onsdag, augusti 31, 2011

Kanel + keso = sant!

Någon tipsade mig om att keso, så nyttigt och (förlåt) tämligen tråkigt, kan kryddas med kanel.
Kanel? Och keso?
Låter väl hur konstigt som helst?!

Men en duktig kock får ju inte vara feg, åtminstone inte i köket. Alltså pudrade jag kanel över färskostgrynen och åt till fruktsallad.
Hur det smakade?
Kanel + keso = jättegott! Lovar!
Hyser viss förståelse om du nu vill invända att detta inte var ett storverk som garanterar mig en plats i kockarnas himmel. Det är OK.
Idén var ju förvisso inte heller min från början ...

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Har försökt lära mig äta keso men har hittills inte lyckats. Sista försöket kanske får bli just med kanel. Den kryddan är ju dessutom grymt nyttig

    SvaraRadera
  2. nej, men jag har inte kanel ens till min julgröt :) Annars gillar jag keso helt naturellt, gillar SURA yoghurtar, utan smaker...

    SvaraRadera
  3. Hulda - du kan prova i a f!
    Hannele - du gillar alltså inte ens kanelbullar ... HUR firar du då kanelbullens dag? Det är snart dags för den, infaller 4 oktober!
    Naturell yoghurt: där är vi helt överens. Onaka också bra.

    SvaraRadera
  4. Det är just det sura jag inte gillar. Får typ tvinga i mig fil ibland men då krävs massa socker. Å julgröt utan kanel är inte julgröt (tycker jag). Å så återkommer jag då till att KANEL ÄR NYTTIGT!!!

    SvaraRadera
  5. Maken äter nästan bara kanelbullar :)
    Jag försöker hitta nåt annat med RUSSIN i.

    SvaraRadera
  6. Fruktsoppa ska det vara till julgröt, annars kan det kvitta... Svärfar kör med SIRAP.

    SvaraRadera
  7. Fruktsoppa till julgröt - men jösses då, det var väl originellast i dag ... Här i huset kör vi med kanel och smör fast Maken vill ha sirap!
    Och snart är det jul!

    SvaraRadera
  8. När jag var barn så växlade det mellan kanel, socker och mjölk, och frukt- eller saftsoppa till julgröten. Så Hannele är inte den enda som har ätit gröten så.

    Frukt (en eller flera sorter) med keso och kanel eller finhackad hasselnöt är en favorit här!

    SvaraRadera
  9. Anonym12:33 em

    Har hämtat kanelen och lagt den tillsammans med keson och ska prova ikväll.
    Tack för tips!

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  10. Anonym12:35 em

    Annars är malen ingefära mycket gott till naturell yoghurt. Litet socker till om man vill.

    Kulsprutan igen

    SvaraRadera
  11. Anonym12:35 em

    Annars är malen ingefära mycket gott till naturell yoghurt. Litet socker till om man vill.

    Kulsprutan igen

    SvaraRadera
  12. Jag brukar äta apelsin i bitar med keso och lite socker. Jättegott! OK - inte så nyttigt eftersom där är socker, men det är ju valfritt.

    SvaraRadera
  13. Jag äter gärna keso som snabblunch och brukar blanda i en tärnad tomat. Men omväxling förnöjer så nästa gång blir det kanel istället.Tack för tipset!

    SvaraRadera
  14. Citrus och keso funkar jättebra ihop. Banan blir för mesigt!

    SvaraRadera