torsdag, augusti 11, 2011

När boktitlar tappar en bokstav

Twitter är ingenting för mig. Det bestämde jag för länge sedan – det finns ju gränser för hur många ”plattformar” man kan finnas på och ägna sig åt. Men nu har jag blivit uppmärksammad på ett tweet-flöde som faktiskt är så kul att jag rent av överväger att ändra mig.

En sorts stafett har nämligen uppstått mellan twittrare, och inte vilka twittrare som helst utan sådana som gillar böcker. Det går ut på att man tar titeln på en (känd) bok, tar bort en bokstav ur titeln – och vips! har det blivit en helt annan bok, oftast en mycket skojigare variant än originalet.

Döm själva – visst låter ”Pelle Sanslös” rätt kul? Den har en underrubrik också: Uppsalamaffians förlaga. ”Inifrån: maken, myglet, politiken – Thomas Bodström kommer ut" är en annan. ”Min kam” berättar Karl-Ove Knausgårds historia om hans komplicerade förhållande till sitt hår. ”Fröken Juli” – om hur Strindbergs skapelse ger katten i Jean och blir kalenderflicka i stället. ”Det susar i Sven" (om att leva med tinnitus) hamnar väl i hyllan för medicinska fackböcker …

”Flickan som lekte med elen” tar upp barnsäkerhet med avskräckande exempel. Och från barnböckernas värld kommer ”Hatstugan” – som en gång refuserades, så att Elsa Beskow fick skriva en ny och snällare version.
För den som gärna läser på engelska kanske ”Fear of Lying” känns lockande, om Erica Jongs tvångstankar. Ett exempel till innan jag stoppar: ”Doktor Gas”. Hjalmar Söderbergs doktor plågas av enorma väderspänningar.

Nu har jag stått framför min egen bokhylla och letat för att kunna klämma till med något eget bidrag. Kan ”Kugga” duga? Om Karin Alvtegen inte skrivit en deckare utan exempelvis en universitetslärares memoarer? ”Dom dödar os” – Majgull Axelsson gör reklam för luftrenare?
Tja, jag twittrar ju inte, så mina förslag kommer inte längre än hit.
Och även om detta roade mig, så framhärdar jag vid närmare eftertanke: det blir inget Twitter för min del.
Men om du har ett konto hittar du säkert mängder med nya och lustiga varianter på
#böckersomsaknarenbokstav.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Himla rolig idé - har aldrig hört talas om den, men visst kommer jag att fundera över mina boktitlar! Och fy tusan - nu tappade jag en bokstav i min egen barnbok... vojne vojne så ekivokt.

    Men twittra hinner jag inte, så jag tänker inte ens lära mig att hitta till dit.

    SvaraRadera
  2. Twittrar inte heller, av samma anledning.

    Men tack för fniss innan jag går och lägger mig.

    SvaraRadera
  3. Bloggblad - jag vet ju mkt väl vad din bok heter (Killar, bollar och kör) men min fantasi är väl inte snuskig nog, för jag får inte till det???!!!
    Cecilia - visst somnar man bättre med ett leende på läpparna!

    SvaraRadera
  4. Anonym11:22 fm

    Tack för dagens gympa av smilbanden!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  5. Anonym3:00 em

    Kulla-Gulla springs to mind. Men, oj, nej - jag hade fel. Det var ju en bokstav som skulle bort. Ekivoka tankar o s v

    Kulsprutan igen, som aldrig har twittrat i sitt liv. Hittills.

    SvaraRadera
  6. Klimakteriehäxan: jag tror du får tänka ålderdomligt språk, riktigt gammalt. Då kan det bli ekivokt i mitten.

    SvaraRadera
  7. Tack för hjälpen Cecilia. Och jag som ändå är så gammal, hajade icke!! Men nu är jag med. Utan att rodna det allra lilla minsta ...
    Kulsprutan - "missuppfattning" skrev magistern på uppsatsen va?
    :-D

    SvaraRadera
  8. Anonym9:13 em

    Jag twittrar inte heller, har inte tid att vara överallt.

    ja tänk vad ett bortfall av en ända bokstav kan göra
    Festligt kan det bli

    SvaraRadera
  9. Anonym11:52 fm

    fast våran magister var nog lite dyslexisk för han kastade om bokstäverna ibland :o)

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  10. Har tänkt till en gång till på Bloggblads titel. Om man väljer att se ordet "killar" som ett verb, använder "bolar" med ett l och uttalar "kör" med tje-ljud blir det s a s "värre" ...

    SvaraRadera