tisdag, augusti 30, 2011

Tisdagstema: Det är serverat - på pippi nr 51

Vad har man för morgonrutiner?
Utan tvekan är det den där första koppen kaffe som tillhör det allra viktigaste, det som öppnar ögonen. Visserligen var jag förr i världen en hängiven tedrickare, men det blev ändring på det när Maken kom in i mitt liv. Jag klev över på hans, alltså kaffedrickarnas, sida, och så har det förblivit.

Och det är mycket som ska klaffa kring den där svarta, livgivande slurken. Muggen ska vara lagom stor, helst i tunt porslin. Tilltugget kan variera: havregrynsgröt, ägg, mackor, frukt. Och så ska man ha sin egen lilla frukostbricka. Inte vilket underlägg som helst, alltså!

Har utan framgång försökt hitta bland alla kommentarer på mina tidigare pippi-inlägg vem av mina läsare som vänligen påpekade att det fanns en artikel på Ikea som jag var ”tvungen” att införskaffa.

Jag tog tipset ad notam och gjorde rent av en extra tur till det jättestora huset i Kungens kurva. För naturligtvis ville jag ha brickan Bärbar med alla de glada fåglarna! Låter enkelt. Men det var det inte. För det var inte bara jag som ville ha den. Slutsåld var beskedet – en säljare pekade på en bricka av samma storlek men med annat mönster, vilket naturligtvis var helt ointressant för en som har pippi på fåglar.

Tre gånger gick jag tomhänt från avdelningen för kökstillbehör. Gav helt enkelt upp hoppet. Döm om min förvåning när jag häromdagen, i jakt på kokkärl som kommer överens med vår nya induktionshäll, står framför en hel härlig trave Bärbar med flygande, flaxande och ljudlöst kvittrande fåglar!

Glatt överraskad pungade jag ut med 49 spänn. Och kom hem med pippi nr 51. Nu är det serverat! Frukostkaffet väntar!
Vad kunde passa bättre denna dag, när veckans tisdagstema råkar vara MORGONRUTINER.
Kolla in fler varianter på den tidiga timmens aktiviteter här!

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. Jag är också beroende av kaffe! Det där med frukostbricka är inget jag ens tänkt på. ;-)
    Ibland är det inte helt enkelt när man vill ha något.
    Som vanligt njuter jag under läsandet av din text. :-)
    Visst har de smyghöjt kaffepriset i matbutikerna?!
    Det var en märkbar skillnad (höjning!) när jag nyligen behövde köpa nytt bryggkaffe.

    SvaraRadera
  2. Trävlig morgon! Jag började dricka kaffe när jag var 33; för 7 år sedan. Innan dess drack jag the, men nu är dagens första kaffe blivit viktig. Något att vakna på.

    SvaraRadera
  3. Vacker bricka, användbar till så mycket annat också. Smidigt att ta med frukosten dit var man vill sitta, vackra morgnar ute ... Ikea har mycket som är bra!
    Jag dricker kaffe på morgonen men inget mer på hela dagen. Men den enda muggen smakar!

    SvaraRadera
  4. Erik - tack det är kommentarer som din som får mig att fortsätta blogga, även om jag stundtals kan tycka att jag borde göra nåt "bättre"!
    Sigrid - te är fortfarande gott, jag dricker det på jobbet rätt så ofta.

    SvaraRadera
  5. Leena - jag kan inte heller hälla i mig kaffe hela dagen som somliga gör. Och visst är Ikea ett bra ställe att handla på!

    SvaraRadera
  6. En morgon utan kaffe är ingen morgon. Livets dryck. Bra för mycket (säger forskningen). En "Bärbar" skulle inte göra ont att ha för mig som balanserar ut min frukost på balkongen varje morgon. Imorse endast +13 grader... men med morgonrock o tofflor går det ett tag till

    SvaraRadera
  7. För mig blir det först "frukost" t.ex. gröt, fil, yoghurt eller té+smörgås...sedan är det dax för kaffekoppen. Du vet väl att det finns sådana servetter också - alltså med likadana fåglar...

    SvaraRadera
  8. Trevligt inlägg - och trevligt att du fann "din" bricka!
    Vad menas med pippi nr 51?
    Samlar du på pippi-prylar och brickan blev pryl nr 51?

    Har en fin väninna - hon avskyr brickor! Jag har hotat med att "presentera" henne med en och då skrattar hon bara. En vacker dag hittar jag "hennes bricka" och postar den...

    Som sagt trevligt inlägg och fin bild!

    SvaraRadera
  9. Hulda - det är rätt, man ska hålla ut, hålla emot hösten!
    Pysselfarmor - JAG HAR MISSAT SERVETTERNA!!!
    Biggan - med pippi nr 51 menas att det finns 50 tidigare poster här på bloggen med bilder på och lite historier om fåglar som jag, helt omedvetet, tycks samla på. Klicka på etiketten "pippi" så får du se - där finns himla udda fåglar,faktiskt!

    SvaraRadera
  10. Man kan bara bli glad av att bli serverad med den brickan!

    SvaraRadera
  11. Någon Pippibricka har jag inte på morgonkvisten.. ingen alls faktiskt, men underlägg ligger på köksbordet :) kaffe är livets dryck, macka och ett lagom kokt ägg.. det är frukost för mig.. men rutinerna börjar med mina naturpreparat .. :) jag försöker tro de gör nytta för min Artros och de andra för hud & hår .. Omeka 3 extra är fint att ta.. fet fisk äter man ju inte var dag precis inte nötter heller :)

    SvaraRadera
  12. den brickan såg jag på Irland hos en man

    SvaraRadera
  13. (DATUM och datum.... här finns ju INGA datum??)

    SvaraRadera
  14. Hannele - jag menade på DIN blogg, du har publicerat en post den 1 september redan
    :-D
    det gör inget!!!!

    SvaraRadera
  15. tack!

    Det är ju inte dagstidning jag kör :)

    SvaraRadera