tisdag, augusti 23, 2011

Tisdagstema TEXT - och bild, förstås

Det finns ett superlyxigt hotell i Anacapri, högt över havet på Capris klippor. Fem stjärnor har det begåvats med i guideböckerna, möjligen skulle det få fler om skalan tillät det. Hotellet har också en restaurang som Guide Michelin anförtrott två av sina, i branschen så hett eftertraktade, stjärnor.

Det var här som det ingicks en högst hemlig och väldigt kunglig förlovning för inte så länge sedan, även om de unga tu förmodligen numera gärna förtränger minnet - Madeleine och Jonas blev som bekant inte mer än ett kortvarigt mellanspel när de väl bytt ringar. Och detta är heller inget hotellet i fråga använder i sin marknadsföring, det skulle ju eventuellt kunna få motsatt effekt på romantiskt sinnade personer. Men Capri-borna vet och kan berätta.

I lobbyn på det här tjusiga hotellet (ja längre in än så kom jag aldrig) finns det gott om intressant konst, fantastiska blomsteruppsatser, märkesbutiker i högsta prisklassen och diskret personal. På en vägg strålar uppmaningen ut: Let there be light! Jag tror att det också är ett konstverk, det verkar åtminstone inte vara en annons för elapparater.

Kanske är tanken den att vi ska stanna till, fundera över hur vi bäst sprider ljus över vår omgivning, med eller utan förlovningsplaner? Kanske är det ett mantra att mota hösten med: låt det inte mörkna redan, låt sommaren överleva en stund till?!
Eller så är det ett bibliskt motiv ända från skapelsens första gammaltestamentliga dag: Varde ljus!

Tolkningen är som bekant fri. Men bilden kom jag genast ihåg när det stod klart att temat för veckans tisdag är TEXT. Fler bidrag här!
Och kanske kan jag fresta dig med två klick till, på klart sevärda texter som jag fotograferat, inte i Italien utan på Södermalm! Kolla den här och den här!

Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Det var en rolig text/konstverk. Ja, så var det en rolig text. :-) Gillar hur du kan fånga mig i dina texter. Jodå, jag brukar också ta kort på konstnärsskyltarna vid skulpturer och en del annan text. Helt klart en smart metod att inte behöva minnas allt och slippa anteckna. ;-)
    Så var det nog med texten om upprustningen av Strömparterren. :-)

    SvaraRadera
  2. Jo, hutt på dig själv. Dagens ämne text fick mig att omedelbart tänka på dig.
    Och du det var verkligen mysigt på Supargränd i Ystad.

    SvaraRadera
  3. Häftig text! Och kul med en beskrivning till.

    SvaraRadera
  4. Tänktvärt inlägg av dig. Det är nog inte alltid de mest lyxiga ställena som garanterar lycka. Däremot var din bild perfekt till temat, och vem skulle inte vilja glutta in på det hotellet, lite grann!

    SvaraRadera
  5. Många goda tankar her... Det är viktigt att sprida lite ljus över vår omgivning.

    SvaraRadera
  6. Det där med mantrat att mota hösten med och låta ljuset och sommaren leva kvar ett tag till kändes som ett bra alternativ. Vill inte ha höst med kyla och mörker på ett bra tag ännu....

    Perfekt bild till texttemat!

    SvaraRadera
  7. Åh sån't här gillar jag skarpt!
    Ljus behöver vi människor alltid...både verkligt ljus och livet ljus som kan bestå av olika saker....fint bidrag av dig

    Såg också texten Kramplats någonstans,,,,men inte där du fotograferat den. Och text o bilden med rosa stövlarna ...gaaah så fin bådet text o bild!

    SvaraRadera
  8. Anonym1:08 em

    Där fick du till det igen. Både i text och bild.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  9. bosse315:05 em

    I alla år(kanske 25) har jag trott att jag bott på Capris finaste hotell. Troligen fel. Men däremot hävdar jag att jag bott med bästa utsikten. Som kompensation för ett taffligt hotellrum i Rom fick vi bästa rummet på Capri. Ett bautafönster släppte in den tjusigaste utsikt som jag och min fru upplevt, på hotell alltså.

    SvaraRadera