronja-etiketten. Och vilken fenomenal rövarkör!
4. Bridget Jones av Helen Fielding.
Såg den fylld av onda aningar, men redan i öppningsscenen kapitulerade jag – ni vet, när Bridget sitter ensam och vrålsjunger…
5. The Commitments av Roddy Doyle.
Musik på Irland, mustigt, lite sorgligt, lite kul, väldigt underhållande. Precis som Doyles böcker brukar vara.

Fler bokfemmor om film hittar du om du klickar här!

Copyright Klimakteriehäxan

1 kommentar:

  1. Anonym9:23 fm

    Kanonerna på N. trodde jag var en äkta kalkonrulle!

    SvaraRadera